۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83259232
T T
۰ نفر
يزدي ها سال 57 در گراميداشت شهداي تبريز حماسه آفريدند

يزد - ايرنا - رئيس شوراي فرهنگ عمومي ابركوه گفت: مردم انقلابي استان يزد در دهم فروردين 1357 خورشيدي در گراميداشت ياد و خاطره شهداي تبريز حماسه ماندگار خلق كردند.

حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با گراميداشت سالروز قيام مردم يزد در دهم فروردين افزود: اين روز تاريخي و افتخار آميز به عنوان نقطه عطفي در تاريخ درخشان استان ثبت و ماندگار شد.
وي اظهار داشت : در اين روز مردم متدين يزد آغازگر قيام فراگير كشور عليه حكومت ستم شاهي و طاغوت شدند و با فرياد درود بر خميني و مرگ بر شاه ، خشم و انزجار خود را عليه جنايت هاي آمريكا و رژيم پهلوي ابراز داشتند و قيام قهرمانانه دهم فروردين را رقم ردند.
امام جمعه ابركوه يادآور شد : مردم متدين و انقلابي يزد در دهم فروردين درگراميداشت اربعين شهداي تبريز اوج همبستگي را با ولايت نشان دادند.
حسيني تصريح كرد: مردم انقلابي يزد با تقديم شهدايي ، پرده از چهره خون آشام رژيم ستم شاهي برداشتند و اين مبارزات و قيام مردم زمينه پيروزي انقلاب را در 22 بهمن ماه 1357 فراهم كرد.
وي بيان كرد: امت انقلابي يزد در اين روز به عنوان استان پيش قراول انقلاب ، طلايه دار حركتي عظيم براي نواحي مركزي و جنوبي كشور شدند و شعله سوزان انقلاب در فرصتي كوتاه خرمن حكومت سياه ستم شاهي را برگرفت و خاكستر كرد.
رييس شوراي فرهنگ عمومي ابركوه تصريح كرد: رسانه ها بايد قيام و حماسه انقلابي مردم يزد و جانفشاني شهداي گرانقدر فروردين 57 كه جانانه در مقابل رژيم پهلوي ايستادند را براي نسل امروز تبيين كنند.
يكي از اين اتفاق هاي مهم قيام هاي مردم در قبل از شكل گيري انقلاب بود كه قيام هاي مردم تبريز، قم و يزد از جمله آن بود كه در اين رويدادها تعدادي از جوانان كشورمان جان خود را تقديم انقلاب كردند.
در اين راستا دهم فروردين سالروز قيام مردم يزد نيز به عنوان روزي ياد مي شود كه مردم با رهبري شهيد آيت الله صدوقي با حضور در خيابان ها چهلم قيام مردم تبرير را گرامي داشتند و چهار شهيد و تعدادي مجروح نيز به انقلاب تقديم كردند.
در قيام مردم يزد سربازان سفاك رژيم پهلوي در پاسخ به فرياد حق طلبي آنان رگبار گلوله را به سويشان گشودند كه منجر به شهادت چهار تن از جوانان غيور ميهن اسلامي به نام هاي رضا نامدار، محمد حسين پارسائيان، شهريار مرادي و محمدمهدي قدك فروشان شد.
مركز شهرستان 53 هزار نفر ابركوه در 140 كيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
7540/ 2047

سرخط اخبار استان‌ها