۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 83206224
T T
۰ نفر
كاروانسراي صفوي آرادان، هتل چند ميليون ستاره كوير

سمنان- ايرنا- كاروانسراي شاه عباسي ده نمك، بنايي تاريخي بازمانده از دوران صفويه در روستاي ده نمك شهرستان آرادان است كه هر ساله تعداد زيادي از گردشگران را با هدف رصد ستارگان، به اين منطقه زيبا مي كشاند.

به گزارش ايرنا، استان سمنان از ديرباز يكي از مقصد هاي هدف كاروان هاي تجاري در مسير راه تاريخي بازرگاني ابريشم بوده است و به همين دليل كاروانسراهاي متعددي در اين مسير براي استراحت و اقامت تاجران و بازرگانان احداث شده است.
روستاي ده نمك در 23 كيلومتري شرق آرادان يكي از مناطقي است كه در مجاورت راه اصلي ابريشم قرار داشته و در دوران صفويه نيز توسط شاه عباس صفوي، كاروانسرايي در اين روستا احداث شد كه هم اكنون به عنوان كاروانسراي شاه عباسي ده نمك شهرت يافته است.
يكي ديگر از ويژگي هايي كه اين منطقه را به يكي از مقصدهاي هدف گردشگري تبديل كرده، سنگ فرش جاده ابريشم است كه از ديرباز براي سهولت در رفت و آمد كاروان هاي تجاري، سياسي و مسافري احداث شده و امروز نيز جاذبه اي بي نظير براي بازديد گردشگران است.
امروز در جهان فعالان صنعت گردشگري از كوچكترين مولفه ها و شاخصه هاي تاريخي، زمينه بزرگترين ظرفيت هاي جذب مسافران و گردشگران را فراهم مي آورند و حال كه اين بستر در كشور ما به دليل تمدن و فرهنگ بسيار غني و تاريخي در كنار وجود بناهايي ارزشمند و كهن، فراهم آمده است، نياز به توجه و اقدام هاي عملي و موثر دارد.
كاروانسراي شاه عباسي ده نمك را مي توان از لحاظ ساخت و نقشه اين گونه توصيف كرد، اقامتگاهي در دل كوير با يك سر در ورودي، 24 هجره براي اسكان و يك شاه نشين در كنار 4 ايوان بزرگ و حياطي بسيار چشم نواز كه در مجاورت خود آب انباري قديمي و يخچالي تاريخي و هندسي را جاي داده است.
قطعا توجه به بناهاي تاريخي از اين دست كاروانسراها، براي توسعه صنعت گردشگري و افزايش ظرفيت جاذبه هاي گردشگر پذير، با تبديل كاروانسراها به اقامتگاه هايي همراه امكاناتي از قبيل اتاق هاي استراحت، رستوران، كافي شاپ و سالن هاي برگزاري مراسم هاي ويژه مي تواند براي اقتصاد يك منطقه مفيد باشد كه كاروانسراي ده نمك از اين نظر بسيار موفق عمل كرده است.
شمارش و چيدن ستاره ها از دل صاف و زلال آسمان كوير آن هم در شب هاي مهتابي بر پشت بام تاريخي اين كاروانسرا در كنار ديگر مولفه هاي تاريخي و جذاب، شاخصه اصلي ترغيب و تشويق گردشگران براي استفاده از امكانات اين كاروانسراي چند ميليون ستاره اي در فلات مركزي ايران است.
اگر قصد سفر به اين كاروانسرا را داريد از مركز كشور تهران، با 140 كيلومتر رانندگي به سمت شرق و پس از گذر از شهرستان آرادان، در روستاي ده نمك مي توانيد به آن دسترسي داشته و از مركز استان سمنان نيز پس از طي مسافتي 70 كيلومتري به سمت غرب، در مسير جاده سنگ فرش اين كاروانسرا در روستاي ده نمك آرادان قرار خواهيد گرفت.
كاروانسراي شاه عباسي ده نمك آرادان بنايي تاريخي از دوره صفويه، در تاريخ 4 شهريور سال 1353 با شماره 978، در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) مركز سمنان در موضوع هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و گردشگري، پرونده هاي خبري ويژه با برنامه مشخص را در دستور كار خود دارد.
با هدف معرفي ظرفيت هاي بي نظير و جذاب گردشگري و مسافر پذير استان و همچنين توسعه فرهنگ و صنعت گردشگري در اين منطقه و آشنايي مردمان ايران اسلامي با اماكن و بناهاي تاريخي، گردشگري و جاذبه هاي طبيعي و ديدني استان سمنان، ايرنا پرونده معرفي جاذبه هاي گردشگري استان را گشوده است.
معرفي شهداي استان، پرونده سلامت و معرفي كتاب از ديگر پرونده هاي خبري خبرگزاري ايرنا مركز سمنان است.
9891م/7408

سرخط اخبار استان‌ها