۲ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 83217353
T T
۰ نفر
سرديس استاد شهيد نجات اللهي در دانشگاه كردستان رونمايي شد

سنندج - ايرنا - تنديس استاد شهيد نجات الهي روز پنجشنبه در مراسمي با حضور حشمت الله فلاحت پيشه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در دانشگاه كردستان رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با استقبال معاون سياسي استاندار، فرمانده سپاه بيت المقدس كردستان و جمعي مسئولان اجرايي روز پنجشنبه وارد سنندج شد.
فلاحت پيشه امروز همچنين در اجلاسيه شهداي كارمند استان كردستان از برنامه هاي پيش كنگره 5400 شهيد كردستان كه قرار است ارديبهشت سال آينده برگزار شود، نيز شركت و در اين مراسم سخنراني مي كند.
معاون فني و اجتماعي دانشگاه كردستان در مراسم رونمايي از اين سرديس اظهار داشت: اين سرديس قرار است در دانشكده علوم پايه بيجار از دانشكده هاي اقماري دانشگاه كردستان كه مزين به نام شهيد نجات اللهي است، نصب شود.
روشن خوشنوازي با اشاره به بخشي از مبارزات استاد شهيد نجات اللهي گفت: تمام هدف ما زنده نگه داشتن نام و ياد شهدا است.
استاد شهيد «كامران نجات‌اللهي» در سال 1333 در شهرستان بيجار به دنيا آمد و پس از اتمام دوره دبيرستان، در رشته مهندسي راه و ساختمان در دانشگاه علم و صنعت به تحصيل خود ادامه داد و سپس به دانشگاه اميركبير رفت و پس از اخذ كار‌شناسي ارشد، توانست وارد مقطه دكترا شود.
وي از اساتيد طيف مسلمان سازمان ملي دانشگاهيان بود كه وارد جريان مبارزات انقلابي شد و از جمله فعاليت ‌هاي وي مي ‌توان به امضاي بيانيه دانشگاهيان به ‌مناسبت 17 شهريور و صدور بيانيه و منشور دفاع از حقوق زندانيان اشاره كرد.
28 آذر 57 تعدادي از اساتيد دانشگاه تهران قصد ورود به دانشگاه را داشتند كه نظاميان مانع حضور آنها شدند و به يكي از استادان توهين كردند.
همين مساله موجب شد تا اساتيد صبح 29 آذر براي اعتراض به دبيرخانه طبقه پنجم كه محل حضور رئيس و معاونان دانشگاه هست بروند و خواسته‌هاي خود را مطرح كنند، ساعت 10 صبح در حاليكه شوراي روساي دانشكده‌ ها در سالن اجتماعات طبقه پنجم دبيرخانه بر پا بود بيش از 100 نفر از استادان به آنجا رفتند و خواسته‌هاي خود را مطرح كردند و بالاخره تصميم به تحصن در همانجا گرفتند و اينگونه تحصن 25 روزه اساتيد دانشگاه‌هاي تهران آغاز شد كه كامران نجات‌اللهي يكي از آنها بود.
عوامل رژيم پهلوي براي در هم شكستن اعتصاب اساتيد به آنها حمله كردند كه در اين تهاجم، نجات‌اللهي هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسيد.
فرداي آن روز با حضور ده ها هزار نفر كه در پيشاپيش آنها آيت‏‌الله طالقاني حركت مي‌‏كرد پيكر شهيد نجات‏‌اللهي تشييع و به خاك سپرده شد.
در مراسم تشييع وي از بيمارستان امام خميني (ره) فعلي تا ميدان انقلاب هزاران نفر شركت داشتند.
نزديك به ميدان انقلاب نيروهاي گارد امنيتي شروع به شليك گلوله كردند كه با مقاومت دانشجويان، نيروهاي گارد پراكنده شدند و مراسم ادامه پيدا كرد البته در اين مراسم دست‌كم 5 نفر به شهادت رسيد و 130 نفر هم زخمي شدند.
امام خميني در تاريخ 7 دي ماه 57 در ديدار ريچارد كاتم استاد علوم سياسي دانشگاه پيتزبورگ ايالت پنسيلوانياي آمريكا با اشاره به جنايات رژيم پهلوي درباره كشتار مردم در تشييع جنازه شهيد نجات‌اللهي فرمودند: در اين امروز و مراسم تشييع جنازه‌اي كه خود دستگاه اجازه داده بود، يك افسر دستور حمله داد در حاليكه تظاهراتي نبود در يك ميدان شهر آدم‌ كشي شروع شد و بسياري را كشته و زخمي كردند.
خيابان ويلا، محل شهادت اين استاد دانشگاه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به نام شهيد نجات‌اللهي نامگذاري شد.
9937/9102

سرخط اخبار استان‌ها