۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۲۵
کد خبر: 82294645
T T
۰ نفر

دغدغه هاي دانشجويان پيام نور

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۲۵
کد خبر: 82294645
دغدغه هاي دانشجويان پيام نور

دانشگاه پيام‌نور با هدف ارتقاي سطح علمي و فرهنگي جامعه در سال 1367 با جمعيت دانشجويي حدود 5000 نفر فعاليت خود را آغاز كرد و اكنون فقط در دانشگاه هاي پيام نور خراسان شمالي 9 هزار دانشجو به تحصيل مشغولند.

بهروز - دانشجوياني كه در دانشگاه هاي پيام نور درس مي خوانند علت حضور خود را در اين دانشگاه ها، وجود ويژگي هايي مانند پذيرش دانشجويان بومي، امكان حضور كمتر دانشجويان در كلاس‌هاي درس به ويژه براي دانشجويان شاغل و از همه مهم تر شهريه اي كه از ديگر دانشگاه هاي پولي كمتر است مي دانند.اما اين ترم دانشجويان به ويژه ترم اولي ها با افزايش نا گهاني شهريه مواجه شدند.
اين در حالي است كه در كنار گسترش كمي بايد گسترش كيفي هم مد نظر باشد و در اين ميان اگر چه گسترش كمي دانشگاه پيام‌نور امكان ادامه تحصيل بسياري از جوانان را در جامعه فراهم كرده است، اما توسعه كيفي نبايد فداي اين موضوع شود و دانشجويان دانشگاه بر اين مورد تأكيد دارند.
يكي از دانشجويان رشته مهندسي صنايع در اين مورد مي گويد: بالارفتن شهريه ثابت دانشگاه پيام نور بجنورد مشكلات فراواني را براي دانشجويان اين دانشگاه به وجود آورده است. وي ادامه مي دهد: در اين جا اين سوال مطرح است كه آيا شهريه ثابت امكان افزايش دارد؟وي بيان مي كند: افزايش شهريه مشكلات زيادي را براي دانشجويان ايجاد كرده است.
يك دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد با انتقاد از نداشتن تسلط كافي برخي از اعضاي هيئت علمي و مدرسان اين دانشگاه بر دروس ، مي‌گويد: اگر چه سياست دانشگاه پيام‌ نور كتاب محوريست، اما با اين وجود اساتيد دانشگاه بايد حداقل در حد رفع اشكال و پاسخگويي به سوالات دانشجويان از تسلط علمي كافي برخوردار باشند كه متاسفانه اين تسلط در برخي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه وجود ندارد.
وي با بيان اين كه متاسفانه دروس مهم و محوري برخي رشته‌ها به صورت خودخوان ارائه مي‌شود، اظهار مي‌كند:دانشجويان در برخي دروس مهم و محوري خود به ويژه در مقاطع تحصيلات تكميلي براي انجام كارهاي تحقيقاتي و تفهيم بيشتر دروس خود نيازمند كلاس و استاد هستند.
دانشجوي ديگري با اشاره به برخي رشته‌هاي مهندسي در دانشگاه پيام نور و نبود امكانات مناسب براي اين رشته‌ها، تصريح مي‌كند: اين دروس بيشتر جنبه عملي دارند و دانشجويان اين رشته‌ها بيشتر از دانشجويان ساير رشته‌ها نيازمند كلاس و آزمايشگاه هستند اما اين امكانات فراهم نشده است.
دانشجوي ديگري با انتقاد نسبت به قديمي بودن متون برخي كتب دانشگاه پيام نور، بيان مي‌كند: اين مشكل در كنار مشكل نبود كتاب، آزار دهنده است و از سويي گاهي كتابي كه برخي از استادان معرفي مي كنند با آن چه سوالات آزمون بر مبناي آن تهيه مي شود متفاوت است.
وي تصريح مي كند: تقريبا براي هيچ يك از كتاب هاي انگليسي منابع زبانشناسي و محتوا تعريف نشده است.
يك دانشجوي ديگر هم كه در رشته مهندسي صنايع تحصيل مي كند، مي گويد:كتاب هاي اين رشته كمياب و گران است و با توجه به هزينه‌هايي كه دانشجويان هر ترم پرداخت مي‌كنند، انتظار بي‌جايي نيست كه به اين درخواست‌ها رسيدگي شود.
وي با اشاره به برگزاري برخي امتحانات دانشگاه به صورت تشريحي، مي‌گويد: زماني كه سوالات امتحانات به صورت تشريحي مطرح مي‌شوند، نبايد از دانشجو انتظار داشت كه همه مباحث را كلمه به كلمه حفظ كند و براساس آن نمره داده شود.وي ادامه مي دهد:از سويي وضعيت سلف و بوفه دانشگاه هم نامناسب است و برخي از اقلام غذايي مانند غذاي گرم خيلي كم در دانشگاه بجنورد عرضه مي شود به طوري كه از مهر ماه تا كنون در سلف و بوفه به غير از 2 قلم غذا، غذاي گرم توزيع و ارائه نشده و قيمت ها هم با كيفيت غذاها همخواني ندارد. وي تصريح مي كند: فرم نظرسنجي هر سال در بين دانشجويان توزيع مي شد اما امسال اين اتفاق نيفتاده و همان چند فرمي هم كه توزيع شد جمع آوري شد، در حالي كه در اين فرم ها ارزيابي دانشگاه و انعكاس مشكلات دانشجويان مطرح مي شد.
وي با بيان اين كه استعفاي عده اي از مسئولان دانشگاه هاي پيام نور در استان سوال برانگيز بود مي گويد: در اين مورد بايد شفاف سازي شود زيرا افرادي كه استعفا كردند عملكرد خوبي داشتند.وي از وضعيت اتوبوس هاي شلوغ هم گلايه دارد و مي گويد: دانشگاه ما در آخرين ايستگاه هاي مسير قرار دارد و با وجود شلوغي اتوبوس ها مجبوريم مسافتي طولاني بايستيم تا صندلي براي نشستن ما خالي شود.
رئيس دانشگاه پيام نور استان در مورد مشكلات مطرح شده از سوي دانشجويان مي گويد: افزايش شهريه هر سال در دانشگاه پيام نور از طرف هيئت امناي مركز تعريف مي شود و هر سال افزايش 15 تا 17 درصدي شهريه ها را شاهديم. دكتر مسعودي فرد در مورد كتب دانشگاهي و تغييرات كتاب ها و هم چنين معرفي كتاب از سوي اساتيد هم مي گويد:كتاب‌ها را اساتيد تعريف نمي كنند بلكه دانشجو در هر ترم بايد وضعيت منابع درسي، كتاب و جزوه هايي را كه معرفي مي شود در سايت پيام نور چك كند و حتي نوع چاپ مشخص مي شود و ممكن است اين اشتباه رخ دهد اما درصد آن بسيار كم است.وي در مورد تردد دانشجويان و درخواست افزايش تعداد اتوبوس ها هم بيان مي كند: در اين مورد شخصا ورود پيدا كردم ولي باز هم اين درخواست را به اتوبوس راني منعكس مي كنم اما گمان نمي كنم احتمال افزايش تعداد اتوبوس ها وجود داشته باشد.
هيئت علمي هم از موارد مطرح شده از سوي دانشجويان است و در اين باره دكتر مسعودي فرد بيان مي كند: اساتيد اين دانشگاه را از بين بهترين اساتيدي كه متقاضي كار بودند انتخاب كرده ايم و همه مدرك بالايي دارند و ممكن است دانشجو توقعي بيش از اندازه داشته باشد و يا درس خاصي باشد كه تدريس آن مشكل است و از سويي در دانشگاه پيام نور حضور در كلاس ها براي رفع اشكال است و دانشجو بايد خود را هماهنگ كند.
وي در مورد سلف و بوفه دانشگاه هم مي گويد: ارزاق دانشجويي به دست ما رسيده است و از هفته آينده غذاي گرم براي دانشجويان فراهم مي شود.
منبع: روزنامه خراسان شمالي

سرخط اخبار استان‌ها