۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82825981
T T
۰ نفر
منتقد سينما: فيلم عرق سرد مشكلات زيادي در كارگرداني و فيلنامه داشت

گرگان - ايرنا - يك منتقد و كارشناس ارشد سينما گفت: فيلم 'عرق سرد' به كارگرداني و نويسندگي 'سهيل بيرقي' و تهيه ‌كنندگي 'مهدي داوري ' مشكلات زيادي در زمينه كارگرداني و فيلمنامه نويسي داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا 'محمد طبرسا' در نشست نقد و بررسي اين فيلم پس از اكران در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر در گرگان در مجتمع پرديس سينمايي كاپري افزود: اين فيلمنامه بدون شك بازنويسي نشده بود و تنها بعد از يك بار نوشته شدن و تائيد و تصويب براي فيلمبرداري و تنها با هدف رساندن به جشنواره سي و ششمين آماده شد.
وي عنوان كرد: با فرض صحت اظهارات نويسنده و كارگردان مبني بر واقعي بودن موضوع نقش اول فيلم؛ بنظرم در برخي از سكانس ها بزرگنمايي شده است.
وي ادامه داد: همچنين در انتخاب بازيگران دقت كافي نشده زيرا فيزيك بدني 'باران كوثري' مناسب يك ملي پوش نيست هرچند شخصيت وي را مي توان به عنوان يك زن مدافع حقوق زنان پذيرفت.
وي با بيان اينكه فيلم از جاي خوبي شروع شد اما پايان بندي مانند لج و لجبازي تام و جري‌ واري داشت، گفت: كيفيت سينماي ما متاسفانه در اين حد است بطوريكه احتمالا اين فيلم با راي مردم توقع براي كسب عنوان را در روز آخر بالا خواهد برد.
كارشناس ارشد سينما افزود: باران كوثري در اين فيلم بي‌ تعارف هيچ ‌چيز جديدي ندارد و همچنان مصرانه هم خودش و هم فيلمسازاني كه نقش “دختر ياغي تحت ستم” را براي او مي‌ نويسند؛ از او نسخه زنانه حامد بهداد را مي ‌خواهند تنها با اين تفاوت كه اين بار به اشارت كارگردان، كوثري آستين همت بالا مي ‌زند و وسط خيابان شوهر “بيمار” و “كودك صفت” خود را بطور رسمي و شخصي مورد نوازش فيزيكي قرار مي ‌دهد.
طبرسا اظهار كرد: از اين لحاظ سهيل بيرقي نويسنده و كارگردان فيلم در ارتقاء ركوردهاي فمينيستي در فيلم ايراني روي دست استاد اين داستان يعني تهمينه ميلاني بلند مي ‌شود، به اين معنا كه اگر در فيلم ‌هاي ميلاني اين مردان ديگر هستند كه به نمايندگي از فيلمساز و زن ستمديده و ستم‌ كش قضيه شوهر را ادب مي كنند، زن اين داستان خود دست بزن دارد و مردش را در خيابان كتك مي‌ زند.
وي بيان كرد: نويسنده فيلمنامه كم و بيش نگاه (منفي) خود به مذهب را از ابتداي فيلم نشان داد چراكه سرپرست تيم كه بانويي چادري است منافقانه به تيپ فوتباليست هاي خانم گير مي دهد، خبر چيني مي كند، دوبه هم زني و بي اخلاقي مي كند و مسائلي از اين قبيل در سكانس ها ديده مي شود.
طبرسا گفت: افراطي و نامطلوب نشان دادن رفتار يك فرد مذهبي نشان از نگاه كليشه اي و جهت دار داستان فيلم نسبت به مذهب است به طوري كه در طول فيلم همه افراد مذهبي داراي يك نوعي نفاق، تعارض در رفتار و بي اخلاقي مي باشند، البته اين نگاه از فيلم هايي كه پُز روشنفكري مي دهند چيز دور از ذهني نيست، فيلم شرايط اعتراض به اين وضعيت را به صورت نااميدانه بسته مي داند و هيچ راه حلي را ارائه نمي دهد.
وي اضافه كرد: بعضي مسائل از جمله پاره كردن سند محضري غيرواقعي است و باقي فيلم بر اساس همان بنا شده و اين مساله و چندين مورد ديگر نشان مي‌ دهد كه در نوشتن فيلمنامه عجله شده است.
در اين فيلم باران كوثري، امير جديدي، ليلي رشيدي، هدي زين العابدين و سحر دولتشاهي به ايفاي نقش مي‌ پردازند.
داستان اين فيلم درباره افروز اردستاني (باران كوثري) كاپيتان تيم ملي فوتسال زنان ايران است كه با گلزني افروز تيم ملي براي اولين بار به فينال بازي‌ هاي آسيايي راه پيدا مي ‌كند و عازم مالزي مي ‌شود، در فرودگاه افروز متوجه مي‌ شود از سوي همسرش ممنوع ‌الخروج شده است.
3014/2729
* مجيد ميهن دوست

سرخط اخبار استان‌ها