۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85475554
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیدا شدن آثار مادها در پیاده راه باباطاهر همدان،واقعیت یا قیل و قال مجازی؟

همدان - ایرنا- این روزها اخباری در خصوص پیدا شدن آثاری از دوران مادها در جریان کاوش‌های باستان شناسی پیاده راه باباطاهر همدان در فضای مجازی و برخی رسانه ها بازتاب پیدا کرده که مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همدان به آنها واکنش نشان داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مطلبی با عنوان " در دومین روز از کاوش باستان شناسی در پیاده راه باباطاهر همدان باستان شناسان در حین عملیات حفاری به سفالی از یک شی از دوره آهن سه (حدود ۲۸۰۰ سال قبل) در دوره استقرار مادها در همدان دست یافتند" طی روز گذشته بازتاب فراوانی در فضای مجازی و بعضی رسانه ها داشت.

با این وجود خبری رسمی از سوی میراث فرهنگی همدان در این خصوص منعکس نشد، خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع گفت وگویی با "محسن جانجان" سخنگو و مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان انجام داد.

این مسوول اظهار کرد: تاکنون هیچ اثری در کاوش باستان‌ شناسی خیابان باباطاهر پیدا نشده و موارد طرح شده فقط تنها گمانه‌زنی یک فعال فضای مجازی بوده است.

جانجان همچنین گفت: تاکنون هیچ اثر یا آثاری در حین کاوش به دست نیامده و این خبر که اثری از دوران مادها یافت شده کذب است.

وی ادامه داد: عنوان شده که اثری از دوران مادها در خیابان باباطاهر پیدا شده و یا در دومین روز از کاوش حین عملیات حفاری سفالی از یک شی از دوره آهن سه (حدود ۲۸۰۰ سال قبل) در دوره استقرار مادها پیدا شده و سفال‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی، اسلامی و معاصر نیز در دومین روز کاوش به دست آمده و این مطالب در بعضی رسانه ها بازتاب داشت که صحیح نیست.

جانجان با اشاره به اینکه فقط ۲ روز کاوش انجام شده و هنوز شی یا اشیایی در حین کاوش پیدا نشده است،گفت: ۲ نفر از کارشناسان بین صحبت‌های خود ممکن است احتمال داده باشند، آثاری مربوط به دوران مادها در کاوش ها پیدا شود اما اینکه از طریق کاوش آثاری کشف شده باشد چنین چیزی صحت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم اخبار دقیق و متقن را از طریق اداره کل میراث فرهنگی و رسانه‌های رسمی دنبال کنند و به طور قطع طی روزهای آینده نیز نتایج کاوش‌ها را اعلام خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان که خود دارای مدرک دکترای باستان شناسی است با طرح سوال مبنی بر اینکه امروز روز سوم کاوش ها است و طی این مدت کوتاه آیا به آثار دوره ماد رسیدیم؟، یعنی لایه‌های اسلامی را رد و لایه‌های تاریخی هم رد شد و به دوره ماد رسیدیم! که امکان پذیر نیست، عنوان کرد: مردم به این خبرهای غیر رسمی اعتنا نکنند.

پیدا شدن آثار مادها در پیاده راه باباطاهر همدان،واقعیت یا قیل و قال مجازی؟

کشف آثار مادها در پیاده راه باباطاهر گمانه زنی است

یک باستان شناس همدانی و معاون سابق میراث فرهنگی همدان نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اینکه شواهد یا آثاری از دوره های تاریخی گذشته در جریان پیاده راه سازی خیابان باباطاهر مشاهده شده باشد، اجتناب ناپذیر است چرا که این محدوده در بافت تاریخی همدان و نزدیکی تپه هگمتانه قرار دارد.

احمد ترابی در رابطه با خبر کشف آثاری از دوره مادها در جریان کاوش های پیاده راه باباطاهر،گفت: برای یافتن قطعی آثاری از این دوره به کاوش های بیشتر و در سطح عمیق تری از سوی باستان شناسان نیاز است و احتمالا طرح این مساله تنها یک گمانه زنی براساس سفالینه های مخدوش موجود در محوطه کاوش هاست.

به گزارش ایرنا، عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان پایان یافته به میدان مرکزی شهر همدان از ۱۰ اردیبهشت با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است و شانزدهم اردیبهشت ماه کشف یک بنای تاریخی در عمق ۱.۵متری زمین، روند اجرای این طرح را متوقف کرد.

این طرح پیاده راه‌سازی به طول ۸۰ متر و عرض ۳۵ متر انجام خواهد شد.

طرح پیاده راه‌سازی باباطاهر از پروژه‌های مورد تاکید شورای اسلامی شهر همدان است که در قالب مرحله نخست انجام می‌شود.

از سوی دیگر پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان تنها نماینده ایران در سال ۲۰۲۴، برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است که محدوده پیاده راه سازی خیابان باباطاهر نیز در آن قرار دارد.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است، در واقع منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha