۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۲۰
کد خبر: 83287958
T T
۰ نفر

پيام روز زمين پاك فراتر از جمع آوري زباله است

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۲۰
کد خبر: 83287958
پيام روز زمين پاك فراتر از جمع آوري زباله است

اصفهان- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان گفت: هدف از برگزاري مراسم روز زمين پاك بر خلاف برخي برداشت ها تنها جمع آوري زباله و پاكسازي ظاهري زمين نيست بلكه پيامي فراتر و جامع تر از اين موضوع را دنبال مي كند.

محمد كوشافر روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: هدف از تعيين اين روز فراتر از جمع آوري پسماند و آب و هواي پاك است و رعايت حقوق و احترام متقابل انسانها و حتي ديگر آفريده هاي خداوند متعال مورد نظر بوده و به ارزشها و اخلاق محوري توجه شده است.
وي اظهارداشت: رعايت نشدن برخي اصول اخلاقي و پيشي گرفتن معيارهاي تكنولوژيك و اقتصادي بر معيارهاي اكولوژيك، برخي مشكلات زيست محيطي كشور ما را بوجود آورده است.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان تصريح كرد: ترجيح منافع كوتاه مدت اقتصادي، فردي و اجتماعي بر مصالح بلند مدت كشور فرصت بروز آسيب هاي زيست محيطي را فراهم مي كند.
اين فعال زيست محيطي با بيان اين كه تلاش براي خروج از نمادها و توجه به واقعيت ها نكته ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: هر ساله مراسم نمادين مختلفي در رابطه با محيط زيست در دنيا برگزار مي شود اما هر چه به اين گونه مراسم و رفتارها بيشتر توجه شده در عمل و در زمينه كنترل مسائل زيست محيطي موفقيت چنداني بدست نيامده است.
كوشافر بيان كرد: برگزاري مراسم زمين پاك و مراسم مشابه آن به بهبود قابل توجه محيط زيست و كاهش مشكلات زيست محيطي منجر نشده است گرچه شايد درجاي خود به اين مراسم نمادين نيز بايد توجه كرد.‌‌
وي اضافه كرد: براي رسيدن به زمين پاك بايد توجه خودمان را به واقعيت ها معطوف كنيم و تنها به برگزاري مراسم نمادين صرف اكتفا نكنيم .
روز 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت به عنوان روز زمين پاك شناخته شده است و تاريخچه آن به تلاش هاي افرادي همچون 'جان مك مونل' و 'گيلرد نلسون' باز مي گردد و هرساله به ويژه از سال 1970 مراسم نماديني در مناطق مختلف دنيا از جمله ايران برگزار مي شود.
در نام گذاري اين روز به مفاهيمي ارزشي و زمين به همراه همه اجزاي آن توجه شده است و تنها پاكسازي زمين مورد توجه نيست.
هدف از اين روز، افزايش آگاهي هاي زيست محيطي و توجه به بحرانهاي اكولوژيك بوده و فرصتي براي طرح مباحث و مشكلات زيست محيطي ملي و منطقه اي است.
نلسون از بنيانگذاران اين روز در مراسم زمين پاك در 22 آوريل 1970 هدف از تعيين اين روز را فراتر از آب و هواي پاك دانست.
دراين ديدگاه محيط زيست و اجزاي آن به طور كامل مورد توجه است و مفاهيم زيست محيطي نظير آب و هواي پاك، غذاي سالم در آن قرار مي گيرد ولي بر اخلاق تاكيد مي شود.
پس اگر روز زمين پاك وارد تقويم رسمي كشور شد بايد در برگزاري مراسم زمين پاك به همه مفاهيم و شاخصهاي زمين پاك توجه كنيم، مفاهيمي كه در مناسبتها يادآوري مي شود اما هميشه بايد باورمان باشد، همان مفاهيمي كه حتي فراتر از نامگذاري روزها، در دستورات ديني ما قرار دارد.
در چند سال اخير توسعه نا‌متوازن استان اصفهان سبب ايجاد مشكلات و چالش ‌هاي زيست محيطي بسياري شامل آلودگي هوا، آلودگي آب، كم‌آبي، خشكي تالاب گاوخوني و رودخانه زاينده‌رود و افت شديد آب‌هاي زير‌زميني شده است.
روز جهاني زمين پاك هر ساله در 22 آوريل مصادف با دوم ارديبهشت در تمام دنيا برگزار مي‌شود و به همه مردم يادآوري مي‌كند كه نبايد سياره خود 'زمين' را فراموش كنند.
6026/7150

سرخط اخبار استان‌ها