۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 3100
کد خبر: 85482607
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیریت شهری کرمان در میدان ارگ؛ اعتراض کسبه و پاسخ شهرداری

کرمان- ایرنا- بهسازی اطراف میدان ارگ کرمان این روزها در حالی خبر ساز شده که کسبه اطراف این میدان اعتقاد دارند با این عملیات عمرانی شرایط کسب و کار برای آنان سخت و دشوار می‌شود.

به گزارش ایرنا، روز گذشته کسبه اطراف میدان ارگ کرمان با تجمع در مقابل شهرداری با حمل یک بنر که بر روی آن نوشته شده بود "به داد کسبه میدان ارگ و بازار ارگ برسید. با تحمیل مالیات‌های افسارگسیخته و سررسید چک های اجناسی که شب عید فروخته نشده اند شهرداری با عملیات عمرانی میدان ارگ باعث ورشکسته شدن کسبه این محل خواهد شد و بازار را متروکه خواهد کرد"، خطاب به استانداری و شهرداری قصد داشتند به وضعیت آنها رسیدگی شود. و اما موضوع نارضایتی این کسبه به چه موردی برمی‌گردد؟

مدیریت شهری کرمان در میدان ارگ؛ اعتراض کسبه و پاسخ شهرداری

۱۹ اردیبهشت امسال بود که در خبری با عنوان دغدغه‌های ارگ کرمان موضوع برنامه شهرداری کرمان برای پیاده‌راه‌سازی معبر اطراف میدان تاریخی توحید یا ارگ را مطرح کردیم، طبق این گزارش برنامه شهرداری برای ارگ کرمان، دغدغه‌هایی را برای شهروندان و کسبه محدوده این میدان ایجاد و مسئولان شهرداری هم برای رفع این دغدغه نشستی با اصناف برای بررسی و برای رفع مشکلات برگزار کرده بودند.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان نیز در آن نشست که هدف از برگزاری آن بررسی دغدغه‌های اصناف این محدوده در اجرای طرح پیاده‌ راه‌شدن میدان خوانده شد، گفت که در شرایط اقتصادی نابسامان، هنر ما این است که موضوعات را به شکل جامع ببینیم، به‌گونه‌ای که برای همه منفعت داشته باشد؛ به همین دلیل، این جلسه را ترتیب دادیم تا دغدغه‌های کسبه مطرح شود و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اگر لازم باشد از ظرفیت‌های استانی برای رفع دغدغه کسبه استفاده خواهیم کرد، ادامه داده بود که محدوده میدان ارگ باید فاخر باشد همانطور که به لحاظ تاریخی اینگونه بوده است؛ سالیان گذشته در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و یزد مواردی بوده که طرح‌های پیاده‌راه در میادین اجرا شده و موفق بوده است.

البته تویسرکانی همچنین در آن نشست گفته بود که برای آبادانی کرمان باید همه وارد میدان شویم؛ شاید کسبه میدان در یک دوره گذار، آسیب ببینند، اما به طور قطع این طرح در بلندمدت به سود آنها خواهد بود.

وی اشاره کرده بود که تابلوهای کسبه میدان ارگ را ساماندهی و مغازه‌هایی که درِ نامناسب دارند، با هزینه شهرداری تعمیر و بهسازی می شوند.

همچنین شهردار در آن نشست صراحتا گفته بود، سعی می‌کنیم طرح پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ با کمترین ضربه و زیان به کسبه به پایان برسد.

اما درست ۱۰ روز بعد از نشست شهرداری با کسبه دغدغه مند اطراف میدان ارگ، تجمع گروهی از کسبه مقابل شهرداری کرمان دوباره خبرساز شد. خبرنگار ایرنا به دنبال این موضوع به سراغ کسبه و مسئولان شهرداری رفت تا از مشکلات این افراد که در اطراف میدان ارگ کسب و کار دارند و اقدامات شهرداری برای رفع دغدغه‌های آنها مطلع شود.

