۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83322484
T T
۰ نفر
بيش از 31 هزار متر مربع از اراضي ملي كهگيلويه و بويراحمد رفع تصرف شد

ياسوج- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: با اجراي حكم قضايي 31 هزار و 836 متر مربع از اراضي ملي در اين استان در هشت فقره پرونده رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد.

محسن جعفري نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هشت فقره پرونده تخريب اراضي ملي در منطقه حفاظت شده و پارك ملي دنا تعين تكليف و با اجراي حكم قضايي به حقوق بيت المال اعاده گرديد.
وي افزود: در راستاي فرمايش هاي مقام معظم رهبري و حساسيت ايشان در برخورد جدي با زمين خواران كميته مبارزه با زمين خواري در اين اداره كل تشكيل شده است.
جعفري نژاد تصريح كرد: اين كميته در راستاي سياست هاي ذاتي خود تخريب هاي اراضي را در مناطق حفاظت شده و تحت مديريت را به شدت و جديت پايش و پيگيري مي كنند.
وي ابراز داشت: اين متراژ از اراضي منابع ملي پيش از اين به صورت غير قانوني توسط افراد حقيقي تصرف شده بود كه با پيگيري اداره حقوقي سرانجام متصرفين به موجب حكم قطعي محكوم شدند و با اجراي حكم اراضي متصرف شده از دست سودجويان خارج شد.
جعفري نژاد با اشاره به اينكه اين ميزان تصرف مربوط به هشت فقره پرونده بوده، افزود: برخي از تصرفات در نتيجه وسعت مناطق حفاظت شده در كنار تعداد كم محيط بانان در ساليان گذشته رخ داده است.
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد عنوان كرد: بسياري از تصرفات غيرقانوني در مناطق حفاظت شده توسط افراد حقيقي صورت مي گيرد.
وي همچنين به نقش تاثير گذار مردم در مقابله با زمين خواري اشاره كرد و گفت: اهالي حاشيه مناطق حفاظت شده در برخورد با متخلفان دستگاه هاي نظارتي را ياري خواهند كرد.
سال 1394 تاكنون افزون بر پنج هزار هكتار از زمين ‌هاي منابع ملي در كهگيلويه و بويراحمد با رفع تصرف از دست سودجويان و زمين خواران خارج شده است.
كهگيلويه و بويراحمد با 312 هزار و 500 هكتار منطقه حفاظت شده و موقعيت اكولوژيكي و توپوگرافي خاص خود داراي پوشش گياهي، جانوري و منابع حياتي متنوعي است به گونه‌اي كه افزون بر 20 درصد پوشش جنگلي زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌هاي دارويي كشور را در خود جاي داده است.
هم اينك هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هكتار، دناي شرقي با وسعت 28 هزار و 202 هكتار، خاييز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هكتار، خامي با وسعت 25 هزار و 671 هكتار، ديل با 10 هزار و 381 هكتار، سولك با 2 هزار 4287 هكتار و سيوك با 12 هزار 858 هكتار در اين استان زيباي طبيعي وجود دارد.
كهگيلويه و بويراحمد همچنين داراي پنج منطقه شكار ممنوع شامل پادناي سميرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و كوه تلرش است.
9868/6110

سرخط اخبار استان‌ها