۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83307073
T T
۰ نفر

نور رمضان در قبله تهران

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 83307073
نور رمضان در قبله تهران

شهرری- ایرنا- قبله تهران همزمان با فرارسیدن ماه مبارك رمضان آماده پذیرایی از مهمانان و زائرانی است كه در بارگاه ملكوتی عبدالعظیم (ع) برای زیارت و راز و نیاز با خدای خود حضور می یابند و امسال هم برنامه های ویژه ای به همین مناسبت در شهرری برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف ‌ترین ماه های سال است، دراین ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در شبهای قدر بهتر از عبادت هزار ماه است.
همان ماهی كه حتی نفس كشیدن در آن هم ثواب دارد و ماهی است كه شیطان در غل و زنجیر است و كمتر می تواند در دل مومنان رخنه ایجاد كند.
اما آستان مقدس عبدالعظیم(ع) در این ماه به صورت ویژه پذیرای زائران و مردم روزه دار است و زائران از راه دور و نزدیك برای زیارت عبدالعظیم (ع) و امامزادگان جنوب پایتخت حضور می یابند.
تمامی امامزادگان و بقاع متبركه و همچنین سیدالكریم(ع) آماده پذیرایی و میزبانی از زائران روزه دار است و مسئولان نیز با تدارك برنامه های مختلف به استقبال ماه مبارك رمضان می روند.

** حرم عبدالعظیم (ع) میزبان روزه داران
مدیركل روابط عمومی آستان مقدس عبدالعظیم(ع) در این باره از برگزاری 200 ویژه برنامه فرهنگی هم زمان با ایام ماه مبارك رمضان در آستان مقدس خبر داد و گفت: ترتیل خوانی قرآن كریم توسط قاریان ممتاز و بین المللی، سخنرانی و مدیحه سرایی ذاكران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و برگزاری مسابقه فرهنگی در قالب برنامه رمضان با قرآن از نخستین روز تا پایان ماه مبارك از جمله این برنامه هاست.
مصطفی آجرلو تصریح كرد: هر روز یك ساعت قبل از نماز جماعت ظهر و عصر، حجت الاسلام و المسلمین حائری زاده در دهه اول، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میرباقری در دهه دوم و حجت الاسلام و المسلمین میثم علی پناه در دهه پایانی این ماه مبارك در مصلای بزرگ ری سخنرانی خواهند كرد.
وی بیان كرد: جزء خوانی قرآن كریم، مناجات خوانی، قرائت دعای توسل، دعای كمیل، دعای ندبه، ویژه برنامه های لیالی قدر، اعتكاف رمضانیه، مسابقه فرهنگی از متن دعای جوشن كبیر، جشن كودكانه ویژه ولادت امام حسن مجتبی(ع) و جلسات مفاهیم كاربردی قرآن كریم در خانواده از دیگر برنامه های آموزشی، فرهنگی و مذهبی این بارگاه ملكوتی است.
آجرلو یادآور شد: طبق سنوات گذشته در شب های ماه مبارك رمضان، زائرین این بارگاه ملكوتی از طریق كارت های دعوت ویژه افطار ماه مبارك رمضان، میهمان سفره احسان حضرت سیدالكریم(ع) خواهند بود.

** اجرای طرح ضیافت الهی
مسئول امور فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ضیافت الهی طی ماه رمضان در 15 بقعه متبركه این شهرستان برگزار می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن خانی افزود: در این طرح 20 مبلغ دینی از قم برای فعالیت در بخش خیمه های معرفت، ارائه مشاوره در بقاع متبركه برای ایراد سخنرانی، بیان احكام و مشاوره برای زائران در موضوعات مختلف به شهرری اعزام شده تا در این زمینه فرهنگی و دینی فعالیت كنند.
وی تصریح كرد: تعدادی از بقاع متبركه شاخص از جمله امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده ابوالحسن(ع) و شیخ صدوق كه مجری طرح افق در شهرستان ری هستند برنامه های ویژه ای نسبت به سایر بقاع متبركه در ایام رمضان دارند.
مسئول امور فرهنگی اداره اوقاف ری با اشاره به اینكه نماز جماعت طی ایام رمضان در سه وعده برگزار می شود، گفت: محفل ترتیل خوانی و جزء خوانی در همه روزهای رمضان از ساعت 19 تا نماز مغرب در بقعه امامزاده عبدالله، ابوالحسن، بقعه شیخ صدوق و جوانمرد قصاب برگزار می شود.
وی به برگزاری مراسم افطاری ساده برای زائران و مجاوران در ایام ماه مبارك رمضان اشاره كرد و افزود: فرهنگ سازی افطاری ساده به عنوان یكی از جلوه های زیبای ماه مبارك رمضان از مهمترین اهداف این نوع مراسم به شمار می رود.
حجت الاسلام خانی عنوان كرد: 10 محفل انس با قرآن در بقعه جوانمرد قصاب، آستان شیخ صدوق، امامزاده ابراهیم و اسماعیل كهریزك، آستان امامزاده ابوالحسن در شب وفات حضرت خدیجه (س)، آستان بی بی زبیده، بی بی شهربانو، آستان مقدس امامزاده عبدالله، امامزاده هادی، امامزاده شعیب و آستان بی بی رقیه برگزار خواهد شد.
وی به مراسم شب های قدر اشاره كرد و افزود: طی ایام شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع)، مراسم ویژه‌ای با حضور سخنرانان برجسته و قاریان برگزار می شود.
مسئول امور فرهنگی اوقاف ری عنوان كرد: هر شب در آستانه مقدس بی بی زبیده با همكاری سپاه و شهرداری، جُنگ رمضان شامل برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

** اعزام 200 مبلغ
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری نیز با اشاره به برنامه های ایام مبارك رمضان گفت: 200 مبلغ از حوزه های علمیه قم در این ایام به مناطق مختلف این شهرستان اعزام می شوند.
حجت الاسلام علی كنگرلو اظهار داشت: برگزاری نماز جماعت، سخنرانی، بیان احكام شرعی، پاسخ به شبهات دینی و برگزاری مسابقات فرهنگی از مهمترین برنامه های فرهنگی در ایام ماه مبارك رمضان به شمار می رود.
وی تصریح كرد: روحانیون و كارشناسان مذهبی در نمایشگاه‌هایی كه در سطح شهرستان ری برگزار می شود حضور یافته و پاسخگوی سوالات شهروندان خواهند بود.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری گفت: روحانیون باید در سخنرانی‌های ایام ماه مبارك رمضان به تحلیل عملی مسائل خرافی و عرفان‌های نوظهور توجه ویژه داشته و مردم به خصوص نسل جوان را نسبت به این موضوع آگاه كنند.
وی یادآور شد: كتاب‌های لازم و بسته‌های فرهنگی مناسب در اختیار مبلغین و مبلغات قرار خواهد گرفت تا در حوزه‌های مختلف بتوانند پاسخ سوالات همه اقشار به ویژه نسل جوان را ارائه دهند.

** غبارروبی 210 مسجد
رئیس مركز امور رسیدگی به مساجد شهرستان ری از غبارروبی 210 مسجد در سطح شهرستان ری در آستانه فرا رسیدن ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: هر ساله سنت حسنه غبارروبی مساجد در راستای استقبال از ماه مبارك رمضان انجام می ‌شود تا همگان خود را برای حضور در این ضیافت الهی آماده كنند.
حجت الاسلام غلامرضا مبرهن اظهار داشت: افطاری ساده، برگزاری نماز جماعت در سه وعده از برنامه‌های ایام ماه رمضان مربوط به مساجد شهرستان ری محسوب می‌شود.
وی افزود: برگزاری نماز مغرب و عشاء توام با افطاری ساده برای نمازگزارن خواهد بود تا نمازگزاران از این فرصت معنوی نیز بهره‌مند شوند.
رئیس مركز امور رسیدگی به مساجد شهرستان ری ادامه داد: مراسم تلاوت قرآن كریم در طول ایام ماه مبارك رمضان ویژه آقایان و خانم‌ها در مساجد این شهرستان انجام می‌شود.
وی یادآور شد: سخنرانی‌های تبلیغی، تفسیر قرآن كریم، برگزاری برنامه مناجات سحر، تشكیل حلقه‌های معرفت ویژه جوانان و برنامه‌های مربوط به احكام از دیگر موارد مورد توجه و برنامه‌های مربوط به ماه رمضان است كه توسط امور مساجد برگزار می شود.
6003/1970

سرخط اخبار فرهنگ