۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۱
کد خبر: 83283808
T T
۰ نفر
پيگير افزايش مراوده هاي تجاري از كريدور دريايي بندرعباس هستيم

بندرعباس- ايرنا- سفير كشور جمهوري قزاقستان در ايران با اشاره به نقش مهم بندر شهيد رجايي در منطقه، گفت: افزايش مراوده هاي تجاري كشورمان از كريدور دريايي بندرعباس را با جديت دنبال مي كنيم.

به گزارش ايرنا، آسقات اورازباي پنجشنبه در بازديد از بندر شهيد رجايي كه با همراهي يك هيات ديپلماتيك قزاقستان و مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان انجام شد، اظهار داشت: هدف ما از اين بازديد ميداني و مذاكره با مديركل مهم ترين بندر ايران، يافتن سازوكارهايي براي افزايش حجم تجاري بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان است.
وي افزود: بندر شهيد رجايي به دليل قرارگيري در كريدور بين المللي شمال-جنوب هم به لحاظ ظرفيت ها و توانمندي هاي عملياتي، داراي جايگاه بسيار مناسبي است و هم براي پشتيباني از تخليه و بارگيري كالا از تجهيزات و امكاناتي پيشرفته و مدرن برخوردار است..
سفير جمهوري قزاقستان در ايران تصريح كرد: اميدواريم با همكاري متقابل اين سفارتخانه و اداره كل بنادر و دريانوردي در آينده شاهد افزايش حجم صادرات، واردات و ترانزيت كالا بين كشورهاي آسيانه ميانه به ويژه قزاقستان با جمهوري اسلامي ايران با استفاده از ظرفيت ها و توانمندي هاي بندر شهيد رجايي باشيم.
در جريان اين بازديد الله مراد عفيفي پور مديركل بنادر ودريانوردي هرمزگان به تشريح سياست هاي كلان سازمان بنادر و دريانوردي در زمينه تعامل با سرمايه گذاران و تجار خارجي پرداخت و آخرين وضعيت عملياتي و تجهيزاتي بزرگترين بندر كانتينري كشور را براي هيات ديپلماتيك قزاق تشريح كرد.
به گزارش ايرنا، آسقات اورازباي سفير كشور جمهوري قزاقستان در تهران با همراهي دولتعلي نيسان رييس كنسولگري اين كشور در بندرعباس و نورژان آبدولايف مستشار اين سفارتخانه از ميهمانان سومين همايش بين المللي فرصتهاي سرمايه گذاري استان هرمزگان بودند.
سومين همايش بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري هرمزگان دوشنبه و سه شنبه هفته جاري با حضور 500 نفر از مهمانان داخلي و خارجي در تالار شهيد آويني بندرعباس برگزار شد.
قزاقستان در آسياي ميانه با 15 ميليون نفر جمعيت با كشورهاي روسيه ، ازبكستان ، قرقيزستان و چين هم مرز است.
ايران در 16 دسامبر 1991 ميلادي قزاقستان را به رسميت شناخت. دو كشور از همان ابتداي استقلال قزاقستان تعاملات پراكنده اقتصادي خود را آغاز كردند و حجم روابط سالانه افزايش يافت.
طي سال‌هاي اخير دو كشور بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كرده و گام‌هاي عملي زيادي نيز در اين زمينه‌ برداشته‌اند. در همين راستا و با عنايت به ظرفيت‌هاي بسياري اقتصادي در قزاقستان، اين كشور براي ايران و شركت‌هاي ايراني داراي اهميت بسيار بوده و در مقابل، آستانه نيز با توجه به موقعيت مناسب ژئوپوليتيكي ايران، نسبت به گسترش همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي با تهران اهتمام عملي داشته است. به همين اعتبار، حجم مبادلات تجاري ميان ايران و قزاقستان در شش سال اخير با پنج برابر افزايش از 400 ميليون دلار به بيش از دو ميليارد دلار رسيده است.
بندر شهيد رجايي با ظرفيت سالانه 100 ميليون تن كالا، بزرگترين و مهم ترين بندر جمهوري اسلامي ايران است كه به تنهايي 58 درصد عمليات كالاهاي غيرنفتي، 43 درصد عمليات جا به جايي فرآورده هاي نفتي و 85 درصد از عمليات كانتينري بنادر كشور را بر عهده دارد.
اين بندر در 23 كيلومتري غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048

سرخط اخبار استان‌ها