۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۳۲
کد خبر: 83238561
T T
۰ نفر
منعي براي پوشيدن لباس محلي در محيط اداري وجود ندارد

استان ها - ايرنا - انتشار خبر حضور كاركنان بانك ملي در مناطق كردنشين با لباس كردي در حالي از سوي شبكه هاي اجتماعي و برخي رسانه ها مطرح شد كه پيش از اين هيچ منع قانوني و حساسيتي در پوشيدن لباس هاي محلي اقوام در محيط اداري و اجرايي مناطق وجود نداشت.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، روز گذشته انتشار خبري با عنوان «لباس كردي به عنوان لباس رسمي كاركنان بانك ملي به ‌رسميت شناخته شد و امروز كاركنان اين بانك در مناطق كردنشين مي‌توانند با اين لباس زيبا در محل كار حضور يابند» در شبكه هاي اجتماعي و رسانه هاي داخلي و خارجي بازتاب گسترده اي داشت.
هر چند هنوز از نيات و اهداف انتشار اين خبر در فضاي مجازي و در اين مقطع زماني اطلاع دقيق و مستندي در دست نيست اما واقعيت اين است كه حضور كاركنان دستگاه هاي اجرايي و اداري با پوشش محلي اقوام ايراني در محل كار مسبوق به سابقه بوده و قانون نيز در اين زمينه هيچ منعي اعمال نكرده است.
به نظر مي رسد بزرگنمايي اين موضوع از سوي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي ناشي از انتشار خبري مبني بر اقدام هماهنگ و حضور دسته جمعي و از پيش برنامه ريزي شده كاركنان يكي از شعبه هاي بانك ملي شهرستان سقز استان كردستان با لباس كردي در محل اين بانك باشد.
به احتمال يكي از دلايل و عوامل بزرگنمايي اين موضوع كه باز هم محصول فضاي مجازي است اعلام روز يكشنبه 19 اسفند به عنوان «روز جهاني لباس كردي» از سوي شبكه هاي اجتماعي فعال در مناطق كردنشين بوده كه همين انگيزه اي براي برجسته كردن استفاده از پوشش كردي در محيط اداري و دستگاه هاي اجرايي دولتي شده است.
بزرگنمايي فضاي مجازي و بازتاب هاي اقدام هماهنگ و جمعي كاركنان يكي از شعب بانك ملي در سقز به ويژه در مناطق كردنشين استان هاي كرمانشاه، كردستان، ايلام و آذربايجان غربي آن چنان گسترده شد كه روابط عمومي بانك ملي در مورد آن اطلاعيه اي صادر و منتشر كرد.

** عكسي كه خبرساز شد
عكسي از پوشيدن لباس كردي توسط كاركنان يكي از شعبه هاي بانك ملي شهرستان سقز روز گذشته در برخي از كانال ها و شبكه هاي اجتماعي منتشر شد كه در آن كاركنان بانك با پوشش كردي در محل كار خود حاضر شدند.
بسياري از كانال هاي فضاي مجازي با انتشار اين عكس چنين به مخاطب القا كردند كه اين اقدام براي نخستين بار انجام شده و آن را اتفاقي نادر در ايران جلوه دادند.
ماجرا و واكنش ها به اين جا ختم نشد حتي رسانه هاي خارجي نيز با ناشي گري و ناآگاهي از وقايع ايران به گونه اي وانمود كردند كه انگار اين اتفاق براي نخستين بار روي داده و يا اينكه پوشش كردي در اداره ها و دستگاه هاي اجرايي استان هاي كُردنشين ممنوع است، غافل از اينكه استفاده از پوشش و لباس كُردي در ادارات اين مناطق رويداد جديدي نيست و در بسياري از دستگاه ها همچون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هاي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي بسياري از كاركنان از پوشش كُردي استفاده مي كنند.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي از لباس و پوشش محلي در استان هاي مختلف به عنوان بخشي از فرهنگ ملي و ايراني حمايت شده و در اين راستا بنياد بين المللي مد و لباس اسلامي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل و نمايندگي اين بنياد در كردستان نيز فعال شده است.
اين بنياد براي ترويج پوشش هاي محلي به عنوان لباسي كه همه هنجارهاي اسلامي در آن رعايت شده است فعاليت مي كند و در اين راستا تصميم گرفته شد كاركنان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان با لباس محلي در محل كار خود حاضر شوند.
پوشش كردي كاركنان بانك هم از حدود 20 سال پيش در سفر اعضاي هيات مديره بانك ملي ايران به مناطق مرزي بانه و مريوان آغاز شده كه در اين سفر برخي كاركنان اين 2 شهرستان خواستار پوشيدن لباس كُردي در محل كار خود شدند.
پس از آن تقاضا، مسئولان بانك به طور شفاهي اجازه استفاده از پوشش كردي در اين شهرستان ها را صادر كردند و اكنون سال هاست كه كاركنان بانك ملي در مريوان و بانه با لباس كُردي در محل كار خود حاضر مي شوند.

** واكنش بانك ملي
به دنبال انتشار اين خبر در رسانه هاي داخلي و خارجي، روابط عمومي بانك ملي ايران در اطلاعيه اي اعلام كرد كه اين بانك هيچ بخشنامه اي براي رسميت بخشيدن به لباس كُردي براي كاركنان خود صادر و منتشر نكرده است.
مسئولان بانك ملي اعلام كردند كه بخشنامه اي براي اين موضوع صادر نشده و ممنوعيتي هم در اين زمينه نداريم يعني هر كدام از كاركنان اين بانك در هر منطقه اي از كشور از جمله كرمانشاه و كردستان در صورت تمايل مي توانند با لباس محلي به محل كار بروند و ممنوعيتي وجود ندارد.
روابط‌ عمومي بانك صادرات ايران نيز با انتشار اطلاعيه اي نوشت: محدوديتي در پوشيدن برخي لباس‌هاي محلي براي همكاران اين بانك وجود ندارد و در برخي شعب كشور همكاران بانك با لباس ‌هاي محلي سر كار خود حاضر مي‌شوند.
در اين اطلاعيه آمده است: بانك صادرات ايران اعتقاد دارد پوشش اصيل ايراني، نمادي از فخر فرهنگي كشور است.
اين در حالي است كه در مناطق كُردنشين به ويژه شهرستان هاي سقز، مريوان، مهاباد، بوكان، سردشت، اشنويه و منطقه اورامانات استان كرمانشاه از بدو انقلاب تاكنون كاركنان مرد دستگاه هاي اجرايي و دولتي با لباس كُردي در محل كار خود حضور مي يابند و اين موضوع ممنوعيتي نداشته و ندارد.
همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سفر ارديبهشت امسال خود به استان كرمانشاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در مورد پوشش كاركنان دولت، با بيان اينكه كاركنان مرد ممنوعيتي ندارند تاكيد كرد كه بانوان هم مي توانند با پوشش و لباس محلي در ادارات، دانشگاه ها و مدارس حاضر شوند و اين موضوع از نظر اين وزارتخانه مشكلي ندارد.
سيد عباس صالحي اظهار كرد: بانوان استان هاي هرمزگان، كردستان، كرمانشاه، آذربايجان هاي غربي و شرقي، مازندران، سيستان و بلوچستان و ديگر نقاط ايران مي توانند با لباس هاي محلي خود در مدارس، ادارات و دانشگاه ها حاضر شوند.
9936 / 3034

سرخط اخبار استان‌ها