۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83219605
T T
۰ نفر

اقدام غير منتظره البشير، آنچه مخالفان نمي دانند

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83219605
اقدام غير منتظره البشير، آنچه مخالفان نمي دانند

تهران - ايران- «عمر البشير» رئيس جمهوري سودان كه از 28 آذرماه درگير تظاهرات مخالفانش است، جمعه شب، در اقدامي غير منتظره، دولت مركزي و دولت هاي محلي را منحل و براي يك سال وضعيت فوق العاده اعلام كرد. اگر تا ديشب اوضاع به نفع مخالفان بود، با وضعيت تازه اعتراضات آنها اشكال جديدي يافته است.

تظاهرات فراگير مخالفان البشير پايان هفته گذشته در پي فراخوان همگاني، با خواست هاي بر اندازي حكومت در خارطوم شكل گرفت به گونه اي كه در پايان هفته تصوري جز سقوط البشير و واگذاري حكومتش وجود نداشت، اما اقدام اين رئيس جمهور كه نزديك به 3 دهه بر سودان حكم رانده و تا 2020 نيز قرار نيست انتخاباتي وجود داشته باشد ، وضعيت را وارد فاز جديدي ساخته است.
در كنار اقدام البشير نبايد فراموش كرد كه روز پنجشنبه نيروهاي امنيتي سودان، 26 تن از رهبران مخالفان از جمله «محمد مختار الخطيب» دبير حزب كمونيست، «مريم المهدي» رئيس حزب الامه را بازداشت كردند.
اين افراد از داخل مسجدي در مركز بازاري در خارطوم، خود را براي شركت در تظاهرات و حركت به سمت كاخ رياست جمهوري و تحويل يادداشت اعتراض آميز به البشير آماده مي شدند كه نيروهاي امنيتي، آنان را بازداشت كردند.
پيش از بررسي اقدام غيرمنتظره البشير، بايد دانست يك ماه پس از آغاز تحركات مخالفان دولت مركزي، «جبهه ملي تغيير» متشكل از 22 حزب مخالف سودان از جمله حزب «الأمه» به رهبري «صادق المهدي» دي ماه گذشته با امضاي بيانيه اي مشترك، از البشير خواسته بودند براي خروج خارطوم از بحران كنوني، دولت و مجلس را منحل و شوراي انتقالي براي اداره امور كشور ايجاد شود.
به نظر مي رسد البشير با اقدام ديشب خود تنها بخشي از خواست جبهه را به سرانجام رسانده و در عين حال با اعلام وضعيت فوق العاده براي يك سال در كشور، به خواست مخالفان نيز تن نداده است. - هرچند اين وضعيت فوق العاده دو لبه دارد در عين حالي كه ممكن است كاتاليزوري براي سرنگوني دولت مركزي باشد در همان حال ممكن است به آچمز شدن مخالفان بيانجامد.-
البشير شب گذشته طي سخناني در تلويزيون سودان در تبيين اقدامات عملي براي تصميمشگفت: از مجلس نمايندگان مي خواهم كه اصلاحات قانون اساسي مطرح شده براي تكميل روند گفت و گو ميان گروه هاي سوداني را تسريع كند.
وي با دفاع از نيروهاي نظامي سودان خطاب به مردم كشورش گفت: از تمامي افراد مي خواهم كه در نقش نيروهاي مسلح به عنوان تامين كننده گفت و گوها و حاميان آن تجديد نظر كنند.
رئيس جمهوري سودان خطاب به گروه هاي مخالف هم گفت: صادقانه از تمامي گروه هاي اپوزيسيون مي خواهم كه به گفت و گوي ملي بپيوندند.
البشير با اعتراف به اين كه تظاهرات در سودان در ابتدا براساس خواسته هاي مشروع شكل گرفت، افزود: آن چه غير قابل قبول و نگران كننده بود، آن است كه برخي در صدد برآمدند از تظاهرات قانوني موج سواري كنند.
وي اضافه كرد: ما اعتراضات را دنبال كرديم و از دعوت افرادي كه گفت و گو را نمي پذيرند، خسته نمي شويم.

** تبيين سخنان البشير، آغاز براي مقابله خونين با مخالفان
البشير با بيان اين كه سيستم حكومت تمركززدايي، مناسب ترين سيستم حكومتي براي كشورهايي چون سودان است كه داراي تنوع زيادي هستند، اظهار كرد: تمامي راه ها را براي صلح و توقف خونريزي و نزاع امتحان كرديم.
اين سخن البشير ممكن است پس از سخنان محبت آميز در روشن كردن اقداماتش، نوعي تهديد براي آغاز مقابله خونين با مخالفان باشد.

** البشير تصميم جبهه ملي تغيير براي شكل گيري شوراي انتقال را نپذيرفت
رئيس جمهوري سودان با رد اظهارات برخي كه خواهان كناره گيري وي بودند، افزود: بار ديگر تعهد خود در مقام رياست جمهوري اعلام مي كنم.
وي ادامه داد: درس هايي كه ما از اين اعتراضات گرفته ايم نشان مي دهند كه هيچ جايگزيني براي گفت و گو وجود ندارد و تمامي افرادي كه در كنار كشور باقي مي مانند، يكسان هستند.
پيش از اين، رئيس دستگاه امنيتي و اطلاعاتي سوداني با رد هرگونه كناره گيري البشير از قدرت گفت: رئيس جمهوري تا پايان دوران حكومتش در قدرت باقي خواهند ماند.
وي گفته بود: البشير تنها از رياست حزب «كنگره ملي» (حزب حاكم)، كناره گيري مي كند و به كارهاي رياست جمهوري خواهد پرداخت.
مردم سودان از 28 آذرماه گذشته در اعتراض به سياست هاي دولت و افزايش لجام گسيخته قيمت كالاها دست به راهپيمايي زده و خواستار سرنگوني نظام حاكم شده اند.
سوداني ها در اين تظاهرات از ارتش خواسته اند در كنار مردم بايستد و به آن ها براي بركنار كردن نظام حاكم بر اين كشور كمك كند.
مقام هاي سوداني اعلام كردند كه از زمان آغاز تظاهرات مردمي در اين كشور تاكنون 29 نفر كشته شده اند و اين در حالي است كه سازمان ديده بان حقوق بشر شمار كشته ها را بيش از 40 نفر اعلام كرده است.
خاورم ** 1418**1144

سرخط اخبار جهان