۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 83227445
T T
۰ نفر

تجهیزات لایروبی گرگانرود سه برابر شد

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 83227445
تجهیزات لایروبی گرگانرود سه برابر شد

گرگان - ایرنا - مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت كه تجهیزات لایروبی برای سرعت بخشی هدایت و خروج آب از گرگانرود و مناطق پیرامونی به دریای خزر با استفاده از 12 دستگاه بیل مكانیكی دولتی و بخش خصوصی در غرب شهرستان گمیشان سه برابر شد.

مجتبی جمالی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و مشكلات ایجاد شده برای اهالی روستای چارقلی گمیشان، 7 دستگاه بیل مكانیكی در حد فاصل این روستا تا مصب رودخانه (محل اتصال رود به دریا ) عملیات لایروبی را انجام می دهند.
وی بیان كرد: یا همكاری بخش خصوصی 5 دستگاه بیل مكانیكی نیز كریدورهای آبی و كانال های زهكشی پیرامون روستاهای خواجه نفس و چارقلی را لایروبی می كنند تا هدایت و تخلیه آب به سوی دریا تسریع شود.
به گفته وی تاكنون و به دلیل كمبود دستگاه های مكانیكی، لایروبی این بخش متوقف مانده بود .
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان در خصوص میزان خسارت وارده به اراضی زراعی منطقه به دلیل آب گرفتگی ناشی از طغیان گرگانرود و دپوی بارش های یك ماه اخیر اظهار داشت: روند ارزیابی و تعیین خسارت ها توسط جهاد كشاورزی در دست پیگیری است و هنوز گزارش جامع آن ارائه نشده است.
وی اظهار داشت: بخشی از خسارت های وارده به اراضی زراعی به دلیل شكسته شدن دیواره گرگانرود در برخی نقاط اتفاق افتاده كه دیواره های آسیب دیده ترمیم شد.
گرگانرود یكی از مهمترین رودخانه‌های شمال شرق ایران است.
این رود از رشته‌كوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی 200 كیلومتر و گذشتن از نواحی تركمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیه خواجه نفس در نزدیكی گمیشان به دریای خزر می‌ریزد.
در گذشته های دور این رودخانه مامنی برای زادآوری انواع ماهیان و سرشار از گونه های مختلف ماهی بود.
در سالهای اخیر و با وجود كاهش شدید حجم روان آب، این رودخانه دالانی برای تكثیر طبیعی ماهیان است.
شهرستان گمیشان با 80 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان و هم مرز با تركمنستان و هم جوار با دریای خزر است كه شغل اغلب ساكنان منطقه را كشاورزی و صیادی تشكیل می دهد.
7333/3091

سرخط اخبار استان‌ها