۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۳
کد خبر: 83242796
T T
۰ نفر
دادسرای انتظامی كارشناسان دادگستری در همدان دایر می شود

همدان- ایرنا- رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان گفت: دادسرای انتظامی مركز كارشناسان رسمی دادگستری به زودی در همدان راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا، حمید گلی پور عصر چهارشنبه در همایش سالانه مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان گفت: طبق آیین نامه اصلاحی مركز مشاوران حقوقی و كارشناسان رسمی قوه قضاییه این مركز باید در سال 98 در تمامی استان ها از جمله همدان راه اندازی شود.
وی اضافه كرد: هم اینك به علت وجود این خلا، در صورت شكایت شهروندان از كارشناسان رسمی دادگستری موضوع در تهران بررسی می شود.
رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان ادامه داد: حتی در صورت راه اندازی این مركز رای در دادسرای انتظامی صادر شده و در صورت اعتراض و تجدید نظر خواهی، شكایت در تهران رسیدگی و رای اصلی صادر می شود.
گلی پور بیان كرد: هم اینك به منظور جلوگیری از ارجاع پرونده ها به تهران برای ایجاد مصالحه بین طرفین، شكایت در چهار شعبه حل اختلاف رسیدگی می شود.
وی افزود: چهار شعبه حل اختلاف به شكایت های مردمی علیه كارشناسان رسیدگی می كنند و تاكنون پرونده مهمی كه منجر به ابطال دفترچه كارشناسان شود تشكیل نشده است.
رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان گفت: اغلب كارهای مورد نیاز كارشناسان رسمی دادگستری در این مركز صورت می گیرد و نیازی به مراجعه به تهران نیست.
گلی پور بیان كرد: كارشناسان رسمی دادگستری بازوان توانمند و چشم های بینا دستگاه قضایی در پرونده های تخصصی و پیچیده قضایی هستند.
وی افزود: آغاز به كار اندك مشاغلی از جمله كارشاسی دادگستری با سوگند به قرآن و گواه گرفتن ایزد لایزال برای اجرای عدالت است.
رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان اضافه كرد: مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان تا پیش از مرداد سال 95 فعال نبود اما از این تاریخ با برگازی انتخابات هیات مدیره انتخاب شد.
گلی پور ادامه داد: هم اینك 250 كارشناس رسمی دادگستری در 45 رشته مشغول به كار هستند و با توجه به برگزاری آزمون اخیر شمار كارشناسان در سال آینده به بیش از 300 تن می رسد.
وی گفت: به دنبال طراحی نرم افزار مالی، دستمزد كارشناسان رسمی دادگستری هفتگی پرداخت می شود همچنین فرایند مالی شفاف در این مركز وجود دارد و آماده قرار دادن دفاتر حسابرسی در اختیار مراجع قانونی هستیم.
رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان بیان كرد: پنج درصد دستمزد كارشناسان دادگستری به مركز اختصاص می یابد كه نیمی از آن نیز به حساب قوه قضاییه واریز می شود.
گلی پور با تاكید بر اینكه عدالت در توزیع كارشناسی مهمترین خواسته كارشناسان رسمی دادگستری است افزود: نحوه فعالیت هر كارشناس و شناخته شدن وی در سپردن پرونده ها تاثیر دارد.
وی اضافه كرد: در حالیكه برخی از كارشناسان رسمی دادگستری حتی توان پرداخت پول تمبر را ندارند شماری از همكاران روزی پنج پرونده را كارشناسی می كنند.
رییس هیات مدیره مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان خواستار نگاه عادلانه بین 2 مجموعه كارشناسان رسمی دادگستری و كانون كارشناسان شد.
وی اظهار داشت: تعرفه پیش بینی شده برای فعالیت كارشناسان رسمی دادگستری متعلق به سال 92 است و تاكنون تغییری نداشته است.
گلی پور ادامه داد: با این وجود در صورت محرز شدن معاضدت و مشكل مالی فرد همكاری لازم صورت می گیرد و هر كارشناس رسمی دادگستری سالی 2 نوبت به صورت رایگان اقدام به كارشناسی می كند.
وی بیان كرد: هم اینك در رشته های امور ثبتی، سوانح رانندگی و بررسی اصالت خط و امضا با كمبود كارشناس مواجه هستیم كه باید برای جذب كارشناس در این رشته ها تعامل و همكاری صورت گیرد.
7526/2090

سرخط اخبار استان‌ها