۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83217600
T T
۰ نفر

شهر نبايد كارگاه ساختماني شود

۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83217600
شهر نبايد كارگاه ساختماني شود

روزنامه طلوع از نشريات استان فارس در شماره 2459 يادداشتي با عنوان 'شهر نبايد تبديل به كارگاه ساختماني شود' منتشر كرده است.

اين روزنامه در اين مطلب، تحليلي بر سخنان اخير شهردار تهران داشته است كه گفته است: نبايد همه شهر تبديل به يك كارگاه ساختماني شود و بايد تعادل را در توسعه شهر رعايت كنيم.
پيروز حناچي در يك برنامه راديويي در مورد كارگاه‌هاي عمراني موجود در شهر گفت: بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيم كه هم شهر قابل زندگي و هم قابل سرويس دادن به مردم باشد و مي‌بايست منافع هم به شكل متعادل و عادلانه در بين همه شهروندان توزيع شود.
روزنامه طلوع در تحليل اين سخنان نوشته است: اقدامات عمراني بدون در نظر گرفتن عوارض ناشي از آن و ناديده گرفتن حواشي مربوطه، زير پا گذاشتن حقوق عمومي است كه بايد موردتوجه و دقت‌نظر دستگاه‌هاي مسئول و ناظر قرار گيرد.
تخريب و بناي ساختمان‌هايي كه در گوشه گوشه شهر انجام مي‌شود و به‌طورمعمول در يك دوره بين يك سال تا سه سال به‌طول مي‌انجامد تا به پايان برسد، بدون ترديد آسيب‌هايي را به همسايگان و مجاوران خود و همچنين عابران سواره و پياده‌اي كه از نزديكي آن گذر مي‌كنند، وارد مي‌كند كه اغلب نيز جبران‌ناپذير و يا پرهزينه است و متأسفانه در اين رابطه هم با ضعف و نبود قانون به‌روز و قابل‌اجرا، مواجه هستيم و هم با سستي و اهميت ندادن به ضوابط و مقررات موجود دست‌وپنجه نرم مي‌كنيم.
خاطره تلخ دوره 12 ساله فرسايشي اجراي مراحل نخستين قطارشهري شيراز كه ميليون‌ها ساعت وقت شهروندان را نابود كرد و اعصاب آنان را سوهان زد، هرگز فراموش نمي‌شود، چراكه در اين مدت بسيار طولاني از هزينه‌هاي سنگين تعمير و تعويض قطعات خودروهايي كه چاره‌اي جز گذر از دست‌اندازهاي صعب‌العبور به‌ويژه در محور خيابان زند را نداشتند گرفته تا بحث‌وجدل و دعواهايي كه لاجرم در اين‌گونه وضعيت‌ها به وجود مي‌آيد، خسارت‌هاي مخوفي را برجاي گذاشت كه برآورد دقيق آن‌ها با آنچه حاصل داشت، شايد قابل قياس و سنجش نباشد.
همچنين شماري از اقدامات عمراني بدون پيوست‌هاي لازم، به آلودگي‌هاي بسياري به‌ويژه آلودگي صوتي منجر مي‌شود كه در صورت در نظر گرفتن تمهيدات لازم و تصويب قوانين و مقررات مربوطه، همراه با اجراي بدون ملاحظات مزاحم و مخرب، مي‌تواند شهروندان را از آسيب‌هاي متعدد رهايي دهد و مصون كند.
اشاره شهردار تهران به اين مهم نخستين‌ باري است كه از زبان يك مسئول ارشد شهري شنيده مي‌شود كه جاي خرسندي است؛ اما نبايد تنها در حرف و بيان خلاصه و مختصر شود و لازم است كه در سطح شوراهاي اسلامي شهرها، به‌ويژه كلان‌شهرها مطرح و منجر به مصوبات لازم شود تا ازاين‌به‌بعد ايمني، سلامتي، آسايش و آرامش شهروندان قرباني بي‌توجهي‌ها و ندانم‌كاري‌ها نشود.
منبع: روزنامه طلوع
2027

سرخط اخبار استان‌ها