از آنجایی که در اطراف میدان ارگ بیشتر لوازم صوتی و تصویری به فروش می رسد و بیشتر کسبه به این حوزه اشتغال دارند ابتدا با غلامرضا اشرفی رییس اتحادیه لوازم خانگی و صوتی و تصویری کرمان صحبت کردیم که وی به ایرنا گفت: بدون این حرف‌ها (منظور اجرای پروژه عمرانی شهرداری کرمان) بازار با رکود مواجه بوده و کاسبی‌ها خوابیده است.

وی ادامه داد: اجرای عملیات عمرانی توسط شهرداری در میدان ارگ تا یک سال طول می‌کشد، بدون این حرف‌ها کسبه دور میدان کاسبی ندارند و با اجرای این عملیات کسبه همه بیچاره و بدبخت می‌شوند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی و صوتی و تصویری کرمان اظهارداشت: با اجرای این عملیات عمرانی کسبه دور میدان در حوزه مالیات و سررسید چک‌هایشان دچار مشکل خواهند شد، مالیات به هر حال از کسبه گرفته می‌شود و کسی کاری به این ندارد که عملیات عمرانی شهرداری باعث رکود کار کسبه شده یا نشده است.

وی تاکید کرد: پیام ما را به مسئولان برسانید، از شهرداری می‌خواهیم به گونه‌ای فعالیت عمرانی را در محدوده میدانی ارگ انجام دهند که به طور کامل راه بسته نشود و به گونه ای باشد که لطمه‌ای به کاسبی کسبه اطراف میدان وارد نشود.

اشرفی اظهارداشت: از مسئولان می خواهیم برای کسبه اطراف میدان ارگ تمهیداتی بیاندیشند و تخفیفات و تسهیلاتی برایشان در نظر بگیرند، ما هم راضی نیستیم کار عمرانی در اطراف محدوده میدان ارگ به خاطر چند نفر تعطیل شود بالاخره ما به آبادانی شهرمان اهمیت می‌دهیم.

وی گفت: شهرداری تاکنون به ما قولی نداده نهایت می‌گوید عوارض را مثلا به جای یکهزار تومان، ۹۰۰ تومان بدهید، اما برای بیمه، دارایی کسبه باید چکار کنند.

کسبه: فعالیت عمرانی در اطراف میدان ارگ سریع انجام شود

و اما محسن جهانگیری از کسبه دور میدان ارگ که لوازم صوتی و تصویری می فروشد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کسبه ضربه فعالیت عمرانی شهرداری در اطراف محدوده میدان ارگ را سال گذشته خورده اند و چند وقت فعالیتشان کلا تعطیل بود، این در حالی است که دوباره گفته می شود محدوده اطراف میدان ارگ بسته شود تا شهرداری بتواند یک پیاده راه ایجاد کند.

وی بیان کرد: امروز کسبه اطراف میدان ارگ در مقابل شهرداری تجمع کردند تا هماهنگی و کمکی برای کسبه اطراف میدان ارگ شود، فعالیت عمرانی شهرداری در اطراف میدان ارگ باید به گونه‌ای باشد که کسبه اطراف میدان ضربه‌ای نخورند.

این فرد بیان کرد: اگر شهرداری از ما برای فعالیت عمرانی در اطراف میدان ارگ کمک بخواهد ما به آنها کمک خواهیم کرد البته ما هم از شهرداری کمک می‌خواهیم که اگر فعالیت عمرانی را آغاز کردند آن را شبانه‌روز انجام دهند تا زودتر به نتیجه برسد نه اینکه یک روز کار کنند و ۱۰ روز استراحت داشته باشند.

وی اظهارداشت: امروز کسبه با شهرداری جلسه‌ای داشتند و در این جلسه پیمانکاران گفتند اگر فعالیت عمرانی در اطراف میدان ارگ آغاز شود ظرف یک ماه پروژه را به اتمام خواهند رساند و اگر نتوانند به کسبه خسارت پرداخت خواهند کرد.

آیا کسبه از فعالیت عمرانی در اطراف محدوده میدان ارگ راضی هستند؟

خبرنگار ایرنا در نهایت از این کاسب پرسید اگر شهرداری به قول خود عمل کند آیا کسبه از فعالیت عمرانی در اطراف محدوده میدان ارگ راضی هستند که وی گفت: اگر به تعهدات عمل شود و از طرفی دیگر دستفروش‌ها اطراف میدان ارگ نیز جمع شود مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: صدای ما را به مسئولان برسانید تا بدانند که کسبه اطراف میدان ارگ چه مشکلاتی دارند.

محمدرضا یحیی‌زاده معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شهردار بر بهسازی میدان ارگ کرمان تاکید دارد، گفت: تمام شهرها میدان‌های تاریخی مهمی دارند، مثلا یزد میدان "امیر چخماق" و اصفهان میدان "نقش جهان" دارد.

فرایند بهسازی در تمامی میدان‌های تاریخی کشور انجام شده است

وی با تاکید بر اینکه در تمامی میدان‌های تاریخی مهم کشور فرایند کف‌سازی انجام شده است، اظهارداشت: متاسفانه میدان ارگ کرمان با قدمتی طولانی همچنان معابرش آسفالت است.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان بیان کرد: در ادامه بحث بهسازی خیابان تجلی شهر کرمان، بهسازی کف فرش میدان ارگ کرمان نیز در دستور کار قرار گرفت، برای این بهسازی از بهترین مواد و متریال استفاده خواهد شد تا یک میدان زیبا و منحصربه فرد در شهر کرمان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کسبه اطراف میدان ارگ کرمان نگران ۲ مورد هستند، گفت: نگرانی اول آنها این است که در حین عملیات عمرانی در محدوده این میدان مسیر بسته شود و معاش آنها به خطر بیافتد.

تعامل دو طرفه میان شهرداری و کسبه وجود داشته باشد

یحیی زاده اظهارداشت: روز گذشته کسبه به شهرداری مراجعه کردند و طی صحبتی که صورت گرفت قرار شد تعامل دو طرفه میان شهرداری و کسبه وجود داشته باشد و به آنها گفته شد که در نتیجه این عملیات عمرانی میدان ارگ به صورت کامل بسته نخواهد شد و ماشین‌ها عبور و مرور خواهند داشت اما این عبور مرور ماشین ها به صورت محدود خواهد بود و کامیون و وانت بار نمی‌توانند عبور کنند چون میدان ارگ کف فرش می‌شود.

وی اظهارداشت: خط تولید متریالی که کارخانه برای بهسازی میدان ارگ می‌دهد کمی طول می کشد و هفته ای بین ۹۰۰ تا یکهزار متر متریال به ما می‌دهد و باید توجه داشت که میدان ارگ کرمان حدود هشت هزار و ۵۰۰ متر است و با این نحوه فعالیت خط تولید، مقدار کار بهسازی طول می‌کشد.

بهسازی میدان ارگ کرمان ۲ ماه طول خواهد کشید

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان بیان کرد: با تلاش تمام گروه‌های که ما برای این کار در نظر گرفتیم کار بهسازی میدان ارگ کرمان حدود ۲ ماه طول خواهد کشید، تمام تلاش ما این خواهد بود که کار در میدان ارگ به صورت شبانه‌روزی انجام شود تا زودتر بهسازی این میدان به نتیجه برسد و دغدغه کسبه هم رفع شود.

اخبار مرتبط

  • دغدغه‌های ارگ کرمان

    دغدغه‌های ارگ کرمان

    کرمان- ایرنا- برنامه شهرداری کرمان برای پیاده‌راه‌سازی معبر اطراف میدان تاریخی توحید یا ارگ…

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha