۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83172978
T T
۰ نفر
واكنش روسیه به عامل كرملین خواندن ترامپ در آمریكا

مسكو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه در ابتدای نشست خبری سالانه خود با رسانه ها به اتهامات اخیر به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا واكنش نشان داد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا از مسكو، سرگئی لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگار سی بی اس آمریكا در خصوص اتهامات وارد شده به ترامپ مبنی بر «عامل كرملین خواندن او» گفت: این مسایل نشانه پایین آمدن سطح استاندارد رسانه ها در آمریكاست ضمن اینكه دشوار است در خصوص آنچه در ایالات متحده اتفاق می افتد اظهار نظر كرد.
وی ادامه داد: تا آنجا كه من می دانم، قانون اساسی آمریكا، رئیس جمهور كشور را حق تعیین و پیگیری سیاست خارجی می داند» ما می دانیم كه كنگره به این حق حمله كرده است این حق تحت حمله كنگره است.
گفتنی است واشنگتن پست به تازگی با استناد به منابع خود مدعی شد كه ترامپ جزئیات مكاتبات خود با پوتین را مخفی كرده است به همین علت حتی در پرونده های طبقه بندی شده در ایالات متحده آمریكا در طی دو سال گذشته، گزارش دقیقی از گفت وگوها در پنج دیدار سران روسیه و آمریكا وجود ندارد.
علاوه بر این، ترامپ مكالمات شخصی با پوتین در جلسات رهبران جهان را بدون حضور مشاوران برگزار كرده است و در یك مهمانی در هامبورگ در سال 2017 هم در شرایطی با پوتین دیدار كرد كه تنها مترجم رییس جمهوری روسیه در دیدار حضور داشت.
**امیدوار به حفظ پیمان موشكی هستیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آینده پیمان منع گسترش موشك های كوتاه و میان برد با آمریكا هم گفت كه كشورش خواهان‌ ادامه این پیمان است و امیدواریم كه اروپا (كشورهای قدرتمند در غرب اروپا) نیز به این تلاش ها بپیوندد هر چند كه به نظر نمی رسد آمریكایی ها بدنبال چنین مساله ای باشند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه 14 آذر ماه امسال خبر داد كه سفارت آمریكا در مسكو یادداشتی را مبنی بر تعلیق اجرای پیمان موشكی به وزارت خارجه روسیه ارسال كرده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در آخرین نشست خبری خود در سال 2018 گفته بود كه در صورت از بین رفتن پیمان موشكی، روسیه چاره ای جز توسعه تجهیزات نظامی خود ندارد.
پیمان منع موشك های هسته ای میان برد و كوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریكا امضا شد.
بر اساس این پیمان، توسعه و كاربرد تمام موشك های هسته ای و غیر هسته ای كوتاه و میان برد به استثنای موشك های دریایی ممنوع شد.
این پیمان، نخستین قرارداد كنترل تسلیحات هسته ای موشكی راهبردی در جهان به حساب می آید كه با توجه به اینكه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریكا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشك نابود شدند ضمن آنكه دو كشور اجازه بازرسی از تأسیسات یكدیگر را داشتند.
سال 2002 آمریكا از پیمان موشك های ضد بالیستیكی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریكا دستور استقرار سپر موشكی در اروپا را صادر كرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام كرد كه این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.
اروپام*391*1346*

سرخط اخبار جهان