۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83256447
T T
۰ نفر

تئاتر گيلان در تب و تاب بخش خصوصي

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83256447
تئاتر گيلان در تب و تاب بخش خصوصي

رشت - ايرنا - هفتم فروردين‌ماه در گاه‌شمار سرزمين‌مان روز هنرهاي نمايشي‌است و امروز هنرمندان تئاتر گيلان - سرزميني به قدمت بيش از يك قرن در هنر نمايش - در تب و تاب بين بخش خصوصي و دولتي، پر انديشه و دل نا آرام شده اند.

سرزمين اكبر رادي، فريدون پوررضا، ناصر مسعودي، كيومرث صابري فومني، آيدين آغداشلو، حسين محجوبي و ... اگر چه مدام رپرتوآر (اجراهاي به‌هم پيوسته) شعر ، موسيقي، خط ، تئاتر و ... است اما اين روزها به ثمر نشستن يكي از خواست هاي ديرينه هنرمندان - افتتاح تالار مركزي - را به جشن نشسته اند.
پروژه ملي تالار مركزي رشت يكي از هشت تالار زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه در فضايي به مساحت 19 هزار مترمربع در چله انقلاب و نيمه اسفندماه گذشته با حضور رئيس جمهوري و هيات همراه با اعتباري بالغ بر 700ميليارد ريال افتتاح شد.
هنوز ماهي بر افتتاح تالار يادشده نگذشته كه خبر رسيد برخي از هنرمندان هنرهاي نمايشي در آستانه روزي به پاسداشت شأن‌شان ، از واسپاري اين تالار به بخش خصوصي دل نا آرامند و برخي ديگر آن را موجب قوت هنر تئاتر در سرزمين رادي مي دانند.
برآيند كلامشان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا چنين است: فرهنگ و هنر بسان تار و پود فرش مي ماند و استحكامي‌است كه گره در گره، نقش مي بافد بدان سان كه سوداي تمجيد نمي خواهد و تنها حضوري براي حمايت، كافي خواهد بود.
محمد صادق حسني نايب رئيس انجمن هنرهاي نمايشي گيلان معتقد است: تئاتر اگر مورد حمايت نباشد آثار فاخر توليد نمي شود و يكي از حمايت هاي بارز از هنرمندان اين رشته پرقدمت هنري در استان، وجود سالن هاي نمايش مناسب است.
وي اظهار داشت: افتتاح تالار مركزي رشت خواسته ديرينه هنرمندان اين سرزمين است كه امروز گويا قرار است به بخش خصوصي واگذار شود.
وي ادامه داد: بيشتر هنرمندان تئاتر دغدغه نان دارند و اين واسپاري اين دغدغه را دوچندان خواهد كرد چراكه اگر تمهيداتي براي هنرمندان استان در نظر گرفته نشود اجراها توان پرداخت هزينه بخش خصوصي را نخواهند داشت.
رئيس انجمن هنرهاي نمايشي لاهيجان اضافه كرد: اگر شرايط ويژه اي در واسپاري تالار مركزي رشت به بخش خصوصي براي هنرمندان استان صورت نگيرد، اين موضوع لطمه جبران ناپذيري براي حوزه فرهنگ و هنر استان خواهد بود.
صادق حسني از مسئولان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان خواست در واسپاري يادشده بندهاي حمايتي براي هنرمندان گيلان در نظر گرفته شود.
نخستين تماشاخانه كشور در رشت تبلور يافت و اكبر رادي - پدر نمايشنامه نويسي ايران - در اين شهر زاده شد و اينك كمبود سالن مناسب براي اجرا دغدغه هنرمندان تئاتر گيلان است.
' تئاتر هويت ؛ اين تئاتر ملي با يك طنين جهاني است ' گفته ايست از زنده ياد اكبر رادي و به ياد مي آورم بخشي از نمايشنامه ملودي شهر باراني اش را كه شخصيت گيلان در آن به مهيار مي گفت: براي اينكه درختي بكارين يا از مظلومي دفاع كنين، لازم نيس سوار اسب نحيف تون بشين و دور جبهه هاي جنگ و افسانه ها بگردين، باغچه و مظلوم هر دو پيش روي شمان؛ فقط كمي هنر مي خواد.
