۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83620229
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگل‌کاری در محاصره بیابان‌زایی

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83620229
جنگل‌کاری در محاصره بیابان‌زایی

تهران- ایرنا- اوایل دی ماه بود که سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که حدود یکصد میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن هستند و رویکرد این سازمان برای مقابله با این پدیده جنگل کاری است اما جای سؤال دارد که این فعالیت تا چه حد از این بحران جلوگیری می‌کند.

جنگل‌کاری در محاصره بیابان زایی

مدیرکل امور بیابان‌های کشور سازمان جنگل‌ها، بیابان و آبخیزداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در این خصوص اظهار داشت: اصلی ترین کاری که در این راستا انجام می‌شود نهال کاری است که سال ۹۸، ۲۴ هزار هکتار نهال کاری در استان‌های بیابانی انجام شده است.

فرهاد سرداری ادامه داد: استان های بیابانی شاخص خراسان های رضوی، جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، قم، قزوین، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و اصفهان هستند.

وی عنوان کرد: نسبت شاخص های کانون های بحرانی تحت تاثیر فرسایش بادی، کانون های گرد و غبار استان ها و تخصیص اعتبار مشخص شده است و در استان های مختلف که این اعداد بیشترین حجم کار را دارند، استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، خراسان رضوی و خوزستان است که سطوح کاری بالاتری برای موضوعات نهال کاری دارند.

به گفته سرداری مدیریت هرزآب، احداث بادشکن زنده و غیر زنده و قرق از جمله سایر پروژه های در حال انجام است.

 ۲۹۳ میلیارد تومان بودجه مقابله با بیابان زدایی

وی عنوان کرد: به صورت کلی برای موضوعات بیابان زدایی  دو منبع بودجه اعم از تملک و دارایی  (۹۰ میلیارد تومان) و کنترل گرد و غبار که از صندوق توسعه ملی تامین می شود، در نظر گرفته شده که اعتباری که امسال تخصیص داده شده است ۲۹۳ میلیارد تومان برای کل کشور است.

مدیرکل امور بیابان های کشور تصریح کرد: کشور ایران بیابانی است و ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های آن تحت تاثیر فرسایش بادی و ۱۳ میلیون هکتار از آن کانون بحران فرسایش بادی است.

سرداری ادامه داد: مبلغ بودجه تخصیص داده شده را در ۱۳ میلیون هکتار از کانون بحرانی فرسایش بادی که  به منابع زیستی و اقتصادی خسارت وارد می کند، اعمال می شود که برای کنترل آن سالانه به طور متوسط ۲۵ هزار هکتار نهال کاری انجام می شود اما این بودجه برای تمام ۱۳ میلیون هکتار اندک است.

مدیرکل امور بیابان‌های کشور اظهار داشت: عوامل طبیعی بیابان زایی در سال‌های اخیر باعث شد دوران زیادی خشکسالی داشته باشیم و چندین سال بارندگی انجام نشده است همچنین با توجه به الگوهای بارش های تند و شدید، عملیات‌ها تحت تاثیرقرار گرفته است.

سرداری عنوان کرد: به عنوان مثال زمان بارش‌های شدید اگر سیلاب ایجاد شود بسیاری از هرزآب‌ها دچار آبگرفتگی و خفگی عملیات می‌شود و شرایط طبیعی ۱۰ ساله اخیر به ضرر منابع طبیعی بوده است.

کنترل گرد و غبار در اولویت کشورهایی منطقه نیست

وی در پاسخ به این سؤال که موضوع کنترل کانون‌های گرد و غبار به کشورهای همسایه نیز مربوط می شود و آیا هماهنگی لازم بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد، اظهار داشت: سمینارها و دوره های آموزشی کارشناسی در منطقه انجام شده اما عملیات اجرایی خاصی وجود نداشته است.

سرداری ادامه داد: ایران در خصوص کنترل گرد و غبار برنامه داشته و حتی وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست ارتباطاتی را برقرار کرده اما هنوز به عملیات اجرایی منتهی نشده است.

مدیرکل امور بیابان های کشور تصریح کرد: به دلیل مشکلات وعدم ثبات سیاسی کشورهای همسایه از جمله سوریه، اردن، عراق موضوع کنترل بحران گرد و غبار در اولویت کاری آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین گفت: امسال نیز در اجلاس بیابان زدایی که هر دوسال یک بار برگزار می‌شود، اقداماتی انجام و ائتلاف جهانی در راستای کنترل گرد و غبار و فرسایش شکل گرفت که این کشورها مقداری بیشتر به این مسائل بپردازند و حدود سه ماه پیش این اجلاس برگزار شد و یکی از مصوبات آن «تعاملات بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار» بود.

دو میلیون هکتار جنگل دست کاشت در چند سال اخیر

سرداری تصریح کرد: عملکرد سازمان در چند سال اخیر دو میلیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی است که عدد بالایی است و تبدیل به جنگل های مناطق بیابانی شده است.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها و معیارهای بیابان زدایی نیز بسیار است، ادامه داد: تنها جلوگیری از فرسایش و کاشت جنگل وظیفه سازمان است اما معیارهای دیگری نیز همچون شور شدن اراضی، کاهش آب سفره های زیر زمینی نیز وجود دارد که شاخص های بیابان زایی است و برنامه اقدام ملی مبارزه با بیابان زایی به تمامی نهادهای متولی بایان زایی مربوط می شود و برای بررسی بیابان زدایی باید عملکرد تمامی نهادهای مربوطه در نظر گرفته شود.

۰ نفر

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha