قلمرو یوزپلنگ ها در خراسان شمالی مشکل تامین آب دارد 

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: آبرسانی سیار به وحوش پناهگاه حیات وحش میاندشت به عنوان زیستگاه مولد یوزپلنگ‌ها با کمبود ناوگان روبه‌رو است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

احمد صفرزاده روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل یکی از مشکلات برای آبرسانی سیار به وحوش میاندشت است که اواخر سال گذشته یک دستگاه تراکتور نو تامین شد اما با توجه به جمعیت بالای حیات وحش، تامین یک دستگاه کامیون آبرسان ضروری است که امیدواریم این موضوع در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تامین آب مورد نیاز وحوش در این پناهگاه با رویکرد صیانت از آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ ها انجام می شود.

تامین آب مهمترین فاکتور حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

صفرزاده اظهار کرد: آب، غذا و پناه مهمترین فاکتورهای حفاظت از حیات وحش هستند که فاکتور آب در مناطق بیابانی از جمله زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی مهمتر و حساس تر از سایر فاکتورها است در این راستا امسال و سال گذشته اقدامات موثری در پناهگاه حیات وحش میاندشت انجام شده است.

وی، احداث چند بند خاکی برای مهار آب های سطحی، احداث استخر ذخیره آب، لایروبی چاه‌های آب، خرید چند ساعت آب چاه، ساخت آبشخور و افزایش ظرفیت منابع ذخیره آب و تامین تانکرها از جمله اقدامات انجام شده است، همچنین پارسال استخر ذخیره آب با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر به منابع ذخیره آب در این منطقه افزوده شد.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم اظهار کرد: امسال قرار است یک استخر ذخیره آب در حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت با مشارکت مردم ایجاد شود که ارزش ریالی آن ۲ میلیارد ریال برآورد میشود.

بارندگی بهاره و رفع تنش آبی وحوش میاندشت

صفرزاده با بیان اینکه ۲ ماهه امسال آبرسانی سیار در منطقه میاندشت جاجرم به شدت کاهش یافته است گفت: پارسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب برای حیات وحش منطقه میاندشت حمل شد که بارندگی های امسال سبب شد تا نیاز به آبرسانی سیار کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی و خشک شدن چشمه ها و منابع آبی سبب شده تا نیاز به آبرسانی سیار در میاندشت جاجرم افزایش یابد اما با بارندگی های بهار امسال آبگیرها و آب بندها وضعیت مناسبی دارند.

فرود سه هزار پرنده مهاجر در آبگیرهای جاجرم

مدیر محیط زیست شهرستان جاجرم گفت: بارندگی های امسال شرایط مناسبی برای پرندگان مهاجر در آبگیرها و آب بندهای شهرستان ایجاد کرده است به طوری که شمار این پرندگان و شمار گونه های آن افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از سه هزار قطعه پرنده مهاجر شامل انواع گونه‌های سلیم ها، کاکایی ها، اردک‌ها، حواصیل ها، آبچلیک، فالاروپ گردن سرخ، باکلان بزرگ، درنا خاکستری فلامینگو، چوب پا، بوتیمار و غاز خاکستری وارد آبگیرهای پناهگاه حیات وحش میاندشت و شهرستان جاجرم شدند.

صفرزاده با بیان اینکه اکنون ۱۰ گونه پرنده مهاجر در آبگیرهای شهرستان فرود آمده اند افزود: از ۱۳۰ گونه پرنده شناسایی شده در شهرستان بیش از یک سوم انها از نوع مهاجر آبزی و کنار آبزی بوده و آبگیرهای این منطقه را به عنوان استراحتگاه بین راهی انتخاب می کنند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha