۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83312496
T T
۰ نفر

تالاسمي در شهرستان سيب و سوران 90درصد كاهش يافت

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83312496
تالاسمي در شهرستان سيب و سوران 90درصد كاهش يافت

زاهدان- ايرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: با اقدامات آموزشي و به موقع كارشناسان مركز مشاوره تالاسمي، انجام آزمايشات تكميلي و مشاركت مطلوب علما و عاقدين محلي در يك سال و نيم اخير شاهد كاهش 90 درصدي بيماري تالاسمي در سيب و سوران بوديم.

دكتر مهدي طباطبايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: موفقيت در اين حوزه به حدي بود كه در اين مدت تنها يك نوزاد مبتلا به تالاسمي در سيب و سوران متولد شده است.
وي بيان كرد: تالاسمي يك بيماري مادرزادي است كه در بدن اين نوع بيماران هموگلوبين سالم به اندازه كافي ساخته نمي شود و به دليل شكسته شدن مرتب گلبول هاي قرمز، فرد دچار كم خوني مي شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان با تقدير از حمايت هاي علما و روحانيون گفت: در سيب و سوران 183 زوج ناقل تالاسمي وجود دارد كه با اقدامات آموزشي و مشاركت علما و عاقدين محلي شاهد كاهش 90 درصدي اين بيماري در اين شهرستان بوديم.
وي ادامه داد: طبق آمار انتقال سازمان خون متاسفانه 60 درصد مصرف خون سيستان و بلوچستان به سه هزار و 200 بيمار تالاسمي اختصاص پيدا مي كند.
طباطبايي ابراز اميدواري كرد كه با وجود فعال بودن آزمايشگاه هاي پيشگيري از تالاسمي و ارائه خدمات رايگان به زوجين در آينده شاهد كاهش اين بيماري در سيستان و بلوچستان باشيم.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به عنوان پهناورترين استان كشور به سبب گستردگي جغرافيايي و قرار گرفتن در همسايگي 2 كشور افغانستان و پاكستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستان هاي شمالي شامل زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل، شهرستان هاي زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان و سيب و سوران زير نظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستان هاي ايرانشهر، سرباز، نيكشهر، مهرستان، چابهار، كنارك، دلگان، فنوج و قصرقند زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد.
7316**3213

سرخط اخبار استان‌ها