۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹
کد خبر: 83264492
T T
۰ نفر
اطلاعی از وضعیت گوزن زرد در مناطق سیل زده دزفول نداریم

اهواز - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آبگرفتگی محل نگهداری «گوزن زرد» در میانرود دزفول، گفت: فنس (حصار) اطراف سایت گوزن زرد در اثر طغیان رودخانه دز تخریب شده و اطلاعی از وضعیت گوزن ها در دست نیست.

احمدرضا لاهیجان زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: سایت تكثیر و نگهداری گونه حفاظت شده «گوزن زرد» در پارك ملی دز (میانرود دزفول) از مدتی پیش زیر آب رفته و بخشی از فنس این سایت تخریب شده است، بر همین اساس احتمال می رود گوزن ها از سایت خارج شده باشند.

** نگران سلامتی گوزن ها نیستیم
وی افزود: برای بررسی جنگل و كسب اطلاع از وضعیت گوزن های زرد، امروز یك پهپاد به منطقه اعزام می شود.
لاهیجان زاده شرایط گوزن ها را نگران كننده ندانست و افزود: در جریان سیل و طغیان رودخانه دز در سال 1395 با وجود دبی شدیدتر رودخانه، ولی گوزن ها توانستند خود را نجات دهند زیرا گوزن ها شناگران ماهری هستند.
وی اضافه كرد: پس از سیل سه سال پیش، خاكریز مرتفعی در محل نگهداری گوزن ها ساخته شد تا در شرایط طغیان رودخانه محل امنی برای گوزن ها باشد كه احتمال می رود در سیل كنونی نیز روی تپه بروند و یا به جنگل های دز پناه ببرند.
لاهیجان زاده با تاكید بر اینكه تاكنون هیچ گزارشی از تلفات این گونه حفاظت شده ارایه نشده، گفت: هم اكنون به دلیل زیرآب رفتن جنگل و سایت نگهداری گوزن زرد،امكان ورود به آن وجود ندارد، و بررسی میدانی تنها پس از فروكش كردن سیل امكانپذیر خواهد بود.
به گفته وی بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش، 20 تا 30 راس گوزن زرد در سایت میانرود دزفول وجود دارد.
گوزن زرد ایرانی (نام علمی Dama mesopotamica) گونه ای است كه در خطر انقراض قرار داشت ولی با اجرای طرح تكثیر، از خطر انقراض در ایران نجات یافت. این گونه در منطقه جزیره اشك احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در جنگل های دز و كرخه منتقل شدند.
در سیل فروردین 95 خسارت زیادی به سایت گوزن زرد دزفول وارد شد كه بر اثر آن 70 درصد سایت و فنس آن تخریب و 35 راس گوزن زرد آن مفقود شده بودند. در آن سال یك راس گوزن زرد تلف شده بود.
پارك ملی دز زیستگاه اصلی گونه گوزن زرد با طول 150 كیلومتر در 2 طرف رودخانه دز تنها بازمانده جنگل های گرمسیری دنیاست كه حفظ و نگهداری آن اهمیت زیادی دارد.
9754/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها