۴ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 83252441
T T
۰ نفر

نخستين چراغ 'رونق توليد' در لرستان روشن شد

۴ فروردین ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 83252441
نخستين چراغ 'رونق توليد' در لرستان روشن شد

خرم آباد - ايرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامي سال 98 را 'رونق توليد' نامگذاري كردند تا همچون سال هاي گذشته توجه مردم و مسئولان را بيشتر از گذشته به سمت مسائل اقتصادي و ضرورت خودكفايي اقتصاد كشور سوق دهند.

به گزارش ايرنا، استان زرخيز و ثروتمند لرستان همچون بسياري از ساير مناطق ايران اسلامي داراي ظرفيت هاي عظيمي در حوزه هاي مختلف است گه چنانچه به خوبي ساخته و پرداخته شود بدون شك نه تنها حجم قابل توجهي از اقتصاد استان را رونق مي بخشد بلكه تاثير بسزايي در شكوفايي اقتصادي كشور خواهد داشت.
لرستاني كه آب و هواي چهار فصل و منابع اب و خاك بسيار غني آن زمينه را براي انجام هر نوع فعاليت كشاورزي و دامپروري مساعد كرده و معادن غني ان گنجينه هايي از طلاهاي سنگي هستند.
يك ميليون و 200 هزار هكتار از مساحت استان لرستان پوشيده از جنگل است كه اين جنگل‌هاي حوزه رويشي زاگرس از با ارزش‌ترين ذخاير جنگلي جهان است كه داراي يكهزار و 700 گونه گياهي متنوع و 70 گونه منحصر بفرد به ويژه در حوزه گياهان دارويي است.
مهم‌ترين گونه گياهي در جنگل‌هاي لرستان بلوط است كه اين درختان نقش فوق‌العاده اكولوژيستي دارند و منابع مهمي براي حفظ آب و خاك و توليد اكسيژن محسوب مي‌شوند و البته كل تنوع زيستي لرستان معادل 25 درصد كشور است.
به عنوان مثال غار ماهي كور تنها اثر طبيعي ملي استان لرستان است كه در سال 82 به عنوان اثر طبيعي ملي ثبت شده‌است.
ماهي كور يكي از گونه‌هاي كمياب و اندميك ايران است كه در دنيا گونه‌اي منحصر به فرد محسوب شده كه در غاري واقع در استان لرستان زندگي مي‌كند و اولين «غارماهي» حقيقي جهان است كه اولين بار ژئولوژيست دانماركي در سال 1937 ضمن مسافرتي كه به ايران داشت آن را كشف كرد و مطالعاتي بر روي اين گونه انجام داد.
اين گونه تنها در استان لرستان وجود دارد و به اين لحاظ از ذخاير ارزشمند ايران زمين است.
همچنين لرستان با بيش از 50 آبشار و 2 هزار و 500 كيلومتر رودخانه دائمي و فصلي فرصت بسيار مناسبي براي گردشگري طبيعي در اختيار دارد و اليته مكان هاي طبيعي و جغرافيايي منحصر بفردي همچون دره شيرز به عنوان يكي از منحصربفردترين ژئوپاركهاي جهان، درياچه طبيعي گهر، تونل برفي ازنا در فصل تابستان و چندين غار دست كند چندين هزار ساله از جمله غار شگفت انگيز كلماكره رادر دل خود جاي داده است.
2 عامل مهم نيروي انساني و آب و هوا، همچنان نقطه قوت استان لرستان بوده و از مجموع 800 هزار هكتار اراضي كشاورزي سالانه حدود 2.5 ميليون تن و از سطح باغات ان حدود 200 هزار تن محصول توليد مي شود كه از جمله آن مي توان به انار بسيار مرغوب تنگ سياب و انجير سياه پلدختر اشاره كرد كه در بازارهاي منطقه به خوبي شناخته شده است.
اينها يكي از هزاران داشته هاي لرستان است كه مي تواند به تنهايي بار اقتصاد يك منطقه را به دوش بكشد اما به شرطي كه شكوفا شود و ' رونق توليد' از اين سرمايه ها در دستور كار قرار گيرد.
امروز مشكل اشتغال يكي از اساسي ترين موضوع و چالش هاي كشور است كه همواره و در همه دولت ها وجود داشته، اما مي توان با استفاده بهينه از ظرفيت ها و تحقق شعار ' رونق توليد'، غول بيكاري را شكست داد.

**چراغ اول رونق توليد در لرستان روشن شد
اما مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي با يك خبر خوش، چراغ اول ' رونق توليد' را در استان روشن كرد.
بختيار رازاني به ايرنا گفت: سال هاي گذشته در برخي مناطق محدود استان شامل مناطق غير برخوردار و توسعه نيافته تخفيف هاي 50 درصدي واگذاري زمين و تقسيط مابقي هزينه انجام مي شد كه با توجه به نامگذاري سال 98، اين فرايند امسال براي كل زمين هاي شهرك ها اجرايي خواهد شد.
وي اظهار داشت: تامين زمين از دغدغه هاي اصلي سرمايه گذاران توليد است كه اميد مي رود با اجراي اين مهم، بتوان گام موثري در راستاي تحقق شعال سال برداشت.
وي ادامه داد: در اين راستا 50 درصد قيمت واگذاري زمين تخفيف داده مي شود و از مجموع 50 درصد مابقي نيز، 30 درصد به صورت نقد و 70 درصد در اقساط 60 ماهه از سرمايه گذاران اخذ مي شود.

***نامگذاري شعار اقتصادي در يك دهه اخير بيانگر اهميت خودكفايي كشور است
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي لرستان گفت: بيش از يك دهه گذشته، شعار سال در رابطه با مسايل اقتصادي انتخاب شده كه نشان مي دهد علاوه بر اينكه سياست خارجي جز اولويت هاي كشور مي باشد اما مهمترين مساله امروز ايران، اقتصاد است.
رازاني بايد براي رهايي از اقتصاد نفتي به رونق توليد داخل توجه ويژه اي داشت و موانع اين مسير با همكاري و همدلي دستگاه هاي مختلف برطرف شود.
وي با بيان اينكه برخي مشكلات موجود در مسير توليد خارجي هستند گفت: برخي موانع نيز دروني است و ارتباطي به تحريم يا مسائل خارجي ندارد.
وي افزود: فرهنگ استفاده از كالاي ايراني بايد ترويج شود و علاوه بر تزريق نقدينگي به واحدها، بايد رقابت سالمي ميان توليد كنندگان براي خلق محصولات با كيفيت ايجاد شود.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي لرستان بيان كرد: در برخي موارد فعالان اقتصادي استان از توليد مواد اوليه مورد نياز خود در استان بي خبر هستند و اين ملزومات را از ساير شهرها فراهم مي كنند كه بايد در اين زمينه نيز اقدام درست و جامعي صورت گيرد.
رازاني با تاكيد بر كاهش بار مالياتي توليد از دوش توليدكنندگان اظهار داشت: بازاريابي اصولي و برپايي نمايشگاههاي مستمر درون و برون استاني، كمك شاياني به موفقيت و فروش محصولات استان خواهد كرد.
وي گفت: تبليغ كالاي ايراني از طريق رسانه ملي نيز بسيار تاثيرگذار خواهد بود و از طرفي شهرداري نيز بايد بخشي از تابلوهاي تبليغاتي خود را با قيمت هاي مناسب و حتي رايگان در اختيار توليد قرار دهند تا محصولات داخلي براي مردم تبليغ شود.
وي ادامه داد: همچنين دستگاه هاي دولتي نسبت به تامين ملزومات خود از توليدكنندگان استان مقيد باشند و استفاده از كالاي درون استاني را اولويت خود بدانند.
بيش از يكهزار و 600 پروانه بهره براري صنعتي در لرستان صادر شده كه 96 درصد آنها را صنايع كوچك تشكيل مي دهد كه از اين تعداد بيش از 65 درصد واحدها فعال هستند اما ميانگين توليد آنها 20 تا 70 درصد ظرفيت است.
لرستان 21 شهرك و ناحيه صنعتي دولتي دارد كه 16 واحد آن آماده استقرار واحدهاي صنعتي است.
7269/6060

سرخط اخبار استان‌ها