۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83236625
T T
۰ نفر
نگاهي به اماكن تاريخي و جاذبه هاي گردشگري شهرستان بافق

يزد- ايرنا- اماكن مذهبي، گردشگري و فرهنگي بافق، به تدريج براي استقبال از مسافران نوروزي آماده مي شوند.

به گزارش ايرنا، صحن و سراي امام زاده عبدالله(ع)، شن هاي روان روستاي صادق اباد (كمپ كاراكال) با تمام امكانات پذيرايي و اقامتي) ، باغ تيتو ، پيت معدن چغارت و منطقه حفاظت شده كوه بافق، مهمترين جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان است.
همچنين مي توان به قلعه روستاي باقر آباد ، پارك آهنشهر ، مجموعه تفرجگاه آبشار كه به يكي از نوروزگاه هاي استان يزد تبديل شده و نيز روستاهاي هدف گردشگري اين شهرستان از جمله روستاهاي شادكام، قطرم و باجگان تپه شن هاي روان روستاي صادق آباد بافق با چشم اندازي زيبا و ستارگان درخشان در شب هم اشاره كرد.
يكي از جالب ترين جاذبه هاي توريستي بافق تپه هاي شن هاي روان كه با وسعت بيش از 1500 هكتار و ارتفاع بيش از 50 متر در فاصله 17 كيلومتري بافق در حاشيه روستاي صادق آباد قرار دارد. محلي ها اين منطقه رو به اسم « ريگ صادق آباد » مي شناسند و علاقه كوير نوردان را همواره به ويژه در ايام نوروز به اين منطقه بكر و چشم نواز جلب مي كند .
اين منطقه ظرفيت هاي بالايي در جذب توريست و گردشگر دارد و وجود يك كمپينگ تفريحي (كمپ تفريحي شهيد برزگري) در حاشيه اين تپه ها شني در طول سال به ويژه ايام تعطيل خدماتي مثل پيست شتر سواري، كوير نوردي، موتور سواري ، آتليه عكس كوير، ريگ درماني ، ستاره شناسي در شب كوير، واليبال ساحلي و زمين بدمينتون و ميزباني از اردوهاي دانش آموزي و ريگ نوردي را ارايه مي دهد.
***باغ تيتو بافق
قدمت باغ تيتو بافق به دوران صفويه باز مي‌گردد و به شماره 3750 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. اين باغ با سبك معماري بسيار زيبا و از مصالح خشت و گل بنا شده و نماي ساختمان باغ با آجرهاي زيبا تزيين شده و ايوان آن داراي ستونهاي استوانه ‌اي شكل است كه زيبايي آن را دو چندان كرده است.
از خصوصيات اين بنا مي‌ توان به وجود بادگير اتاق‌هاي گچ كاري شده ايوان و حوض آب زيبايي كه در جلوي نماي ورودي باغ است، اشاره كرد.
اين باغ داراي مساحتي حدود 6 هزار متر مربع است كه پوشش درختان نخل و انار ، زيتون ، سرو ، كاج و … زيبايي خاصي به آن بخشيده است، در اندروني باغ نيز حوض آب نسبتاً بزرگي قرار دارد كه درختان انگور سايه‌ اي دل انگيز بر سطح آب آن گسترانيده ‌اند.
**پيت معدن چغارت بافق
معدن چغارت بافق به عنوان يكي از بزرگترين وقديمي ترين معادن فعال ايران سهم چشمگيري از خوراك مراكز فرآوري سنگ آهن كشور را تامين مي كند و در فاصله 12 كيلومتري شهر بافق به طرف شهر بهاباد قرار دارد.
تماشاي پيت (گودال) اين معدن به عنوان يك معدن رو باز بزرگ و دريافت اطلاعات درباره معادن منطقه و فعاليت هاي مرتبط با معدن كاري، مي تواند تجربه اي بي نظير براي بازديد كنندگان از اين معدن به حساب آيد.
اين معدن تنها معدن كشور است كه به طور سازمان يافته پذيراي گردشگران علاقمند به حوزه گردشگري معدني و ژئو توريست است.
بازديد مسئولان از پست راهنماي مسافران نوروزي ،خانه وحشي بافقي ، ميدان خان، جشنواره نوروزي مجموعه تفرجگاه پارك آبشار ، تعزيه خانه زينبيه در روز دوم فروردين 98، مجموعه گردشگري و قلعه باقرآباد، مجتمع تفريحي و گردشگري ريگ هاي صادق آباد و كمپ شهيد برزگري بافق از برنامه هاي نو روز بافق است.
بازديد 380 هزار نفر از مجموعه جاذبه هاي گردشگري بافق، درخششي كم نظير در نوروز 97 به شمار مي آيد.
رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع دستي شهرستان بافق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در نوروز 97 خدمات بسيار خوبي به گردشگران و مسافرين ارائه شده است،گفت: در نوروز 98 شهرستان بافق اقدامات بسيار مطلوبي در بحث ارائه خدمات سفر،ايجاد نوروزگاه ها و اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري، ايجاد بازارچه صنايع دستي حصيري و اسكان مهمانان در نظر گرفته شده است.
ليلي رنجبر خاطرنشان كرد: طبق آمار سال گذشته از 360هزار نفر مسافر بازديد كننده از اماكن تاريخي بافق، آمار اسكان در هتل ها،مراكز بوم گردي و ساير مراكز اقامتي،مدارس و چادرهاي مسافرتي 4 هزار و 620 نفر بوده است بوده كه با توجه به افزايش تعداد چهار اقامتگاه بوم گرديف و جهاني شدن شهر يزد به نظر مي رسد اين تعداد به 2 برابر افزايش يابد.
وي با ابراز خرسندي از رشد 35 درصدي شمار گردشگران سال 97 نسبت به سال ما قبل آن افزود: امسال حدود 20 نوروزگاه براي گرامي داشت آئين نوروز در شهرستان بافق بر پا شده بوده كه بزرگترين نوروزگاه اين شهرستان مجموعه تفرجگاه آبشار است كه نه تنها در اين محل از سوي شهرداري برنامه هاي ويژه نوروزي در نظر گرفته شده بلكه در تمام نوروزگاه ها برنامه هاي فرهنگي و آئيني ويژه اي براي خلق لحظات خوش به يادماندني براي بازديد هموطنان عزيز برنامه ريزي شده است.
رنجبر با بيان اينكه نوروز 97 بازديد نظارتي در اين ايام توسط ميراث فرهنگي و فرمانداري از مراكز ارائه خدمات به مسافران نوروزي صورت گرفته است،گفت:خوشبختانه طبق بررسي هاي صورت گرفته ارائه خدمات به گردشگران و مسافرين نوروزي در اين ايام به نحو مطلوب و شايسته ارائه خواهد شد به طوريكه هموطنان و مسافران نوروزي با خاطراتي حوش شهرستان بافق را ترك كنند.
وي با بيان اينكه خدمات سفر در شهرستان با راهنمايي هاي فرماندار براساس جلسات تشكيل شده و برنامه ريزي هاي منسجم در ارائه خدمات به مسافران نوروزي و گردشگران آمادگي كامل دارد افزود: در بحث اطلاع رساني فعاليت هاي نوروزگاه هاي شهرستان بافق با نصب بنر و شركت در برنامه هاي تلوزيوني و فضاهاي مجازي به صورت كامل انجام مي گيرد و بر اساس ارزيابي هاي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد اطمينان داريم نوروز متفاوتي در بافق رقم خورد.
رئيس ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان بافق در پايان سخنان خود به عنوان دبير ستاد خدمات سفر از تلاش و همكاري همه مسئولين كميته هاي ستاد به ويژه فرماندار و معاون وي كه با وسواس خاص مبحث خلق نوروزي سرشار از شادي و معنويت را براي گردشگران و شهروندان دنبال مي كنند،تشكر و قدرداني كرد.
فرماندار بافق هم به ايرنا گفت: از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواسته شده كه نسبت به معرفي ظرفيت هاي گردشگري اين شهرستان كوشا باشند.
محمد زاده رحماني افزود: قرار گرفتن بافق بر سر پنج راه ريلي كشور اين منطقه را در استان يزد ممتاز كرده و گردشگران مي توانند بدون استفاده از خودرو شخصي با ترن به راحتي رفت آمد كرده و از همه جاذبه هاي طبيعي و بناهاي تاريخي اين شهرستان ديدن كنند.
وي رونق صنعت حصير بافي را توصيه و بيان كرد: اين حرفه به عنوان يكي از مشاغل خانگي در كانون توجه قرار دارد و محصولات حصيري با زيبايي خاص خود سوغات خوب شهر نخل و آهن و آفتاب به شمار مي آيد.
درخت كهن چنار روستاي باجگان، پير مراد، قاضي ميرجعفر، نخلستان هاي منظم، مسجد جامع، قاضي ميرجعفر، روستاهاي پرشكوقه منطقه سبزدشت، خانه وحشي بافقي ، آب چك چكو، 'بيشه در' و چشمه پيروزي از ديگر جاذبه هاي گردشگري شهرستان بافق است چشمان مسافران را به ديدن خود دعوت مي كند.
مركز شهرستان 50 هزار نفري بافق در فاصله 110 كيلومتري جنوب شرقي شهر يزد قرار دارد.
7543/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها