۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 83271473
T T
۰ نفر
فائو وضعيت ايران را از زرد به نارنجي تغيير داد

بندرعباس – ايرنا – مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور گفت: افزايش هجوم ملخ ها به استانهاي ساحلي ايران باعث شده تا سازمان فائو و وضعيت ايران را از زرد به نارنجي تغيير دهد.

سعيد معين نميني روز سه شنبه درمصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين تغييريعني كشوري كه مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات كشاورزي و حتي باغهاي آن زياد است.
وي افزود: با توجه به حمله هاي صورت گرفته و 9ريزشي كه در يك هفته اخير داشته ايم ازهفته پاياني فروردين و اوايل ارديبهشت ماه بايد آمادگي كامل براي مبارزه با اين موج از ملخ هاي صحرايي را داشته باشيم.
اين مقام مسوول درسازمان حفظ نباتات كشور با اشاره به اطلاعات فائو درخصوص ازدياد روزافزون جمعيت ملخ هاي صحرايي خاطرنشان كرد: دسته هاي ملخ در راه ايران 10برابر بيشتر از اينهايي هستند كه تاكنون ريزش داشته اند.
مدير مبارزه با آفات عمومي وهمگاني سازمان حفظ نباتات ايران ياد آورشد: مبارزه با ملخ صحرايي به تجهيزات مخصوص، ماشين آلات وهمچنين سموم نباتي زيادي دارد كه اين سازمان از بهمن ماه پارسال تاكنون براي تامين بخشي از آنها نزديك به 60 ميليارد ريال (سرمايه اي و نقدي) هزينه كرده است.

** درخواست 120ميليارد ريال براي مبارزه با ملخ
معين اضافه كرد: براي مبارزه و جلوگيري از بروز خسارت جدي به مزارع كشاورزي نياز به حداقل بيش از120 ميليارد ريال نقدينگي است كه سازمان حفظ نباتات آنرا از ستاد بحران درخواست كرده كه تنها با 100ميليارد ريال آن موافقت كرده اما اين نياز به موافقت هيات دولت دارد.
به گفته وي از 24هزار هكتاري كه تاكنون مبارزه صورت گرفته 13هزار هكتار آن در هرمزگان بوده و اين يعني اينكه بيشترين حمله ملخ هاي صحرايي از بهمن ماه پارسال تاكنون به اين استان صورت گرفته است.
مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور ابراز داشت: با توجه به گزارش هاي دريافتي از گروه هاي ردياب و همچنين اطلاعات فائو بايستي تا خرداد ماه امسال در سطح 150تا 200هزار هكتار از زمينهاي ايران با ملخ هاي صحرايي مبارزه انجام شود.
معين بيان داشت: اين درحالي است كه از اين تاريخ به بعد جهت بادهاي خليج فارس شمال شرقي است يعني اينكه بزرگ ترين دسته هاي ملخ صحرايي از كشورهاي عربستان، امارات، قطر و بحرين مستقيم به سمت ايران و استانهاي بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان وارد مي شود كه قلب آن هرمزگان است.
تاكي ادامه دارد:
اين منبع مسوول اظهار كرد: تا زماني كه دسته هاي ملخ صحرايي كه فائو تعداد آنان را بيش از 15دسته بزرگ (هر دسته بين 40تا 200ميليون عدد ملخ) تخمين زده كه از مركز تا شمال عربستان و سواحل درياي سرخ درحال حركت به سمت خليج فارس و آبهاي ايران هستند تا خرداد ماه امسال اين ريزش ها ادامه دارد.
مديرمبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور از ارديبهشت ماه به عنوان ماه پرخطر با ريزش هاي فراوان دسته هاي ملخ بالدار صحرايي در استانهاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان و حتي بوشهر نام برد.
وي گفت: اگر نتوانيم جلوي دسته هاي ملخ بالدار صحرايي را در استانهاي ياد شده بگيريم وارد استان فارس (انبار غله ايران) و حتي يزد، اصفهان و گلستان مي شوند كه دراين صورت براي جلوگيري از خسارت هاي بيشتر نياز به ميليارد ها ريال اعتبار است.
هر دسته ملخ بالدار صحرايي متشكل از 40تا 300ميليون عدد مي تواند روزانه بين 200تا 400كيليومتر تا ارتفاع كمتر از 1700متري پرواز كند كه در صورت مبارزه نكردن به موقع ، رسيدن آنها به استانهاي ياد شده دوراز انتظار نخواهد بود.
معيني با تاكيد بر بسيح امكانات دولتي و حتي نظامي در استانهاي هرمزگان، بوشهر و سيستان و بلوچستان و حتي جنوب استان كرمان براي مبارزه با ملخ هاي صحرايي بيان داشت: هم اكنون اين همكاري خيلي كم رنگ است.
به ازاي هر تيم مبارزه حداقل سه تيم ردياب و به ازاي هر يك ماشين سم پاش حداقل سه دستگاه خودرو ردياب فعاليت دارند.
هم اكنون 36 دستگاه سم پاش وانتي در استانهاي خوزستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، جنوب كرمان و سيستان و بلوچستان فعال هستند كه لازم است اين تعداد به چند برابر افزايش يابد.
هريك دستگاه سم پاش وانتي قادر است روزانه در سطح 400هكتار از زمينهاي آلوده به ملخ هاي بالدار صحرايي را سم پاشي كند كه اين بيشتر از فعاليت يك فروند هواپيماي سم پاش است.
قيمت هر دستگاه سم پاش وانتي ساخت داخل 600ميليون ريال و هر ليتر سم مخصوص سم پاشي ملخ هاي صحرايي نيز 400هزار ريال اعلام شده كه اين غير از هزينه هاي هنگفت دستمزد نيروهاي عمل كننده، ماشين آلات مخصوص حركت در مناطق سخت گذر، تغذيه وديگر هزينه هاي غير نقدي است.

**ريزش دوباره ملخ هاي صحرايي در استانهاي ساحلي جنوب
مديرمبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور يادآورشد: مرحله دوم ريزش آغاز شده و تاين تاريخ در هرمزگان 9ريزش با تراكم متوسط، سنگين و بسيارسنگين رخ داده و در سيستان و بلوچستان 2ريزش و در بوشهر نيز همين تعداد ريزش را البته با تراكم منوسط داشته ايم كه بيشترين آن به هرمزگان اختصاص دارد كه از لحاظ جغرافيايي استاني طولي و با عرض كم است.

**مبارزه با پوره ملخ هاي بالدار صحرايي
هر ملخ قادر به گذاشتن حداقل سه كپسول حاوي بين 80تا 120 تخم است (درمجموع 300تا400تخم) كه تبديل به پوره مي شود كه اگر نتوانيم جلوي تخم ريزي ملخ هاي بالدار صحرايي را بگيريم افزايش آنها غير قابل تصور خواهد بود زيرا هر عدد كپسول دردماي 10درجه اي داخل خاك 30روز و در دماي 32درجه نيز مدت 14روز طول مي كشد تا به پوره و سپس ملخ بالغ تبديل شود.
سازمان جهاني فائو نظارت مستقيم روي آفت ملخ صحرايي در سطح جهان دارد و مناطق پراكنش اين آفت غرب و شمال آفريقا، كشورهاي حاشيه درياي سرخ و خليج فارس، شبه جزيره عربستان، پاكستان، هند و جنوب شرق ايران است.
در ايران نيز استان‎هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب كرمان كانون دائمي و هميشگي توليد مثل آفت ملخ صحرايي هستند.
با توجه به اينكه اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يك شبانه‎روز مي‎تواند تا 150 كيلومتر پرواز كند، موجب مهاجرت از كشوري به كشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي‎شود.
6149 /6048

سرخط اخبار استان‌ها