۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۴۷
کد خبر: 83294098
T T
۰ نفر

روز شيراز در نمايشگاه بين المللي كتاب پاس داشته شد

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۴۷
کد خبر: 83294098
روز شيراز در نمايشگاه بين المللي كتاب پاس داشته شد

شيراز- ايرنا- روز شيراز به پاس اهميت تاريخ و فرهنگ كهن استان فارس و شهر فرهنگي شيراز با داشته هاي هنري و مطبوعاتي‌اش در سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران پاس داشته شد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني و روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، با توجه به اهميت و شناساندن داشته هاي استان ادب پرور و فرهنگي فارس، دستاوردهاي حوزه هاي مختلف اين استان با حضور چهره هاي شاخص فرهنگي، ادبي و هنري در قالب برنامه‌اي با عنوان 'روز شيراز' در سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارائه شد.
در اين مراسم كه جمعه ششم ارديبهشت ماه جاري در طبقه دوم شبستان امام خميني (ره) با نواي ساز و دهل شيرازي و ضرب زورخانه و اشعار مرشد، آغاز شد، هنرمندان شيرازي به اجراي برنامه پرداختند و نمايشگاه عكس هاي شيراز آثاري از پژمان ضيائيان عكاس شيرازي در معرض ديد عموم قرار گرفت.
** ديار فارس شناسنامه ايران است
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در آيين گراميداشت روز شيراز در نمايشگاه كتاب گفت: شيراز شهر علم، ادب، فرهنگ، عرفان و هنر است. اين ديار چه در زمان قبل و بعد از اسلام شناسنامه ايران محسوب مي شود.
محسن جوادي افزود: زماني كه اشعار شاعراني همچون سعدي و حافظ را نگاه مي كنيم به نكته هاي حكمت و معرفتي دست مي يابيم كه همه در درونش نهفته شده و نشان از اين است كه شيراز در آن زمان چقدر ارتباط با دنياي بيرون از خودش داشته و حكمت هاي ديگر كشورهايي همچون هند و چين نيز در اشعار او و ديگر شاعران خطه و ديار فارس آشكارا رخ مي نمايد.
وي خاطر نشان كرد: اميدوارم همه ايرانيان از آنچه شيرازي ها با نگاه فرهنگي عميقشان كاشتند، بهره ببرند.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به منش مردم شيراز در سيل فروردين ماه گفت: عمق فرهنگ و نوع دوستي مردم شيراز در اين حادثه نمايان شد كه به محض وقوع، عقبه فرهنگي مردمانش همدلي و همدردي را به نمايش گذاشت و اين همان ثمره تلاش حكيمان و فيلسوفان و بزرگاني است كه قرنها در شيراز سخنسرايي كردند و حكمت گفتند و جان اين مردم با فرهنگشان عجين شده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس نيز در اين مراسم با بيان اينكه شيراز امروز، تنها شهر شيراز نيست، كه يك استان سراسر فرهنگ و ادب و هنر است، گفت: در جاي جاي فارس، مردان و زناني زندگي كرده اند و مي كنند كه فرهنگ ور، هنرمند و اديبند.
صابر سهرابي افزود: از شيرازي سخن مي‌گويم كه نه اندازه استان فارس كنوني و نه اندازه ايران كنوني كه اندازه تمام تاريخ ايران زمين است.
مديركل ارشاد فارس گفت: از كهن سالي تمدني بگويم كه اين روزها تنها شيرازش را با كاوش هاي جديد باستان شناسي تا هشت هزار سال پيش، برآورد كرده اند. تمدني كه سرچشمه تمدن نوين ايراني است كه ريشه اي در دوران باستان دارد.
** فارس مهد سياستمداران هنرور است
وي تمدن فارس را پر از حكمت، ادب، معرفت، فرهنگ، هنر، علم و سياست مداراني دانست كه سياست را از دريچه فرهنگ مي نگريسته اند.
سهرابي ابراز داشت: مردم شيراز اين روزها در سوگ هموطنانشان نشسته اند و خود درد سيلابي دارند كه كوي سعدي شان را پر از گِل كرد؛ اما بوي عطر گُل ايثار و امدادشان جهان را معطر ساخت.
دبير شوراي فرهنگي عمومي فارس با بيان اينكه پويش هاي مردمي و نيروهاي امدادي مردم فارس با وجود آسيب‌هاي سيل در اين استان، در لرستان و خوزستان به ياري مردم برخواسته اند، اظهار داشت: مي خواهم از سعدي و شيراز بگويم، اما نمي دانم از معلم والاگهر فرهنگ ايران زمين بگويم يا از سعدي نشينان اين روزهاي شيراز، يا از سعدي ياران امروز شيراز بگويم كه كلام قاصر است.
در ادامه اين مراسم از كتاب 'فرهنگ واژه ها و اصطلاحات شيراز ' كه درباره اهميت حفظ لهجه شيرازي است و به قلم محمود سپاسدار استاد دانشگاه شيراز نگاشته شده است، رونمايي شد.
7375/ 2027

سرخط اخبار استان‌ها