۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 83180183
T T
۰ نفر
روايت وزير راه از بروز فساد در توزيع 60 هزار تن قير

تهران- ايرنا- وزير راه و شهرسازي گفت: در چند سال گذشته 60 هزار تن قير به اين وزارتخانه تخصيص داده شد كه همه آنها فقط به سه پيمانكار اختصاص يافته است و اين نشان مي دهد فسادي در كار بوده است.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، «محمد اسلامي» روز سه شنبه در نشستي با مديران حراست‌هاي تابعه اين وزارتخانه خواستار مشاركت فعال حراست ها براي جلوگيري از بروز فساد و تخلف شد و اظهار داشت: حراست ها بايد از بروز اتفاقات مهم جلوگيري كرده و قبل از وقوع مشكلات جلوي لطمات به كشور را بگيرند.
اسلامي با يادآوري برخي از اتفاقات گذشته در وزارت راه و شهرسازي گفت: اتفاقاتي كه در گذشته در اين وزارتخانه افتاده است به عملكرد كشور لطمه زده و به همين خاطر سه تحقيق و تفحص در مجلس شوراي اسلامي در مورد عملكردهاي سازمان‌هاي تابعه و خود وزارتخانه در مجلس در جريان است كه بايد به آن‌ها رسيدگي شود.
وزير راه و شهرسازي مهم‌ترين اين بحث‌هاي غيرشفاف را موضوع اختصاص قير دانست و افزود: موضوع تخصيص قير بسيار سؤال ‌برانگيز شده است زيرا در چند سال گذشته ۶۰ هزار تن قير به وزارت راه و شهرسازي تخصيص ‌يافته با اين‌حال طبق گزارش‌ها همه اين ميزان فقط به سه پيمانكار داده شده و حواله قيرهاي تحويلي نيز در حساب اين پيمانكاران منظور نشده است.
اسلامي تاكيد كرد: همين عامل مشخص است كه فسادي در كار بوده و بايد توسط حراست تذكر داده مي‌شد.
وي با طرح اين پرسش كه چرا بايد اعمال ما غيرشفاف باشد و پاسخ درستي به دستگاه‌هاي نظارتي نيز ندهيم، تصريح كرد: چرا در گذشته اجازه داده‌ شده است كه مسائل آن مقدار پر ابهام باشد و اقدام ها به ‌گونه‌اي باشد كه راهي جز تحقيق و تفحص براي مجلس باقي نگذارد البته اين تحقيق و تفحص‌ها يك سالي است كه در مجلس در جريان هسستند و چون پاسخ‌هاي گذشته قانع‌كننده نبوده، موضوع به صحن علني مجلس ارجاع و براي آن راي گيري شده است.
وي ادامه داد: در كنار تحقيق و تفحص‌هاي مجلس بايد دقت كرد كه بازرسي كل كشور نيز موارد بسياري را از اين وزارت خانه سوال كرده اما وزارت خانه به سوالات آن‌ها جواب نداده و باعث تنش در اين حوزه نيز شده است.
اين عضو كابينه دولت دوازدهم با بيان اينكه اتفاقات روي ‌داده از دو عامل مديريت ناآگاه و يا مشكلات سيستم خارج نيست، افزود: در صورتي ‌كه مدير ناآگاه باشد به ‌وسيله تذكر متوجه اشتباه خود خواهد شد ولي اگر سيستم داراي ايراد است اين مسئله به حراست بازمي‌گردد كه چرا نتوانسته به مسائل اشراف داشته باشد.
وي تصريح كرد: پذيرفته نيست كه حراست از مسائل مختلف و گوناگوني كه در حوزه وزارت راه و شهرسازي مي‌گذرد بي‌اطلاع باشد البته گاهي ديده ‌شده است كه مردم زودتر از حراست به مسئولان مسائل را گوشزد كرده‌اند كه اين مساله با ماهيت حراست كه بايد هميشه و 24 ساعته بر مسائل اشراف داشته باشد مغاير بوده زيرا اگر اتفاقي در شرف تكوين باشد از اتفاقات كوچك شروع خواهد شد و اگر در همان وهله اول جلوي آن گرفته شود به بزرگ شدن مساله منجر نخواهد شد.
وي با اشاره به اينكه هيچ ملاحظه‌اي نبايد با فاسد داشت و بايد طبق سيستم و ضوابط به‌ گونه‌اي رفتارشود كه فساد در نطفه خفه شده و از بين برود، گفت: همه عمليات و مسائل بايد به‌ صورت درست در وزارت راه و شهرسازي انجام شود و اگر مشكلي وجود دارد بايد به‌ وسيله همكاران و مديران حل و فصل شوند.

** كميسيون انتصابات فعال شد
وزير راه و شهرسازي همچنين درباره انتصاب ها در اين وزارتخانه گفت: نبايد بگذاريم در انتصابات و برخورداري‌ها تبعيضي رواج يابد بلكه بايد شايسته‌سالاري محقق شود كه براي عملي شدن اين كار كميسيون انتصابات در وزارتخانه فعال شده است تا بدون تصويب اين كميسيون هيچ انتصابي انجام نشود.
اسلامي افزود: كاركرد كميسيون مربوطه بر اساس يك ضابطه شكل‌گرفته و آن شايسته‌سالاري و دوري از فساد است البته بايد اين كميسيون‌ها در سازمان‌هاي تابعه و استان‌ها نيز شكل‌ بگيرد و جلسات آن با حضور رئيس حراست برگزار شود.
وي با بيان اينكه فساد دو نوع است يا مالي يا ضعف مديريتي گفت: ما نمي‌پذيريم كه افراد توسط ديگران براي مسئوليت‌هاي اين وزارتخانه معرفي شوند.
اقتصام**1108*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد