راهبرد نظام كمك به ایجاد شركت های دانش بنیان جدید است/ حمایت از جامعه كارگران در شكل گیری اقتصاد مقاومتی معنا می شود

تهران - ایرنا- نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه حمایت از جامعه كارگران در شكل گیری اقتصاد مقاومتی معنا می شود، گفت: راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران با الهام از اقتصاد مقاومتی كمك به ایجاد شركت های دانش بنیان جدید و حمایت جدی از این شركت ها است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حجت اسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد كه ریاست جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس را برعهده داشت در سخنانی فرا رسیدن روز كارگر را به همه برادران و خواهران گرانقدر و فرهیخته كارگر كه در عرصه تولید كار و خدمت به ملت بزرگ و ارتقا اقتصاد ملی تلاش می كنند، تبریك گفت.

وی افزود: نهاد قانونگذاری یكی از مهم ترین و خطیرترین وظایف خویش را قرار گرفتن در كنار جامعه بزرگ كارگران كشور می داند و حمایت از این مجموعه فرهیخته و خدوم را كلید واژه توسعه اقتصاد ملی و افزایش اقتدار ملی می داند.

نایب رییس اول مجلس خاطرنشان كرد: استحكام ساخت درونی قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران وابسته به توجه و اهتمام ویژه به توانمندی های داخلی كشور است و این مهم زاییده اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم غیور كشور بویژه جامعه كارگران است كه در پرتو پیروزی انقلاب شكوهمند تحقق یافت.

ابوترابی فرد ادامه داد: انقلابی كه كارگران، دانشجویان، بازاریان، كارمندان و كارگران را در كنار یكدیگر و رویارویی نظام سلطه به بزرگ ترین پیروزی قرن حاضر نائل كرد.

وی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه درون زا به منشا قدرت ملی را همواره در دستور كار خود داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: در صحنه اقتصاد، تولید و ساخت تجهیزات و مواد مورد نیاز كشور یكی از مصادیق بارز ظهور قدرت و توان ملی است، كارگران غیور و زحمت كش در این زمینه در سخت ترین شرایط جنگ و تحریم های ظالمانه در صف مقدم جبهه در ارتقا توان و كار ملی بودند و هستند.

ابوترابی فرد یادآور شد: نیروی كار در جمهوری اسلامی ایران در سایه سیاست های برآمده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در توسعه علم و فناوری تفاوت های ماهوی و اساسی با گذاشته داشته است.

وی همچنین گفت: بسیاری از جوانان جویای كار كشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، این سرمایه انسانی بی بدیل خمیر مایه اصلی اقتصاد دانش بنیان كه به تعبیر رهبر معظم انقلاب یكی از اركان اصلی اقتصاد مقاومتی است، محسوب می شود.

ابوترابی فرد یادآور شد: استفاده از این نیروی كار فعال در جهت منافع ملی به تكمیل ساختارهای اجتماعی متناسب با فعالیت های اقتصادی بوده كه عملا نیروی عظیمی را در خدمت دولت و نظام به كار خواهد گرفت.

وی تاكید كرد: راهبرد نظام با الهام از اقتصاد مقاومتی در این مقوله، كمك به ایجاد شركت های دانش بنیان جدید و حمایت جدی از شركت های دانش بنیان است.

وی اضافه كرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون حمایت از شركت های دانش بنیان كه صندوق نوآوری و شكوفایی حاصل این قانون است و تصویب اعتبارات لازم گام مهمی را در این زمینه برداشته است.

نایب رییس اول مجلس همچنین از ابتكارات قوه مجریه در این زمینه تشكر كرد و اظهار داشت: سیاست های اصولی دولت در حمایت از شركت های دانش بنیان صرفا محدود به ارایه تسهیلات نبوده است، ایجاد معافیت های مالیاتی و گمركی و مقول بازار سازی برای شركت های دانش بنیان از مهم ترین گام ها برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است.

ابوترابی فرد در ادامه به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران اشاره كرد و گفت: بنده روز گذشته حدود سه ساعت توفیق بازید از این نمایشگاه را داشتم كه برگزاری این نمایشگاه اقدام بسیار مناسب برای تحریك تقاضای خرید محصولات دانش بنیان بوده است.

وی افزود: 300 شركت فناوری، حدود 7 هزار محصول در چهار سطح فناوری در منظر نگاه مشتریان خود قرار داده اند كه برابر آمار ارایه شده در این شركت ها بیش از 3600 نیروی كار تحصیل كرده دانشگاهی مشغول فعالیت بوده و با انگیزه و اشتیاق تحریم را عامل رشد فناوری خود و این نمایشگاه را تسهیل كننده برای ورود محصولات خود می دانستند.

وی تاكید كرد: امروز در كشور قریب به 6000 شركت فناوری وجود دارد كه به تدریج در اخذ صلاحیت دانش بنیان هستند.

وی اظهار امیداوری كرد: با پیوند زدن دانش با صنعت و حضور علم و فناوری در عرصه اقتصاد راه را برای تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یك كارخانه بزرگ كالای مبتنی بر علم و با بهترین كیفیت و كمترین قیمت تمام شده هموار كنیم.

نایب رییس اول مجلس تصریح كرد: امروز حمایت از جامعه كارگران و متقاضیان كار در كشور در شكل گیری اقتصاد مقاومتی معنا می شود.

ابوترابی فرد افزود: بزرگ شدن حجم دولت و تصدی اموری كه از وظایف حاكمیتی تعریف نمی‌شود، بزرگ ترین مانع فراروی اشتغال جوانان كشور است.

وی اضافه كرد: برای فراهم كردن بستر اشتغال باید در مسیر كوچك كردن حجم دولت و سپردن امور به بخش غیردولتی و خلق اقتصاد دانش بنیان قدم برداشت.

نایب رییس اول مجلس یادآور شد: دغدغه های رهبر معظم انقلاب را باید در شكل گیری اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی كلمه در دستور كار دولت و مجلس قرار دهیم.

ابوترابی فرد اظهار امیدواری كرد كه با حركت هماهنگ دولت و مجلس كه امروز شاهد این همدلی و همزبانی در سالی كه رهبر معظم انقلاب آن را به این عنوان نامگذاری كردند، در مسیر خلق اقتصادی مردم بنیان و دانش بنیان گام برداریم.

وی در ادامه هفته معلم را به جامعه فرهنگیان و آموزگاران كشور تبریك گفت و اظهار داشت: اگر امروز ملت در مسیر توسعه علم و خلق دانش و تبدیل آن به فناوری و تجاری سازی علم قدم برمی دارد سنگ بنای آن را جامعه معلمان به شایستگی نهاده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار امیدواری كرد كه با تبادل نظر شایسته میان نیروهای دلسوز انقلاب، راه برای ارتقای كارآیی آموزش وپرورش فراهم شود و مسیر رشد و توسعه علمی رقم بخورد.

سیام (3) ** 9121 ** د . ت**1336
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست