در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

شهرکرد - ایرنا - مناسب نبودن تحرک و فعالیت‌بدنی و بالا بودن نرخ برخی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله مشکلاتی است که جامعه با آن روبرو است و تلاش شده است با اجرای "برنامه ملی توسعه و تعمیم ورزش همگانی" بی‌برنامگی در ورزش برچیده شود و آن دسته از کسانی که تاکنون با ورزش غریبه بوده‌اند جذب شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تدوین برنامه ملی توسعه و تعمیم ورزش همگانی در کشور ثمره ۲ سال تحقیق و بررسی است که پس از بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه ورزش همگانی در نشست شورای‌عالی ورزش به ریاست رییس‌جمهور به تصویب رسیده است و امروز به عنوان یکی از اتفاق‌های خوب کشور در بخش ورزش همگانی به شمار می‌رود.

برنامه ملی توسعه و تعمیم ورزش همگانی با مشارکت مردم از جمله هیأت‌های ورزشی، سازمان‌های مردم‌نهاد، کانون‌های فرهنگی تربیتی و ورزشی مساجد، باشگاه‌های ورزشی است و نقش وزارت ورزش و جوانان تنها سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت است.

این سند آغازی بر پایان بی‌برنامگی در ورزش کشور است و اولویت اصلی این سند، ورزش همگانی و مردمی‌سازی و رایگان‌سازی ورزش به شمار می‌رود و در این راستا دستگاه‌های مختلفی مانند وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری با وزارت ورزش و جوانان همکاری می‌کنند.

در قالب طرح "ورزش و مردم" که با شعار صبح با نشاط و عصر مفرح با ورزش نامگذاری شده است قرار است تا سال ۱۴۱۰ حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرند و ورزش کنند.

در این ارتباط میزگردی با عنوان " بررسی وضعیت ورزش‌های همگانی در کشور؛ چالش‌ها و فرصت‌ها " با حضور علیرضا کلانتری مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، علی خلیلی رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی، امیر یگانه مسوول کمیته ورزش روزانه ، امیر جعفری رییس هیات ورزش‌ همگانی استان کرمان، مرتضی محمدیان رییس هیات ورزش‌های همگانی چهارمحال و بختیاری در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) شهرکرد برگزار شد.

در این میزگرد چالش‌های فقر حرکتی، اضافه وزن، بیماری های پیرامون کم تحرکی، ورزش کارمندان، ورزش سالمندان، بررسی فرصت‌های برنامه ملی توسعه و تعمیم ورزش همگانی در کشور با هدف مردمی کردن و رایگان سازی ورزش در دولت سیزدهم مورد بررسی قرار گرفت.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

مناسب نبودن تحرک و فعالیت بدنی در کشور

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: براساس برآوردهای انجام شده در بحث تحرک و فعالیت بدنی؛ کشور شرایط خوبی در این بخش به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا ندارد.

علیرضا کلانتری در میزگرد ایرنا شهرکرد با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تحرک در کشور بعد از کرونا به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران و دفتر تحرک بدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب۵۱ و ۵۲ درصد جمعیت کشور فعالیت و تحرک بدنی دارند اما براساس برآورد میدانی انجام شده از سوی وزارت ورزش و جوانان تنها ۲۱ درصد جامعه از تحرک و فعالیت بدنی لازم (داشتن ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی در هفته) برخوردار هستند.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: در همین ارتباط با توجه به مطالبه‌های مردمی فعالیت‌های مناسب و امیدوار کننده‌ای در وزارت ورزش و جوانان برای کاهش و جبران این ناترازی‌ها در حال انجام است.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

وی با اشاره به تدوین برنامه ملی پیشرفت ورزش و مردم گفت: طرح ملی ورزش و مردم برای توسعه و تعمیم ورزش همگانی با ۱۱کلان پروژه برای نخستین بار در کشور طراحی شده که ساماندهی ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی از جمله این پروژه‌ها است.

به گفته کلانتری، طرح ملی ورزش و مردم برنامه منعطف، بلند مدت، به طور کامل مردمی و بر مبنای مطالبه و ذائقه مردم با هدف توسعه ورزش همگانی و بدون تصدی گری وزارت ورزش و جوانان و با رویکرد مردمی‌سازی، ارزان سازی و تحقق ورزش رایگان تعریف و در حال اجرا است.

تعطیلی ۲ روز در هفته؛ گامی برای توسعه گردشگری ورزشی

کلانتری در خصوص تعطیلی ۲ روز در هفته نیز توضیح داد: تصور می‌شود تعطیلی ۲ روز در هفته به توسعه گردشگری ورزشی، تحرک و فعالیت بدنی کشور کمک کند.

وی یادآور شد: تعطیلی ۲ روز در هفته فرصتی برای غنی‌سازی اوقات فراغت مردم و گامی موثر در توسعه ورزش همگانی به شمار می‌رود.

افزایش سرانه ورزشی به ۳۰ دقیقه

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز با اشاره به کم تحرکی در جامعه گفت: در گذشته ماشینی شدن زندگی از جمله عوامل کم تحرکی و فعالیت ناکافی عنوان می‌شد در حالی که امروز فضای مجازی اوقات فراغت بسیاری از افراد را پرکرده است و از عوامل موثر و تاثیرگذار در کاهش فعالیت بدنی شناخته می‌شود.

علی خلیلی در این میزگرد افزود: براساس آمار سال ۱۳۹۵ سرانه ورزشی کشور تنها ۱۳ دقیقه اعلام شده که نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است؛ براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود این سرانه تا سال ۱۴۱۰ به ۳۰ دقیقه افزایش یابد.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

این رییس فدراسیون ادامه داد: در این ارتباط فدراسیون ورزش‌های همگانی تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های مختلف و مصوب در شورای‌عالی ورزش برای تحقق این برنامه و ارتقای سرانه ورزشی کشور براساس هدف‌گذاری انجام شده گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به طرح ملی ورزش و مردم گفت: آگاهی بخشی و ارائه اطلاعات کافی به مردم در خصوص ضرورت انجام فعالیت‌های بدنی را گامی اساسی در راستای دانش افزایی و ارتقای سواد بدنی عنوان کرد و گفت: امروز دولت در تلاش است با روان‌سازی در امور، شرایط ورزش ارزان و رایگان را برای مردم فراهم کند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانواده محور گفت: در زمان حاضر ۲۲۱ شهرستان برای برگزاری همایش پیاده روی خانواده‌محور همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر شرکت کردند.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی اظهار داشت: برگزاری این همایش‌ها و طرح‌های مختلف از جمله طرح ملی ورزش و مردم در ارتقای سواد و فعالیت بدنی تاثیر گذار هستند.

برنامه ملی ورزش و مردم گامی برای سبک زندگی سالم

مسوول کمیته ورزش روزانه کشور نیز معتقد است: برنامه ملی ورزش و مردم طرحی هوشمندانه و تلاشی برای حرکت به سمت سبک زندگی سالم و با کیفیت تر شدن زندگی مردم است.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

امیر یگانه با اشاره به برنامه راهبردی فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص فعالیت کمیته تخصصی ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی افزود: ورزش روزانه از زیرمجموعه‌های ورزش همگانی و شامل ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی است و در هردوی آن‌ها توصیه می‌شود مدت زمان ورزش کردن بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، همراه با ۱۰ دقیقه پیاده روی باشد.

زیرساخت‌ها در ورزش همگانی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص زیرساخت‌های لازم در ورزش همگانی گفت: انجام ورزش‌های همگانی برخلاف ورزش قهرمانی با توجه به گستره‌ای که دارد در هر فضایی امکان‌پذیر است.

به گفته کلانتری، بستر اولیه ورزش همگانی خلاقیت، نوآوری و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از جمله اماکن ورزشی پارک‌ها، بوستان‌ها، اماکن بخشی خصوصی و استفاده از توان سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی است و بستر دوم پیش‌بینی شده برای ورزش همگانی فضای مجازی و یا همان فضای واقعی ناملموس است که نقش مهمی در جبران کمبود زیرساخت‌ها دارد.

کلانتری با اشاره به وجود سه هزار و ۴۰۰ طرح ورزشی نیمه‌تمام در کشور گفت: تلاش شده با استفاده از قوانین موجود این طرح‌ها در شورای‌عالی ورزش در یک بازه زمانی ۶ و هفت ساله با کمک دولت و بخش خصوصی تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید براینکه اگر مردم پای کار ورزش بیایند ضمن نهادینه شدن فرهنگ فعالیت و تحرک‌بدنی در کشور بخش بزرگی از کمبود زیرساخت‌ها جبران می‌شود، ادامه داد:تلاش می‌شود زیرساخت‌های ورزشی براساس آمایش سرزمین محیط جغرافیایی، ظرفیت‌ها، نیازها و استعدادها گسترش یابد.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

خانواده؛ محور اصلی ورزش همگانی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: محور اصلی در برنامه ملی ورزش و مردم خانواده است چون معتقد هستیم خانواده یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی در خصوص نقش زنان در برنامه ملی ورزش و مردم گفت: اگر بانوان این سرزمین ورزش کنند به طور یقین به واسطه نقش مادرانه خودضمن فرهنگ‌سازی بخش بزرگی از جامعه را به سمت فعالیت‌های بدنی سوق می‌دهند.

نقش غیر قابل اجتناب شهرداری‌ها در توسعه ورزش

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص اهمیت نقش شهرداری‌ها در توسعه فعالیت‌های بدنی گفت: براساس قانون شهرداری‌ها باید سه درصد از اعتبار خود را صرف فعالیت‌های بدنی کنند که در برخی استان‌ها از جمله تبریز این قانون به خوبی در حال اجرا است.

کلانتری با اشاره به هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریالی سال گذشته شهرداری تبریز در بخش ورزش و تصویب ۱۶هزار میلیارد ریال اعتبار برای سال‌‎جاری از سوی شورای شهر این شهر افزود: شهرداری تبریزی توسعه شهر را از منظر اجتماعی بر بستر ورزش تعریف کرده و تلاش می‌شود این موضوع به همه شهرداری‌های کشور تسری پیدا کند.

به گفته کلانتری، وزارت ورزش و جوانان در شورای‌عالی ورزش به عنوان سیاست‌گذار بخش ورزش و تربیت بدنی معرفی می‌شود براین اساس هر دستگاهی برای انجام هر برنامه‌ای در این خصوص نیاز به دریافت مجوز از این وزارت‌خانه دارد.

وی تاکید کرد:امروز در رویکرد جدید، وزارت ورزش و جوانان به جایگاه اصلی خود به عنوان سیاست‌گذار اصلی ورزش بازگشته و دیگران نیز به عنوان بازیگران، ذینفعان و همکاران به این مجموعه کمک می‌کنند.

به گفته کلانتری، در گذشته براساس یک خطای راهبردی تمرکز برنامه‌های ورزشی در رده سنی ۱۵ سال به بالا بود اما مخاطبان اصلی سند ملی پیشرفت ورزش امروز رده سنی صفر تا ۱۰۰ سال است.

وی با تاکید بر ضرورت پرداختن به بحث ورزش و بازی‌های کودکان گفت: آنچه به بحث ورزش و بازی‌های کودکان کمک می‌کند سواد بدنی در رده سنی صفر تا ۶ و ۶ تا ۱۱ سال است که اگر این فرهنگ نهادینه شود مشکلی در بحث ورزش نخواهیم داشت.

به گفته کلانتری، افزون براین در برنامه ملی ورزش و مردم همچنین رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال (برای اینکه افراد دوران سالمندی سالمی را پشت سر بگذارند) و بانوان نیز لحاظ شده است.

هزینه‌کرد بودجه ورزش همگانی؛ براساس برنامه

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص برخی انتقادها درباره تخصیص بودجه‌های کلان به ورزش‌های حرفه‌ای و المپیکی و بودجه کمتر به ورزش همگانی افزود: چهار ردیف بودجه در بخش ورزش وجود دارد که عمده این ردیف بودجه‌ای در بخش توسعه و تعمیم ورزش همگانی است و حتی برای ایجاد زیر ساخت‌های عمرانی نیز از همین ردیف اعتباری استفاده می‌شود.

