۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 83316909
T T
۰ نفر
كشت انتظاري حبوبات در بيش از 2 هزار هكتار از اراضي اردبيل انجام شد

اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي اردبيل از كشت انتظاري حبوبات در بيش از 2 هزار و 40 هكتار از اراضي اين شهرستان در سال زراعي جاري خبر داد.

به گزارش ايرنا ، علي حسين احدي عالي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: كشت انتظاري حبوبات در راستاي سياست هاي تغيير الگوي كشت محصولات كشاورزي در منطقه در سطح 2 هزار و42 هكتار از اراضي اين شهرستان اجرا شد كه از اين ميزان هزار و 285 هكتار به كشت انتظاري عدس و 757 هكتار به كشت انتظاري نخود اختصاص يافته است.
وي عمده ارقام نخود كشت شده در منطقه را ارقام آزكان ، آكسو، عادل و منصور و عمده ارقام عدس كشت شده را ارقام محلي و رقم اصلاح شده بيله سوار ذكر كرد.
او اظهار داشت: پيش بيني مي شود حدود هزار و 800 تن محصول حبوبات با اين شيوه جديد كشت برداشت شود.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان اردبيل گفت: در كشت انتظاري بدليل فراهم بودن بارش هاي زمستانه و استفاده حداكثري از بارندگي ها كه مزيت بزرگي براي كشت پاييزه و انتظاري محسوب مي شود و افزايش طول دوره رشد رويشي ، عملكرد محصول به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و موجب درآمدزايي بيشتر كشاورز مي شود.
او همچنين با اشاره به مرسوم بودن كشت بهاره و سنتي حبوبات در اردبيل افزود: بدليل كوتاه بودن طول دوره رشد در كشت بهاره و بروز تنش خشكي و گرما در اواخر دوره رشد رويشي و در مرحله گلدهي و غلاف دهي ، عملكرد حبوبات از جمله عدس و نخود در كشت بهاره و سنتي كاهش مي يابد.
احدي عالي بيان كرد: در كشت انتظاري اطلاع از شرايط آب و هوايي بسيار حائز اهميت است و دما بايد به حدي پايين باشد كه جوانه زني بذر تا بهار و سپري شدن سرماي زمستان و يخبندان به تاخير بيافتد.
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها