يونسكو به دنبال حفظ ويژگي هاي تاريخي خاص سيستان بلوچستان است

زاهدان- ايرنا- مديركل ثبت بناها و بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: سازمان يونسكو به سبب خصوصيات تاريخي و زيست محيطي ويژه سيستان و بلوچستان به دنبال حفظ اين شرايط و خصوصيات است.

به گزارش ايرنا دكتر فرهاد نظري روز چهارشنبه در همايش انجمن هاي ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان در تالار موزه زاهدان افزود: يكي از ويژگي هاي سيستان و بلوچستان زادگاه حماسه سازي و ديگري تنوع اقليمي و زيست محيطي آن است كه موجب شده يونسكو به دنبال حفظ اين شرايط در آن باشد.

وي با تبريك هفته ميراث فرهنگي ادامه داد: آغاز سال براي ميراث فرهنگي همين هفته است.

وي گفت: سرزمين ايران با تمدن چند هزار ساله با وجود رو به رو شدن با بيش از 38 مورد هجوم و گذشت دو هزار و 500 سال هنوز با اقتدار و سربلند است.

مديركل ثبت بناها و بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور اظهار داشت: يكي از زادگاه هاي قهرمان سازي كه از ويژگي هاي بارز فرهنگي و مباحث غير مادي است، استان سيستان و بلوچستان است و از اين رو بايد رستم دستان را مهمتر از يعقوب ليث در اين منطقه در نظر گرفت.

نظري تصريح كرد: ما بايد پاسدار اين ميراث كه آغاز اسطوره سازي در ايران است باشيم و اين امر جز با كمك مردم محقق نمي شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان نيز در اين همايش گفت: افزايش مشاركت مردمي در جهت حفظ ، شناسايي و معرفي آثار باستاني و همكاري با مجموعه ميراث فرهنگي كشور از وظايف انجمن هاي ميراث فرهنگي است.

كامبيز مشتاق گوهري در راستاي ايجاد ديد و نگرش مثبت به استان سيستان و بلوچستان كه داراي گنجينه غني فرهنگي و تاريخي است خواستار همكاري تمام دستگاها به ويژه رسانه ها شد.

وي افزود: گردشگري يكي از زود بازده ترين صنعت هاي است كه اين استان ظرفيت هاي بي نظيري در انجام آن دارد اما به دليل وجود ديد منفي مردم كشور نسبت به سيستان و بلوچستان از لحاظ مسايل امنيتي جذب گردشگر با مشكل رو به رو است و اين ديد جز با همت مردم و مسوولان قابل تصحيح نيست.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: سامان دهي بيش از دو ميليون بازديد كننده در ايام عيد نوروز به تنهايي از عهده ميراث فرهنگي استان ساخته نبود و در حقيقت مردم استان همت ميزباني آن همه مسافر و ميهمان نوروزي را بر عهده داشتند.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي و انجمن هاي ميراث فرهنگي استان بايد سعي و تلاششان را در شهرت دادن به آثار استان معطوف كنند تا بتوانند باعث جذب گردشگران شوند همانگونه كه ثبت جهاني شهر سوخته باعث مطرح شدن اين منطقه در سطح دنيا شد.

مشتاق گوهري اظهار داشت: ظرفيت هاي اين استان از لحاظ ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فرا ملي است در حالي كه امكانات در اختيار اين حوزه در سطح يك اداره كوچك است.

به گزارش ايرنا همايش انجمن هاي ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان امروز چهارشنبه با حضور مديركل ثبت بناها و بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، شماري از فرمانداران، بخشداران و دهياران استان سيستان بلوچستان و اعضاي انجمن هاي ميراث فرهنگي در سرسراي موزه زاهدان برگزار شد.

7311 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها