۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83197830
T T
۰ نفر
آینده انرژی همدانی ها در تسخیر نیروگاه های خورشیدی

همدان- ایرنا- نیروگاه خورشیدی به عنوان یك منبع انرژی تجدیدپذیر مزایای بسیار زیادی دارد كه آیندگان را تشویق به استفاده از این منبع تمام نشدنی می كند؛ راهبردی كه امروز /سه شنبه/ با راه اندازی چهار نیروگاه خورشیدی در همدان و افزایش این نیروگاه ها در استان به 6 مورد، الگویی برای دیگر نقاط كشور شده است.

به گزارش ایرنا، نیروگاه برق خورشیدی همانطور كه از نامش پیداست انرژی خورشید را به انرژی برق تبدبل می كند. این بدان معنی است كه با داشتن نیروگاه خورشیدی تا وقتی كه خورشید نور دارد می توان از این نیروگاه انرژی برق تولید كرد.
نیروگاهی كه بر خلاف نیروگاه بخار هیچگونه زیانی به محیط زیست وارد نمی كند و به عبارت دیگر یعنی تا 5.6 میلیارد سال دیگر كه خورشید خاموش می شود خیالمان از تولید برق راحت است.
میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر است و كشور ایران نیز در ناحیه پرتابش قرار دارد و مطالعات نشان می دهد كه استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران بسیار مناسب است.
ایران كشوری است كه به گفته كارشناسان فن 66 درصد از مناطق آن، 300 روز آفتابی دارد و به طور متوسط متوسط 4.5 تا 5.5 كیلو وات ساعت بر متر مربع می تواند از خورشید برق تولید كند.
با مطالعات انجام شده توسط مركز هوا فضای آلمان ( DLR )، در مساحتی بیش از 2 هزار كیلومتر مربع، امكان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وجود دارد.
اما ظرفیت انرژی خورشیدی فراتر از تصور است و سطح زمین 120 هزار ترا وات در ساعت انرژی خورشیدی دریافت می كند كه 20 هزار برابر بیش از توان مورد نیاز مردم جهان است و این ها همه در حالی است كه نیروگاه خورشیدی آلودگی ندارد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.
تجدید پذیر بودن، فراوانی، پایداری، حفظ محیط زیست، قابلیت دسترسی، كاهش هزینه برق، كاربرد فراوان، ایجاد نكردن آلودگی صوتی و هزینه نگهداری پایین همه با هم دست در دست هم می دهند تا به سمت استفاده از نیروگاه خورشیدی حركت كنیم.
اما هزینه راه اندازی بالا، متناوب بودن انرژی خورشید (به دلیل شب و روز)، احتیاج به باتری برای پایدار بودن جریان برق و نیاز به فضا از معایب این نوع نیروگاه محسوب می شود.
می‌دانیم كه انرژی خورشیدی از نظر تولید انرژی، پاك و رایگان است ولی هزینه اولیه راه‌اندازی یك سیستم خورشیدی تا حدودی بالا است؛ قیمت احداث یك نیروگاه خورشیدی پنج كیلوواتی از 9 میلیون ریال شروع می‌شود و نسبت به مساحت زمین افزایش می‌یابد.

** همدان قطب نیروگاه خورشیدی
حال اینجا در همدان برنامه راه اندازی نیروگاه خورشیدی از سالها پیش آغاز شده و 2 نیروگاه خورشیدی در مجموع با ظرفیت 14 مگاوات وارد شبكه برق رسانی استان شده و چهار نیروگاه دیگر نیز امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو در این استان به بهره برداری می رسد؛ نیروگاه هایی كه با مشاركت سرمایه گذار خارجی ساخته شده اند.
با راه اندازی اینگونه نیروگاه ها باید كم كم به دنبال جایگزینی آن به جای نیروگاه بخار شهید مفتح بود. نیروگاهی كه سالیان سال آب منطقه را مكید و حالا بیابانی در اطراف منطقه خود ایجاد كرده است. منطقه ای كه زمانی زمین هایش مستعد كشاورزی بود و حالا چیزی جز بیابان از آن باقی نمانده است.
ایجاد فروچاله ها در اطراف نیروگاه بخار شهید مفتح از دیگر دغدغه هایی است كه ساكنان منطقه دارند. فروچاله هایی كه موجب فرسایش زمین و نابودی سفره های زیرزمینی می شود. این نیروگاه، اثرات كم آبی را در شهرستان های كبودراهنگ، فامنین و رزن بیشتر گذاشته است.
اما حالا چشم امید ساكنان منطقه به این است تا با راه اندازی اینگونه نیروگاه های تولید برق از نور خورشیدی، آب به منطقه برگردد و یكبار دیگر شاهد سر سبزی زمین های خود باشند.
مدیرعامل شركت توزیع برق استان همدان می گوید چهار نیروگاه خورشیدی استان آماده بهره برداری شده است و امروز /سه شنبه/ به دستان معاون اول رییس جمهوری عملیات تولید برق خود را آغاز می كند.
محمد مهدی شهیدی به خبرنگار ایرنا گفت: این نیروگاه ها هركدام با ظرفیت هفت مگا وات وارد مدار می شوند و تعداد نیروگاه های خورشیدی تولید برق استان را به 6 نیروگاه افزایش می دهند.
وی با اشاره به اینكه با بهره برداری از این چهار نیروگاه ظرفیت نیروگاه های خورشیدی استان به 45 مگاوات افزایش می یابد، اظهار داشت: هفت میلیون یورو توسط بخش خارجی در هركدام از این نیروگاه ها سرمایه گذاری شده كه در مجموع 28 میلیون یورو برای ساخت این چهار نیروگاه هزینه شده است.
شهیدی ادامه داد: نیروگاه های خورشیدی «باباطاهر» در شهرستان فامنین، «بشیك تپه» و «شهدای همدان» در شهرستان كبودرآهنگ و «بوعلی» در شهرستان همدان چهار نیروگاهی هستند كه امروز با حضور اسحاق جهانگیری به بهره برداری می رسند.
وی همچنین از بهره برداری یك نیروگاه تولید برق سی.اچ.پی (CHP = تولید همزمان برق و گرما) خبرداد و افزود: این نیروگاه نیز در شهرك صنعتی كبودراهنگ ساخته شده است.
مدیرعامل شركت توزیع برق استان همدان گفت: از سال 95 تا كنون 11.8 مگاوات توسط نیروگاه های سی.اچ.پی (CHP = تولید همزمان برق و گرما) وارد مدار توزیع برق استان شده است.
وی ادامه داد: با تشویق های شركت توزیع برق استان برای راه اندازی مولدهای برق خورشیدی پنج كیلو واتی، توسط مشتركان خانگی، 380 كیلو وات وارد مدار مصارف خانگی شد.
مدیرعامل شركت توزیع برق استان همدان گفت: پیش بینی می شود ظرفیت مولد های برق خورشیدی خانگی، تا پایان سال 97 به رقم 559 كیلو وات افزایش یابد.
9904/2090

سرخط اخبار استان‌ها