مهرداد هنرمند كارگردان و مدرس تئاتر از موافقان واسپاري تالار مركزي رشت به بخش خصوصي است و در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: تئاتر گيلان به لحاظ كمي شاهد رشد چشمگيري بوده و نسل نويي پا به اين عرصه گذاشته اند كه اگر حمايت نشوند با بحران مخاطب روبه رو خواهند شد و دچار وازدگي مي شوند.
وي اظهار داشت: پر واضح است اعتبارات دولتي كفاف حمايت مالي از هنرمندان تئاتر را نمي دهد همين قدر كه مجوزها بر پايه كيفيت و درجه نمايش صادر شود و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان پاي مجوزهاي خود باشد، قدردانيم.
وي ادامه داد: افتتاح تالار مركزي رشت اتفاق خوبي است و واسپاري آن به بخش خصوصي نيز مي تواند اتفاق مثمري باشد اگر با بضاعت تئاتر استان مطابق شود.
هنرمند افزود: به طور قطع هنرمندان اين رشته هنري نيازمند حمايت منصفانه مسئولان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند و اميدواريم ترتيبي اتخاذ شود تا اجراها بر پايه درجه بندي و كيفيت اجرا سنجيده شوند.
معاون امور هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان نيز در اين باره ،ضمن تاييد واسپاري تالارمركزي رشت به بخش خصوصي گفت: تئاتر ، آينه زندگي بر صحنه و آميخته آموختن و نواختن است و پيشينه تئاتر گيلان بر مخاطبان فرهنگ و هنر پوشيده نيست و هدف متوليان فرهنگ و هنر استان نيزتنها بالندگي و ارتقاست.
سيد امير مصباح در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: چاره اي جز تسليم در برابر قانون نيست و البته نگراني هنرمندان در اين زمينه قابل درك است.
وي اظهار داشت: شايد اتخاذ اين تصميم در وهله اول دردناك و با دل آشوبي برخي هنرمندان همراه باشد اما در نهايت به نفع جامعه فرهنگ و هنر استان خواهد بود .
مصباح ادامه داد: پروژه تالار مركزي رشت يك طرح ملي است و واسپاري آن به بخش خصوصي نيز از سوي وزارتخانه انجام شده اما هنرمندان استان اين اطمينان را داشته باشند كه مديران اين اداره كل از هيچ اقدامي براي تسهيل در روند در اختيار گذاشتن امكانات اين تالار مركزي به آنان فروگذار نخواهند كرد.
مصباح در خصوص درجه بندي اجراهاي تئاتر در گيلان گفت: تعيين كيفيت در قالب آئين نامه، يكي از برنامه هاي اين معاونت بوده كه اميدواريم با همدلي هنرمندان تئاتر اين طرح در سال جديد اجرايي شود.
هنر وسيله ارتباط انسان هاست؛ براي حيات بشر و براي سير به سوي فرد و جامعه انساني موضوعي ضروري و لازم است زيرا افراد بشر را با احساساتي يكسان به يكديگر پيوند مي دهد.
اين تعريف از هنر برگرفته از كتاب تولستوي است كه شايد آنچه به فرهنگ و هنر مي نامند را جذاب مي كند؛ انسان احساسي را كه تجربه كرده، در خود مي پروراند و با حركات ، اشارات ، خط ها و رنگ ها و نقش ها، آوا و واژه به نحوي كه ديگران نيز بتوانند همان احساس را تجربه كنند، آن را به مخاطب منتقل مي سازد.
بر همين اساس ، گفت و گو با اهالي تئاتر گيلان و متوليان فرهنگ و هنر استان كه بالنده بيش از يكصد سال سابقه تئاتر كشور هستند و يا افرادي كه پيشاني به گرد صحنه متبرك نموده اند؛ اين گونه تداعي مي كند كه در مجموع ، باز هم پيشرفت هنر تئاتر استان در گرو درك صحيح هنرمندان و مسئولان از يكديگر بگونه اي نيك خواهد بود.
گزارش از مرضيه ضامن
1881

سرخط اخبار استان‌ها