۶ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۱
کد خبر: 83254879
T T
۰ نفر

باغ شاهزاده ماهان جواهري در دل كوير

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۱
کد خبر: 83254879
باغ شاهزاده ماهان جواهري در دل كوير

كرمان - ايرنا - باغ زيباي شاهزاده ماهان يكي از زيباترين مناطق گردشگري ايران محسوب مي ‌شود كه همچون جواهري در دل كوير كرمان در شهر ماهان مي‌ درخشد.

به گزارش ايرنا، باغ شاهزاده ماهان كه به گوشه اي از بهشت در كوير مشهور است، يكي از مهمترين مناطق گردشگري كرمان محسوب مي‌ شود و به عنوان يكي از شاهكارهاي باغ هاي سنتي ايراني به ثبت جهاني رسيده است.
باغ شاهزاده (شازده) در ماهان و 35 كيلومتري جنوب كرمان قرار گرفته و نه فقط از مراكز تفريحي و تفرجگاه هاي با صفا و آثار تاريخي و ديدني كرمان است، بلكه يكي از زيباترين باغ هاي چشم نواز كشور به شمار مي رود.
اين باغ يادگار 'ˈعبدالحميد ميرزا فرمانفرما' حاكم عصر قاجار در كرمان است كه آن را در دامنه كوه هاي تيگران و در زميني به مساحت 5.5 هكتار و با 2 مجموعه بناي ارزشمند شرقي و غربي و حمامي خصوصي بنا كرد.
اين اثر در 14 آبان 1353 با شماره ثبت 1012 به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ و در سال 2011 در نشست سي و پنجم ميراث جهاني يونسكو به همراه هشت باغ ايراني ديگر در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت جهاني رسيد.
طول اين باغ 407 متر و عرض آن 122 متر است و با بيجه هايي كه به فرمان حاكم، از كوهستان پاريز و به طور رايگان آورده شد، شكل گرفت.
از جمله زيبايي هاي اين باغ، فواره ها و حوض هايي است كه آبرساني آنها بر اساس محاسباتي بسيار دقيق و كارشناسانه صورت گرفته و از مشخصه هاي اين باغ به شمار مي رود.
باغ شازده كه مدتها در اختيار خانواده اي به نام ابراهيمي قرار داشت، سرانجام به ميراث فرهنگي واگذار شد و به انگيزه كنگره جهاني خواجو در سال 1370 به همت مسئولان وقت بازسازي و احيا شد.
بناهاي باغ عبارتند از كوشك اصلي يعني سكونتگاه دائمي و يا فصل مالك كه در انتهاي فوقاني باغ قرار دارد و سر در خانه در مدخل باغ به صورت بنايي خطي جبهه ورودي باغ را اشغال كرده و در 2 طبقه بنا شده است.
طبقه فوقاني داراي اتاق ‌هايي است كه براي زندگي و پذيرايي پيش بيني شده و ساير بناهاي خدماتي باغ از حصار اصلي استفاده كرده و به صورت ديواري مركب بناهاي مختلف خدماتي را در نقاط مناسب در خود جا داده است.
اين باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه ‌نشين و حمام نيز مي باشد و در حال حاضر قسمت شاه‌ نشين، به يك رستوران تبديل شده و توسط بخش خصوصي اداره مي‌ شود.
در اين باغ درختان ميوه متنوعي به چشم مي‌خورد و در جلوي عمارت هم حوضها و فوار‌هها آب‌ نماي زيبايي را تشكيل داده است.
هر ساله گردشگران از اين باغ زيباي ايراني بازديد مي‌ كنند و از زيبايي و طراوت آن لذت مي‌ برند.
** باغ شاهزاده ماهان در صدر بازديد مسافران نوروزي
مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: از 28 اسفندماه سال گذشته تا 4 فروردين ماه سالجاري بيش از 37 هزار و 356نفر از باغ شاهزاده ماهان بازديد كرده اند.
غلامرضا فرخي با اشاره به اينكه آمار بازديد از باغ شاهزاده ماهان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است تصريح كرد: تنها در روز 4فروردين ماه امسال بيش از 13 هزار و 500 نفر از اين بناي تاريخي بازديد داشته اند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان با بيان اينكه باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است بيان داشت: باغ شاهزاده ماهان هر ساله داراي بيشترين تعداد گردشگران نوروزي است.
وي با تاكيد بر اهميت معرفي باغ شاهزاده ماهان اين استان در سطح جهاني گفت : اطلاعات اين بناي تاريخي از سوي سازمان يونسكو به 35 زبان زنده دنيا ترجمه‌ و منتشر كرده است.
فرخي يادآورشد: باغ شاهزاده ماهان، حمام گنجعليخان كرمان و ارگ تاريخي بم به ترتيب داراي بيشترين تعداد بازديد كننده هستند.
گزارش: فهيمه عسكرپور
3029/9895

سرخط اخبار استان‌ها