۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83284317
T T
۰ نفر

مرحله جديد رهاسازي آب سد ساروق تكاب آغاز شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83284317
مرحله جديد رهاسازي آب سد ساروق تكاب آغاز شد

مهاباد - ايرنا - مدير منابع آب تكاب گفت: رهاسازي آب سد ساروق اين شهرستان به ميزان هفت متر مكعب در ثانيه به منظور كنترل سيلاب در پايين دست سد آغاز شد.

صمد طهماسبي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حجم فعلي مخزن سد ساروق 37 ميليون مترمكعب بوده و اين سد هم اينك در آستانه سر ريز شدن است.
وي با بيان اينكه رهاسازي آب سد ساروق تكاب تا فروكش كردن سيلاب ادامه خواهد داشت، بيان كرد: در حال حاضر حجم آب ورودي به مخزن اين سد 13 مترمكعب در ثانيه است.
وي اظهار داشت: اولين مرحله رهاسازي آب سد ساروق به ميزان 25 ميليون مترمكعب بهمن ماه سال گذشته در دوره زماني يك ماهه به منظور تامين نيازهاي زيست محيطي درياچه اروميه انجام شد و حجم مخزن اين سد در زمان رهاسازي آب 33 ميليون مترمكعب بود.
مدير منابع آب تكاب ادامه داد: بر اساس مطالعات برف سنجي، حجم آب معادل برف در حوضه آبريز سد ساروق اين شهرستان 86 ميليون مترمكعب برآورد و بخشي از آن به مخزن سد ساروق وارد شده است.
طهماسبي بيان كرد: با توجه به افزايش حجم آب مخزن سد ساروق بر اثر بارش هاي شديد يك ماه گذشته و آب شدن برف در ارتفاعات و نيز قرار گرفتن سد در آستانه سرريز، رهاسازي فعلي آب از اين سد موجب مهار و كنترل سيلاب احتمالي شده و هم اينك خطر سيلاب در اراضي پايين دست اين سد وجود ندارد و حجم روان آب هاي ورودي به مخزن سد نيز تحت كنترل است.
مدير منابع آب تكاب از شهروندان و ساكنان محلي و روستاهاي اطراف سد ساروق خواست از نزديك شدن و استقرار در بستر رودخانه سد ساروق در هنگام رهاسازي آب خودداري كرده و موارد ايمني را رعايت كنند.
به گزارش ايرنا، سد مخزني ساروق (گوگردچي) بر روي رودخانه «قراقيه» در 18 كيلومتري تكاب ساخته شده و عمليات بهره‌برداري آن از سال 1388 آغاز شده است.
اين سد با هدف تامين آب شرب و صنعت شهرستان تكاب به ميزان 10ميليون مترمكعب در سال و نيز فراهم ساختن آب پنج هزار و 500 هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان به ميزان 41 ميليون مترمكعب در سال، ساخته شده است.
تكاب در منطقه اي كوهستاني و سردسير در جنوبي منطقه آذربايجان غربي واقع شده است.
7514/6185/2093

سرخط اخبار استان‌ها