به گفته کلانتری، تا پیش از این در بخش هزینه‌کرد بودجه ورزش همگانی برنامه بلندمدت و محوری وجود نداشت و هدف‌گذاری مشخصی اتفاق نیفتاده بود اما امروز تلاش شده این بودجه براساس برنامه و هدف مشخص هزینه شود.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

وی با اشاره به تغییر نگاه حاکمیت و اعتقاد مسوولان به این مساله که پیشگیری مقدم بر درمان است اظهار داشت: دروازه تحقق این شعار پرداختن صحیح و اصولی به ورزش همگانی است.

کلانتری با تاکید براینکه هزینه‌های درمان به واسطه تحرک و فعالیت‌های بدنی کاهش می‌یابد یادآور شد: ورزش به خصوص ورزش همگانی در توسعه پایدار کشور کشور نقش اساسی دارد.

فعالیت ۳۴هزار باشگاه ورزشی

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان فعالیت ۳۴هزار باشگاه ورزشی با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم و تاثیرگذاری آن‌ها در تولید کالاهای مرتبط با رشته‌های ورزشی مختلف را نمونه‌ای از نقش ورزش در توسعه پایدار کشور عنوان کرد.

به گفته کلانتری، باشگاه‌های ورزشی در حال تولید سلامت هستند و به همین دلیل باید به آن‌ها تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت پرداخت کرد.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: ورزش شاید موتور مولد در اقتصاد کشور به شمار نرود اما به عنوان یک کاتالیزور ارزشمند است که کشورهای توسعه یافته از این قابلیت به خوبی استفاده می‌کنند.

به اعتقاد کلانتری، یکی از مولفه‌های مهم در بحث ورزش به خصوص ورزش همگانی سلامت است مهمترین راهبرد در این خصوص دسترسی ارزان، آسان و رایگان مردم به خدمات و اماکن ورزشی است اصلی که تاکنون مغفول مانده و امروز به عنوان یک راهبرد مطرح است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود برنامه‌های تعریف شده در بخش ورزش همگانی براساس ذائقه و انتظارات مردم و شرایط جغرافیایی طراحی و تعریف شود که بتوان جذابیت لازم به وجود آید.

به گفته کلانتری، مخاطبان برنامه ملی ورزش و مردم آن دسته از افرادی هستند که تاکنون وارد برنامه‌های ما نشده و در خانه مانده‌اند به همین دلیل نمی‌شود با برنامه‌های تکراری گذشته مردم را جذب ورزش کرد بلکه باید با تعریف برنامه‌هایی با جذابیت بالا یک حس خوب به مردم داد.

رشته‌های ورزشی همگانی؛ تاثیرگذار بر سواد بدنی‌

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در رابطه با انتقاد برخی افراد درخصوص سرگرمی بودن رشته‌های ورزشی این فدراسیون گفت: هر رشته ورزشی که بتواند تحرک بدنی را افزایش دهد می‌تواند بر رفتار و سواد بدنی مردم تاثیرگذار باشد.

خلیلی با بیان اینکه فدراسیون ورزش‌های همگانی انجمن‌های متعددی با هدف‌های مختلف دارد افزود: این انجمن‌ها به دنبال کسب عنوان قهرمانی نیستند اما برای ایجاد انگیزه یک سری کارهای رقابتی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمرکز فدراسیون ورزش‌های همگانی برای تزریق حال خوب به جامعه از طریق انجام بازی‌های فکری است، یادآور شد: اصل کار در فدراسیون ورزش‌های همگانی عمومی کردن ورزش‌ها در قالب برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی، ورزش‌های صبح‌گاهی و عصرگاهی است.

خلیلی تولید موسیقی ویژه ورزش‌های روزانه را از مهمترین برنامه‌های فدراسیون وزرش‌های همگانی عنوان کرد و افزود: رویکرد فدراسیون ورزش‌های همگانی استفاده از موسیقی‌های مجاز، سنتی، محلی و ملی هستیم.

به گفته خلیلی، تربیت مربی و ارائه آموزش‌های لازم به مربیان و صدور کارت برای مربیان را از دیگر برنامه‌های این فدراسیون عنوان کرد.

تدوین تقویم سالانه برای ورزش کارکنان دولت

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص ورزش کارکنان گفت: در سال ۷۶ بخش‌نامه توسعه و تعمیم ورزش‌های کارکنان دولت تهیه و ابلاغ شد اما به دلیل خلاء قانونی این بخش‌نامه اجرایی نشد.

خلیلی با تاکید بر اهمیت تنظیم بخش‌نامه توسعه و تعمیم ورزش کارکنان دولت اظهار داشت: در دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان هماهنگی‌هایی در این خصوص با سازمان هماهنگی امور اداری و استخدامی انجام گرفته که امید می رود این برنامه که به عنوان یک نیاز تلقی می‌شود در شورای عالی ورزش و یا هیات دولت مصوب و ابلاغ شود.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز یکی از کلان پروژه‌های طرح ملی ورزش و مردم را ساماندهی ورزش کارکنان دولت عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه ساماندهی ورزش کارکنان دولت با عنوان خدمات تندرستی کارکنان دولت نوشته شده است.

به گفته کلانتری، طی چند سال گذشته از مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند دولت تنها ۴۰ هزار نفر مخاطب برنامه‌های ورزشی آن هم به واسطه برگزاری رویدادی خاص بودند اما امروز تلاش شده با تدوین تقویم سالانه برای ورزش کارکنان دولت و استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۳، اعتبارات خوبی به این امر اختصاص یابد و این طرح به یک کار عملیاتی بزرگ تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مخاطب اصلی طرح ورزش کارکنان دولت هستند، ادامه داد: در این طرح حلقه اول وزارت آموزش و پرورش با ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند، حلقه دوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۵ میلیون کارگر، حلقه سوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چهار میلیون دانشجو ، اعضای هیات علمی و کارکنان و حلقه چهارم شهرداری‌ها و نیروهای مسلح است.

افق مردمی کردن ورزش در دولت سیزدهم چه زمانی محقق می‌شود؟

کلانتری در این خصوص گفت: در این شرایط به جای نوشتن برنامه باید به دنبال تهیه یک سناریو و فراهم کردن زمینه اجرای اسناد و برنامه‌ها بود چرا که در گذشته برنامه‌های خوبی در بخش ورزش کارکنان نوشته می‌شد اما به دلیل نبود بستر اجرایی لازم این برنامه‌ها اجرایی نمی‌شد.

وی با اشاره به تعریف چشم‌انداز ۱۰، ۴۰ ، ۹۰ گفت:بر این اساس تلاش می‌شود تا سال ۱۴۱۰ معادل ۴۰ درصد از جمعیت ۹۰ میلیونی کشور زیر پوشش فعالیت‌ها و تحرک بدنی باشد.

کلانتری با اشاره به طراحی هشت برنامه منعطف برای یک سال افزود: براساس آمارهای موجود هم اکنون ۱۸ میلیون نفر جمعیت فعال در بخش ورزش‌های همگانی در کشور وجود دارد که باید به ۳۷ میلیون نفر برسد.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان معتقد است: مردمی‌سازی یک طرح به معنی انجام کار با همت و مشارکت مردم است و حلقه نهایی و واسطه بین حاکمیت و مردم گروه‌های مردمی، تشکل‌های غیردولتی، پایگاه‌های بسیج و هر پایگاهی که به صورت مردمی فعالیت می‌کند، است.

سرنوشت ورزش روزانه در روزهای آلودگی هوا چه می‌شود؟

مسوول کمیته ورزش روزانه نیز در خصوص انجام ورزش روزانه در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد گفت: براساس نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورزش روزانه (صبح‌گاهی و عصرگاهی) به خصوص در کلان شهرها در روزهایی که آلودگی هوا به جای فضای باز باید در فضای بسته انجام شود.

امیر یگانه اضافه کرد: همچنین تلاش می‌شود در شرایط آلودگی هوا زمینه حضور برای انجام ورزش روزانه در اماکن ورزشی سربسته ارگان‌ها فراهم شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص ورزش در شرایط آلودگی هوا نیز در این خصوص معتقد است: ورزش در هوای آلوده اثرات منفی آلودگی بر بافت‌ها و اندام‌های بدن را تشدید می‌کند چون حجم بالایی از ذرات معلق و گازهای آلوده وارد بدن می‌شود.

خلیلی ادامه داد: در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم ورزش درفضای باز توصیه نمی‌شود بلکه برای تامین سلامت عمومی باید از فضاهای سرپوشیده‌ای که تهویه مناسب دارند استفاده شود.

وی تاکید کرد: هدف از ورزش همگانی تامین سلامت عمومی است و نباید کاری کرد که به بدن آسیب وارد شود.

استان کرمان؛ پیشرو در برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی

رییس هیات ورزش‌ همگانی استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به برگزاری ۲۱ همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی در این استان از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ گفت: این استان در برگزاری همایش‌های مختلف پیاده روی خانوادگی همراه با پخش زنده رتبه یک کشور را کسب کرده است.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

امیر جعفری با بیان اینکه برای هر رویداد سه تا پنج میلیارد ریال اعتبار تامین شده از سوی صنایع و شهرداری‌های کرمان اظهار داشت: حضور شهرداری‌ها به دلیل اینکه تمایل دارند ماهیت شهر را نشان دهند در برگزاری رویدادهای ورزشی همگانی در استان بسیار چشمگیر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین تلاش شده از ظرفیت صنایع در برنامه‌هایی که تمایل به مشارکت دارند استفاده شود.

جعفری قوی‌ترین بخش فدراسیون ورزش‌های همگانی را در بخش آموزش و تربیت مربی عنوان کرد و گفت: در این فدراسیون در حوزه سالمندان، کودکان و ترکیب بدن به عنوان رشته‌های جدید ورزشی مربی متخصص تربیت شده است.

به گفته جعفری، هیات ورزش‌های همگانی به مانند سایر هیات‌های ورزشی نیست چون این هیات برخلاف دیگر هیات‌ها دارای ۴۰ تا ۵۰ رشته ورزشی است و در تمام رویدادهای استانی حضور دارد.

وی اظهار داشت: هرچند حضور صنایع به عنوان حامی در برگزاری همایش‌ها و رویدادهای ورزشی همگانی نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی ضعیف تر باشد اما همین حضور کم نیز بسیار مهم است.

ورزش همگانی ؛ سدی در مقابل مصرف سیگار و قلیان جوانان

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان معتقد است: ترویج و نهادینه‌سازی ورزش همگانی در جامعه می‌تواند سدی در مقابل گرایش افراد به خصوص جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار و قلیان باشد.

کلانتری با اشاره به اهمیت برگزاری پویش‌های مختلف در خصوص داشتن سبک زندگی سالم اظهار داشت: ورزش همگانی تاثیرگذار و موجب تقویت روحیه خودمراقبتی در مقابل مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل باشد.

وی با بیان اینکه ۶۴ درصد مرگ و میر کشور را ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات روانی و پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: بیشترین علت این بیماری‌ها سبک زندگی، کم‌تحرکی و تغذیه است که باید با ارتقای سواد بدنی، تغییر سبک زندگی و خودمراقبتی جلو شیوع این بیماری‌ها را گرفت.

بازنگری در اجرای طرح کوچ

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) از سوی آموزش و پرورش افزود: با وجود زحمت، هزینه و مطالعه انجام شده نتیجه مورد نظر از اجرای این طرح به دست نیامد.

به گفته کلانتری، در این ارتباط فدراسیون ورزش‌های همگانی طرحی با عنوان "کیلوهای اضافه" برای بازنگری در طرح کوچ تعریف کرده است.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص ساعت ورزش در آموزش و پرورش نیز گفت: این یک ساعت ورزش پیش‌بینی شده ساعتی نیست که در آن فعالیت بدنی اتفاق افتد.

خلیلی با بیان اینکه یک ساعت ورزش مدارس از نظر علمی و ساختاری مناسب فعالیت بدنی نیست، تاکید کرد: در این یک ساعت باید سواد بدنی و آگاهی بخشی به دانش آموزان صورت بگیرد

حال خوب ورزش در چهارمحال و بختیاری؛ هم اکنون

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در بخش تحرک و فعالیت بدنی در جایگاه بیست و نهم و در شاخص دیابت در جایگاه سی و یکم قرار دارد، گفت: اعلام برخی آمارها و شاخص‌ها بیانگر حال خوب ورزش در چهارمحال و بختیاری است.

کلانتری با اشاره به قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری جزو ۱۰ استان برتر کشور در شاخص بیماری فشار خون یادآور شد: هرچند چهارمحال و بختیاری در بخش تحرک و فعالیت بدنی و دیابت در جایگاه ممتازی قرار دارد اما برای بهبود وضعیت این استان در شاخص بیماری فشار خون باید گام‌های اثرگذاری برداشته شود در این ارتباط رویکرد ورزش همگانی در کنار درمان حل این مشکل است.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه متولی ورزش همگانی تنها فدراسیون همگانی نیست، گفت: افزون بر یک هزار و ۲۰۰ رشته ورزشی در دل فدراسیونها وجود دارد و همه آن‌ها موظف هستند که برنامه بدهند.

کلانتری با تاکید براینکه سواد بدنی و بستر استعدادیابی در آموزش و پرورش رقم می‌خورد، افزود: در این ارتباط آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در کارگروهی پیشنهادها و ظرفیت‌های خود را پیشنهاد می‌دهند که آن اتفاق رقم بخورد.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: مسابقه‌هایی در بازه‌های سنی و رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و این گامی موثر در استعداد یابی است.

بیمه ۱۵۰ هزار نفر از ورزشکاران رشته‌های ورزشی همگانی

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص بیمه ورزشکاران رشته‌های همگانی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ورزشکاران همگانی بیمه هستند، گفت: آن دسته از رشته‌های ورزشی که در حوزه انجمن‌ها و به صورت رقابتی هستند مشمول بیمه هستند ولی آن دسته از رشته‌های ورزشی همگانی که به صورت عمومی و در فضای آزاد انجام می‌شوند مشمول بیمه نیستند.

خلیلی ادامه داد: هرچند بیمه شدن این گروه از ورزشکاران برای دریافت خدمات از نظر فدراسیون ورزش همگانی الزام است اما اشتیاقی برای این کار از سوی مخاطبان وجود ندارد.

این مقام مسوول در خصوص حق الزحمه مربیان ورزش گفت: در طرح ملی ورزش و مردم ماهانه ۲۰ میلیون ریال حق الزحمه از سوی وزارت ورزش و جوانان برای مربیان تعیین و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: همچنین سهمیه آموزش رایگان هر استان به نسبت دوره‌ها و ظرفیت‌ها مشخص شده و در حال ثبت نام در سامانه فدراسیون هستیم.

جایگاه مناسب ورزش همگانی در چهارمحال و بختیاری

رییس هیات ورزش‌های همگانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به سیاست‌های مناسب فدراسیون ورزش‌های همگانی و تقویت تعاملات بین سازمانی امروز این هیات ورزشی به جایگاه واقعی خود دست یافته است.

در میزگرد ایرنا بررسی شد؛ چگونگی مردمی‌شدن ورزش در دولت سیزدهم

مرتضی محمدیان با بیان اینکه امروز مسوولان چهارمحال و بختیاری متوجه شده‌اند که در حوزه ورزش همگانی باید سرمایه‌گذاری انجام شود افزود: در گذشته هر سه ماه یک بار همایش پیاده‌روی در استان برگزار می‌شد در حالی که با تغییر رویکردها امروز هر هفته یک پیاده‌روی با حضور مردم و مسوولان برگزار می‌شود.

به گفته محمدیان، امروز فرهنگ پیشگیری بهتر از درمان است و قرار گرفتن ورزش در سبد کالاهای خانگی باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون چهارمحال و بختیاری در زمینه فعالیت بدنی و تحرک جایگاه خوبی دارد و در جایگاه ۲۹ در کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha