۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 83263614
T T
۰ نفر
مراسم سالگرد شهادت اولين دادستان گيلان در لاهيجان برگزار شد

لاهيجان - ايرنا - سي و سومين مراسم سالگرد شهادت حاج شيخ ابوالحسن كريمي اولين دادستان استان گيلان در لاهيجان برگزار شد.

به گزار ش ايرنا حجت الاسلام حامد رنجبر امام جمعه پيشين لاهيجان عصر سه شنبه در اين آيين اظهارداشت: شهيد كريمي آبرويش را براي عدالت و جانش را كه عامل بقاي هر حكومتي است در اين مسير امنيت فدا كرد تا نظام جمهوري اسلامي حفظ شود.
وي افزود: در زماني كه دشمن در خانه و خيابان پرسه مي زد و مسلحانه يارگيري مي كرد؛ شهيد كريمي در اين عرصه خوب درخشيد و توانست با بي ايماني و انحراف مبارزه كند و روي ديگر شهيد كريمي چهره سياسي و عدالت محوري بود كه با تكيه بر جايگاهي كه داشت مي خواست بگويد كه عدالت مسئله مهمي است.
وي خاطرنشان كرد: گرچه حركت هايي براي تحقق عدالت صورت گرفته ؛ ولي اين حركت ها هرچند لازم است ، كافي نيست و براساس آموزه هاي نهج البلاغه هيچ دژي محكمتر از عدالت نيست و در عدالت نبايد به دنبال چند پرچمدار بود بلكه همه بايد براي برپا داشتن عدالت احساس مسئوليت كنند.
وي از شهيدكريمي به عنوان چهره اي ايماني ، عقيدتي و باورمند ياد و اظهار كرد: او را مي توان شهيد ايمان دانست زيرا اين شهيد بزرگوار مراقب بود كه دينداري او تبديل به انحراف نشود.
آيين سي و سومين سالگرد سردار حزب الله گيلان حاج شيخ ابوالحسن كريمي، اولين دادستان انقلاب اسلامي استان گيلان و اولين فرماندار انقلابي لاهيجان عصر سه شنبه در مسجد جامع لاهيجان برگزار شد .
شهيد ابوالحسن كريمي در مرداد ماه 1327در خانواده اي متدين و مذهبي در لاهيجان بدنيا آمد و در زندگي كوتاهش تاثيرات شگرفي بر محيط اطراف گذاشت، او در دبيرستان و دانشگاه در كسب مدارج علمي توفيقات پياپي بدست آورد و با تلاش و مشاركت موثر آن شهيد كانون بحث مذهبي جوانان لاهيجان پيش از انقلاب ، تاسيس شد.
اذان دلنشين سحري در خوابگاه دانشگاه تهران در اوج قدرت رژيم پهلوي و به تعطيلي كشاندن سالن غذا خوري آن دانشگاه در ماه مبارك رمضان ، شركت در تظاهرات تشييع پيكر غلامرضا تختي ، مخالفت با برگزاري جشن هاي 2500ساله شاهنشاهي ، پخش و توزيع اعلاميه هاي امام خميني بين دانشجويان و شركت در اعتراضات مردمي و سراسري در دوران رژيم گذشته كه منجر به بازداشت هاي پياپي و دستگير او شد از جمله فعاليت هاي انقلابي اين شهيد محسوب مي شوند .
شهيدكريمي با پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان اولين فرماندار شهرستان لاهيجان انتخاب و سپس به عنوان دادستان استان گيلان منصوب شد و مدتي هم از كارهاي سياسي و اجرايي كناره گيري كرد و براي تحصيل علوم ديني به حوزه علميه قم عازم شد.
شهيد كريمي سرانجام در غروب سيزدهم فروردين ماه سال 1365 در نزديكي مسجد تكيه بر لاهيجان مورد تهاجم مسلحانه منافقين قرار گرفت و با اصابت گلوله به مغزش، به ديدار حق شتافت.
6029/2007

سرخط اخبار استان‌ها