۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83241914
T T
۰ نفر
راز پيشگيري طلاق عشق، گذشت ، محبت و صداقت است

يزد - ايرنا - ميزگردي با عنوان راهكارهاي كاهش طلاق و پيشگيري از آن ، سبك زندگي آسان ، ترغيب جوانان به ازدواج و تشكيل خانواده، آسيب‌شناسي علت‌هاي افزايش آمار طلاق در ميان خانواده‌هاي جوان در ابركوه برگزار شد .

به گزارش ايرنا در اين ميزگرد بر ضرورت راه‌هاي مناسب كاهش طلاق، پيشگيري از جدايي زن و شوهر و آسيب‌شناسي از اين پديده مذموم مورد تأكيد قرار گرفت.

** همكاري دستگاه‌ها و اجراي طرح كاهش طلاق
رئيس اداره بهزيستي ابركوه در اين ميزگرد از ازدواج با عنوان بخشي از زندگي افراد در دوره جواني يادكرد و گفت: باوجود تأكيد دين مبين اسلام ، علما، فضلا و مراجع تقليد اين موضوع در حال حاضر تحت‌الشعاع برخي مسائل قرارگرفته است.
زهره اكرمي اين عوامل را مسائل اقتصادي و ترويج فرهنگ‌هاي نادرست و مشكل‌ساز مانند تجمل‌گرايي و به‌اصطلاح عاميانه چشم و هم‌چشمي خانواده‌ها يادكرد كه به باور وي از كاركرد اصلي خود فاصله گرفته است .
وي افزود: اگر نسل جوان بتواند به‌خوبي از هويت فردي و اجتماعي خويش و ضرورت‌هاي دوره‌اي كه در آن زندگي مي‌كند آگاه شود و از طرفي خانواده‌ها و ديگر نهادهاي اجتماعي مانند مدرسه و دانشگاه زمينه مشاركت فعال جوانان را در عرصه‌هاي مختلف فراهم كنند، آينده روشني در انتظار خود خواهد ديد.

** 18 تا 24 سالگي سن مناسب ازدواج
اكرمي راه‌هاي بررسي مشكل ازدواج جوانان و كاهش آمار طلاق و آسيب‌شناسي اين پديده را يادآور شد و بهترين زمان براي ازدواج را 18 تا 24 سالگي جوانان ذكر كرد.
به باور اين كارشناس مسائل اجتماعي و خانواده در اين صورت فاصله سني بين فرزند با والدين افزايش نمي‌يابد و خطر بروز آسيب‌هايي از اين منظر متوجه خانواده و جامعه نخواهد شد.
اين مسئول اظهار داشت: بااين‌حال به دليل حساسيت‌ها در اين سنن و نبود آموزش كافي بسياري از آنان در ابتداي زندگي در رفع مسائل زندگي خود عاجز هستند و با توجه به تغيير نگرش‌ها به طلاق و جدايي ، شاهد افزايش درخواست‌هايي از اين قبيل هستيم .

** الزام زوجين به شركت در دوره آموزشي
وي از بهزيستي به‌عنوان يكي از نهادهاي متولي كاهش و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي يادكرد و گفت: طرحي از سوي سازمان بهزيستي و معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه ارائه شد و اكنون در آغاز سومين سال اجراست.
به گفته رئيس بهزيستي ابركوه بر اساس اين طرح، زوجين پس از مراسم عقد ملزم به گذراندن 16 ساعت آموزش مهارت‌هاي زندگي با تأكيد بر مهارت‌هاي ارتباطي و رفع مسائل هستند.
وي تأكيد كرد: اين آموزش‌ها با همكاري دفاتر ثبت ازدواج براي معرفي زوجين برگزار مي‌شود، مراكز مشاوره بهزيستي با مدرسان آموزش‌ديده به راهنمايي و آموزش آن‌ها مي‌پردازند.
اكرمي ادامه داد: معاونت پيشگيري از وقوع جرم دادگستري و بهزيستي نيز نظارت بر اجراي طرح را بر عهده دارد.

** نقش مراكز مشاوره در كاهش آمار طلاق
وي خاطرنشان كرد: فعاليت مراكز مشاوره تحكيم بنيان خانواده با همكاري دادگستري در كاهش آمار طلاق بسيار مؤثر بود و 38 درصد پرونده‌هاي طلاق شهرستان ابركوه از اين طريق منجر به سازش و صلح شده است.
اكرمي تصريح كرد: در اجراي طرح آموزش زوجين جوان در 2 سال گذشته 600 زوج از اين آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

** طلاق و نقش عوامل اقتصادي و اجتماعي
همچنين كارشناس اورژانس خدمات اجتماعي بهزيستي ابركوه با اشاره به تأثير عوامل متعدد در بروز اختلاف، جدايي ميان زن و شوهر و بروز طلاق در خانواده‌ها، افزود: اين عوامل متعدد است و مي‌تواند مسائل اقتصادي، اعتياد، بي‌توجهي به تمكين در روابط زناشويي و ... باشد .
دكتر قاسم موحدي مي‌گويد: ما در جريان فعاليت در مركز تحكيم خانواده به مواردي برخورد كرديم كه سه علت ذكرشده فوق در ارتباط با عضويت در شركت‌ها يا تيم‌هاي هرمي بود.
وي اظهار داشت: اين تيم‌ها يا شركت‌ها در قالب شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي در استتار فروش كالا يا دريافت حق عضويت بدون فروش كالا فعاليت مي‌كنند.
موحدي بيان كرد: مطالعات نشان مي‌دهد صرفاً 20 درصد سود مي‌برند و 80 درصد ضرر كردند و اغلب مسائل دعاوي خانوادگي كه به ما مراجعه كردند ، علت آن عضويت در چنين شركت‌هايي بود درحالي‌كه كار و كاسبي مناسبي داشتند ولي به علت عضويت در اين شركت‌ها كار خود را از دست دادند و ورشكست شدند.

** تفاوت بازاريابي شبكه‌اي و بازار سازي
اين كارشناس خانواده از برگزاري برخي جلسات مختلط در شهرهاي بزرگ به‌عنوان روابط فرا زناشويي و حتي خيانت يادكرد.
وي به شهروندان توصيه كرد كه در سايت‌هاي معتبر تفاوت بازاريابي شبكه‌اي با بازاريابي يا بازار سازي هرمي را مطالعه كنند.

** ثبت 299 فقره ازدواج و 68 مورد طلاق
همچنين رئيس اداره ثبت‌احوال ابركوه بابيان اينكه در 11 ماهه امسال 299 فقره ازدواج در اين شهرستان ثبت شد، گفت: اين تعداد تشكيل خانواده در سنجش بازمان مشابه سال قبل 2 درصد كاهش دارد .
غلامرضا شفيعي اضافه كرد: در اين مدت 68 مورد طلاق ثبت‌ شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل همتراز است .
همچنين مدير و مشاور يكي از موسسه‌هايي كه تحت نظارت بهزيستي ابركوه فعاليت دارد به پرسش خبرنگار ايرنا براي شروع زندگي آسان و سالم چه نوع سبكي پيشنهاد مي‌كند؟ و راه مناسب براي افزايش انگيزه ازدواج در بين جوانان چيست، پاسخ گفت و دراين‌ارتباط به آيه 21 سوره مباركه روم در قرآن اشاره كرد.
عبدالرحيم بصيري اظهار داشت: دريكي از آيات (لطف) الهي براي شما اين است كه از (جنس) خودتان جفتي بيافريد كه در او آرامش يافته و باهم انس‌گيريد و ميان شما رأفت و مهرباني برقرار فرمود همانا در اين امر نيز براي مردم بافكرت ادله علم و حكمت حق آشكار است.
وي افزود: در توضيح اين آيه ، تمام دختران و پسران كه قصد ازدواج دارند لازم است اين آيه را حفظ و مدنظر داشته باشند و خداوند مي‌فرمايند همه شما از يك زوج آفريده‌شده‌ايد.
مدير سابق آموزش‌وپرورش شهرستان ابركوه ادامه داد: اين باور غلط كه من مي‌توانم مجرد زندگي كنم يك باور قرآني ، الهي و ديني نيست و ما همه فطرتاً زوج آفريده شديم و با زوجيت، رحمت، سكونت ، مودت و تفكر در اين آيات آرامش مي‌يابيم.

** لزوم اصلاح باور جوانان به ازدواج
بصيري تصريح كرد: متأسفانه در برخي مواقع اين باور غلط وجود دارد، اگر تك باشيم آرامش پيدا مي‌كنيم و امروزه اين باور در بين جوانان بايستي تغييريافته و اصلاح شود.
اين مشاور خانواده با اشاره به اينكه سه فرايند در بحث ازدواج داريم افزود: نقش دختر و پسر، نقش خانواده ، نقش مشاور و نقش دختر و پسر اين است كه آن‌ها حقيقتاً خواستار همديگر باشند يعني ازدواج آن‌ها تحميلي و با اجبار والدين نباشد در دل هم جاي بگيرند و علاقه قلبي داشته باشند.

** پرهيز خانواده‌ها به تحميل جوانان در ازدواج
وي ادامه داد: يكي از آسيب‌هايي كه در جامعه وجود دارد اين است كه بعضاً پدر يا مادر ازدواج را تحميل مي‌كنند و در اصل دختر و پسر تصميم‌گيرنده نيستند ، البته بايد توجه كرد كه مشاهده و ديدار اوليه نمي‌تواند ملاك قطعي براي شروع يك زندگي موفق باشد.
بصيري اضافه كرد: پسر و دختر حداقل با يك جلسه نمي‌توانند شناخت كاملي از يكديگر پيدا كنند و بايستي در چند جلسه اين فرايند طي شود و به‌طور مثال در برخي مناطق روستايي و حتي شهرها با رعايت نكردن اين اصول و تحميل ازدواج به فرزندان پديده شوم ناسازگاري و طلاق اتفاق مي‌افتد.
اين كارشناس مسائل خانواده يادآور شد: نقش دوم در فرايند ازدواج ، مربوط به خانواده است و خانواده نقش جمعيت‌شناسي دارد يعني بايستي تحقيق و بررسي كند درباره شناخت بستگان و افرادي كه با آن‌ها در ارتباط‌ هستند البته فرزندان هم بايد تابع نظر پدر و مادر باشند تا در آينده دچار مشكل نشوند.

** نقش مشاوره در ازدواج جوانان . شناخت شخصيت افراد
وي بيان كرد: نقش سوم ، مربوط به مشاور است و در مورد ميزان و علاقه طرفين و يا در زمينهٔ تحقيقات اوليه و شناخت افراد قرار نيست كاري انجام دهد.
به گفته وي، كار مشاور كمك در شناخت شخصيت افراد و خانواده‌هايي كه قصد ازدواج دارند و نهايتاً نقاط ضعف و قوت طرفين را بيان و آن‌ها را راهنمايي مي‌كند ولي نظري در زمينهٔ ازدواج كردن و يا نكردن آن‌ها نمي‌دهد.
بصيري تصريح كرد: اگر در فرايند ازدواج هر سه نقشي كه ذكر شد كامل رعايت شود مي‌تواند در كاهش طلاق بسيار مؤثر باشد.

** نگاه ارزشي به ازدواج اثربخش است
اين كارشناس مشاوره در زمينهٔ نقش مسائلي مانند شغل ، مسكن و... در ازدواج‌هاي موفق و يا بروز پديده طلاق هم، افزود: باورهاي طرفين بسيار حائز اهميت است، نگاه ارزشي به بحث ازدواج در جامعه اسلامي بسيار مهم و نتيجه‌بخش است.

** بيكاري، نبود مسكن و استرس سد راه ازدواج جوانان
وي يادآور شد: مشكل شغل و مسكن در روزگار كنوني اهميت دارد و چه‌بسا مانند سدي بر سر راه جوانان است.
بصيري ادامه داد: روزانه هيجان‌هاي مختلفي كه به استرس‌هاي سه‌گانه معروف‌اند از قبيل عمودي، افقي و سيستمي، باعث بروز خيلي از مشكلات و درنتيجه فاصله گرفتن جوانان از ازدواج مي‌شود.
وي اضافه كرد: استرس عمودي كه از نسل قبل انتقال‌يافته است مانند برخي آداب‌ و رسوم كه مربوط به گذشته‌هاي افراد است و استرس افقي كه دست خود فرد نيست و هرلحظه ممكن است ايجاد شود و استرس سيستمي به برخي عوامل ازجمله وضعيت اقتصادي و معيشتي افراد مربوط است.

** ازدواج زودهنگام و ديرهنگام آسيب‌زاست
اين كارشناس خانواده با اشاره به اينكه چه عواملي مي‌تواند باعث افزايش سن ازدواج جوانان باشد، تأكيد كرد: در مورد سن ازدواج بايد توجه داشته باشيم كه ازدواج زودهنگام و ديرهنگام هر دو باعث آسيب مي‌شود.
وي اظهار داشت : ازدواج در سنين پايين به دليل اينكه افراد از رشد كافي و پختگي لازم برخوردار نيستند و هنوز در سن آموزش و كسب تجربه هستند توصيه نمي‌شود.

** لزوم تغيير هويت فردي پس از ازدواج به هويت زوجي
بصيري اضافه كرد: با بالا رفتن سن هويت‌هاي فردي تثبيت‌شده و تغيير هويت افراد مشكل مي‌شود، هر فردي هويت زوجي و هويت فردي دارد كه بعد از ازدواج بايستي هويت فردي تبديل به هويت زوجي شود.
اين كارشناس مسائل اجتماعي يادآور شد: دختر تا قبل از ازدواج هويت دختري دارد، وقتي‌كه ازدواج كرد هويت زوجي و زماني كه مادر مي‌شود هويت مادري پيدا مي‌كند.

** تغيير هويت با افزايش سن ازدواج سخت مي‌شود
به گفته وي اين تغيير هويت و شخصيت‌ها مهم است، با بالا رفتن سن ازدواج تغيير هويت‌ها سخت مي‌شود و ممكن است فرد بگويد من 30 سال اين‌گونه زندگي كردم و ... درحالي‌كه اگر سن ازدواج دخترها از 18 تا 23 سال باشد، مطلوب‌تر است و اين امر براي پسرها بافاصله 3 تا 4 سال بيشتر، مطلوب است ، اگر در مواردي سن ازدواج تغيير كرد بايستي با دليل منطقي قابل‌قبول باشد.
بصيري با اشاره به وابستگي فرزندان به والدين چه ازلحاظ مالي ، عاطفي و ... چگونه و تا چه حد بايد باشد، تصريح كرد: استقلال امري ذاتي و طبيعي است، ما دوست داريم مستقل باشيم، جلب‌توجه كنيم ، دوست داريم امنيت داشته باشيم ، تحسين بشويم ، و دوست داريم پيشرفت كنيم .
وي افزود: « ازيك‌طرف والدين فكرمي‌كنند فرزندي كه هميشه بگويد مامان چشم ، بابا چشم بچه خوبي است و هميشه اين رفتار را دوست دارند».
اين مشاور خانواده تأكيد كرد: بايد به اين نكته توجه كرد در بسياري موارد شنيدن جواب مثبت از طرف فرزندان موجب خوشحالي والدين مي‌شود ، بحث نه گفتن و بحث قاطعيت بسيار مهم است.
اين كارشناس تأكيد كرد: اگر در برخي موارد غير از اين باشد فرزندان خلاق نمي‌شوند و خلاقيت در ادامه زندگي آن‌ها بسيار اهميت دارد.

فرزندان شجاع و اعتماد به نفس تربيت شوند
به باور وي فرزندان بايستي شجاع و داراي اعتماد به‌ نفس بالايي باشند ولي در عين ‌حال آن‌ها نبايد مغرور و متكبر باشند چرا كه داشتن غرور و تكبر ، اوج حقارت و پستي است.
اين مشاور مسائل اجتماعي و خانواده خاطرنشان كرد: لازم است خلاقيت در فرزندان از كودكي كه همان سن سه‌سالگي است رشد يابد، شروع اضطراب جدايي از سن شش‌ماهگي پايه‌گذاري مي‌شود.
وي بيان كرد: بايد اين باور در خانواده وجود داشته باشد كه بچه مستقل فردي است كه خلاق ، مستقل و بچه‌اي كه روي پاي خود مي‌ايستد و بچه‌اي كه با منطق و دليل قدرت نه گفتن دارد.
وي يادآور شد: والدين بايستي حق روزانه ماهانه و ساليانه و.. خود را بدانند و از حقوق فرزندان خودآگاهي داشته باشند ، پس اينجاست كه بحث آموزش به فرزندان در خانواده ، مدرسه ، اماكن عمومي و مذهبي بسيار مهم است.
بصيري يادآور شد: استقلال ، خلاقيت و پختگي فرزند باعث تصميم‌گيري‌هاي مفيد و كارآمدي خواهد بود و مهم است كه مابين خواسته‌ها و نيازها تفاوت قائل باشيم و اعتقاد داشتن به برآورده شدن تمامي خواسته‌ها به‌هيچ‌ وجه درست نيست ولي نيازهاي افراد بايستي برآورده شود و خيلي از خانواده‌ها بين خواسته‌ها و نيازها تفاوت قائل نمي‌شوند.
اين كارشناس خانواده در پاسخ به اين پرسش مشاوره چه ميزان در سازش زوجين و كاهش آمار طلاق مؤثر است تصريح كرد: البته آمار دقيقي نمي‌توان ارائه كرد ، چون خيلي از خانواده‌هايي كه براي مشاوره مراجعه مي‌كنند به زندگي برمي‌گردند .
بصيري تأكيد كرد: افراد مراجعه‌كننده تغيير روش و بازگشت به زندگي مشترك خود را به ما اطلاع نمي‌دهند و ما هم پيگير اين قضيه نمي‌شويم ولي هستند خانواده‌هايي كه اطلاع دادند و تشكر كردند.

** تأثير 60 تا 70درصد مشاوره در رفع اختلاف زوجين
مدير سابق آموزش‌وپرورش ابركوه يادآور شد: درمجموع مشاوره 60 تا 70 درصد مؤثر است و موجب سازش زوجين و بازگشت به زندگي جديد مي‌شود.
وي از ديگر مواردي كه موجب بروز مشكل شده و زوجين به فكر جدايي از يكديگر مي‌افتند، افزود: دخالت‌هاي بي‌مورد خانواده‌ها كه مي‌تواند نتيجه آگاهي نداشتن والدين و ندانستن خط و مرز ورود به مسائل مختلف جوانان است.
وي تصريح كرد: نقش رسانه‌ها و رسانه ملي ، ماهواره ، فضاي مجازي و همچنين الگوبرداري‌هاي غلط ممكن است از دوستان و يا افراد مختلف جامعه حاصل شود ، زوجين جوان با رؤياهاي گوناگون گرفتار برخي ناهنجاري‌ها مي‌شوند و حاصل ناملايمات چيزي جز فكر كردن به پديده طلاق نيست.
بصيري تأكيد كرد: امروزه نقش آموزش و آگاهي دادن به جوانان ، والدين و حتي مسئولان مي‌تواند بسيار جدي باشد، البته اين آموزش‌ها بايستي به شيوه‌هاي همه‌فهم و به‌قول‌معروف در كمال سادگي ، دوستانه و در عين ‌حال علمي باشد تا تأثيرگذاري بيشتري داشته باشد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي ( IRNA) در سال 1313 خورشيدي بانام «آژانس خبري پارس» به‌عنوان ششمين خبرگزاري جهاني تأسيس شد و 85 سال فعاليت، علاوه بر جريان سازي خبري يكي از منابع مهم خبري رسانه‌هاي داخلي و خارجي است.
اين رسانه ملي در هشتم دي 1360 با تصويب مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير نام داد و هم‌اكنون بيش از هشت دهه از فعاليت آن مي‌گذرد و قديمي‌ترين خبرگزاري ايران است.
ايرنا داراي شبكه‌اي گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از كشور است به‌گونه‌اي كه علاوه بر 54 دفتر در مراكز استان‌ها و شهرهاي مهم، شبكه گسترده از خبرنگاران محلي در نقاط مختلف دارد.
ايرنا همچنين در حال حاضر با بهره‌گيري از 22 دفتر خارجي، تحولات و رويدادهاي جهان را از نزديك پوشش مي‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ايران را علاوه بر فارسي به 8 زبان زنده و مهم دنيا در اختيار مخاطبان مي‌گذارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي همچنين صاحب‌امتيازي روزنامه‌هاي ايران، ايران ورزشي، روزنامه عربي زبان الوفاق، انگليسي‌زبان ايران ديلي و روزنامه ويژه نابينايان - «ايران سپيد»- را در اختيار دارد و دانشكده خبر به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مراكز تربيت خبرنگاران و متصديان حوزه اطلاع‌رساني كشور نيز وابسته به آن است.
هم‌اكنون فراورده‌هاي ايرنا به زبان‌هاي فارسي، انگليسي، عربي، تركي، اسپانيولي، روسي، اردو، آلماني و فرانسوي توليد و در اختيار مخاطبان گذاشته مي‌شود.
7540/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها