۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۴
کد خبر: 83292221
T T
۰ نفر
مبلغان طرح مشاركت مساجد در ساخت خانه سيلزدگان را ترويج كنند

قم - ايرنا - مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي قم گفت: مبلغان و روحانيون با استفاده از فضاي معنوي ماه مبارك رمضان، در جلسات سخنراني و ساير برنامه هاي مذهبي، طرح خداپسندانه مشاركت اهالي مساجد در ساخت خانه براي سيل زدگان كشور را ميان مردم ترويج كنند.

حجت الاسلام و المسلمين عباس خاك روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اهالي مساجد را افراد مذهبي و مريدان مراجع تقليد تشكيل مي دهند، به همين دليل مبلغان و روحانيون مي توانند با بيان توصيه هاي بزرگاني همچون آيت الله مكارم شيرازي در لزوم حمايت از سيلزدگان و ساخت مسكن براي ايشان، نقش موثري در پيشبرد اين حركت جمعي در كشور داشته باشند.
وي ادامه داد: مساجد همواره محور ايجاد و ترويج حركت هاي جمعي براي خدمت رساني به نيازمندان بوده اند و امروز نيز مردم مناطق سيلزده بيش از هر چيز ديگري به داشتن خانه و سرپناه دايمي احتياج دارند.
وي ادامه داد: براي برجسته سازي اين حركت جمعي و تبديل كردن آن به يك اولويت مهم اجتماعي، مبلغان و روحانيون بايد از فرصت ديدار با مردم در جريان برگزاري جلسات مذهبي به بهترين نحو استفاده و آنان را به مشاركت در اين كار نيك دعوت كنند.
خاك گفت: بيان مستمر مزاياي اين حركت جمعي در سامان دادن به وضعيت سيلزدگان توسط مبلغان ديني، روحيه خيرخواهي را در ميان مردم تقويت مي كند و موجب سرعت يافتن اجراي اين طرح مي شود.
وي بيان كرد: در طول تاريخ اسلام و به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مسجد همواره كانون حل مشكلات مردم در زمينه هاي مختلف بوده و در مواقع مورد نياز اعلام بسيج عمومي مردم براي مشاركت در هر مساله در اين مكان مقدس انجام مي شده است، بنابراين امروز نيز مسجد بهترين مكان براي تجميع كمك هاي مردمي و استفاده از آن براي ساخت مسكن مورد نياز سيلزدگان كشور است.
پس از وقوع سيل در برخي از نقاط كشور، پيشنهادي مبني بر حضور و مشاركت فعال مساجد در امر مسكن سازي مناطق سيل زده با عنوان «طرح جهاد همبستگي ملي» از سوي سازمان بسيج مستضعفين مطرح شد كه در آن اهالي هر مسجد ساخت و بازسازي يك واحد مسكوني در مناطق آسيب ديده را بر عهده مي گيرند.
پيرامون همين موضوع، آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد نيز اخيرا در درس خارج فقه خود گفت: برخي پيشنهاد خوبي مطرح كرده اند كه اهالي هر مسجد در كشور، هزينه ساخت يك واحد مسكوني ساده را برعهده بگيرند و اين گونه مشكل حل مي شود، وگرنه با اعتبارات دولتي در اين تنگنا، انجام اين كار به آساني امكان پذير نيست.
وي ادامه داد: مساله ديگر آن است كه ديگر نبايد خيلي خرج خانه هاي سابق كه باقي مانده اند كرد، آنها در مكان نامناسبي قرار گرفته اند و اگر دوباره سيل بيايد، دچار مشكل مي شوند، بلكه بايد خانه هاي جديد را در مناطق امن ساخت.
وقوع سيل در روزهاي نخستين سال جاري منجر به خسارت هاي جاني و مالي فراوان در برخي از نقاط كشور شد؛ روند خدمت رساني به حادثه ديدگان توسط دستگاه هاي مختلف و مشاركت مردم از همان روزهاي نخست وقوع سيل جريان يافت و اكنون ساخت مسكن و ايجاد سرپناه دايمي براي سيلزدگان در اولويت برنامه هاي كمك رساني قرار دارد.
7405/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها