۲۵ دی ۱۳۹۷، ۲۱:۰۳
کد خبر: 83172374
T T
۰ نفر
نمايشگاه ايران مهد تمدن در اسپانيا برپا  مي شود

آبادان - ايرنا - مدير كل موزه ها و اموال منقول و تاريخي سازمان ميراث فرهنگي گفت: با موافقت دولت جمهوري اسلامي ايران، نمايشگاه ايران مهد تمدن در اسپانيا برپا مي شود.

به گزارش ايرنا محمدرضا كارگر عصر سه شنبه در حاشيه افتتاح موزه كارآموزان آبادان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال 2001 تاكنون حداقل 40 نمايشگاه در خارج از كشور برپا شده و تمامي آثار تاريخي بدون هيچگونه كمبودي به كشور بازگشته اند و تمامي دنيا و موزه ها در اين جهت فعال هستند.
وي افزود: در حال حاظر مدت زمان برپايي نمايشگاه ايران در كشور هلند به پايان رسيده كه آثار اين نمايشگاه با موافقت دولت و تحت عنوان ايران مهد تمدن به كشور اسپانيا انتقال خواهد يافت.
كارگر با تاثير مثبت برپايي نمايشگاه در نقاط مختلف جهان اشاره كرد و گفت: برگزاري اين نمايشگاه ها سبب آشنايي مردم با تمدن و فرهنگ غني ايران مي شود، كه در مذاكرات سياسي هيچوقت به اين دستاوردها نمي رسيم.
وي با بيان اينكه امروز زماني نيست كه كشوري آثار تاريخي كشور ديگر را خريداري كند و به كشور خود منتقل دهد بيان داشت:تمامي قوانين مانع انجام اين عمل مي شود و هر كشور براي پويا كردن موزه خود و فراهم كردن آموزش براي جامعه و مخاطبانش آثاري را به امانت مي گيرد.
مدير كل موزه ها و اموال منقول و تاريخي سازمان ميراث فرهنگي گفت: به طور مثال ما اگر بخواهيم مردم مان را با فرهنگ چين آشنا كنيم اين رسالت موزه ملي ايران است كه نمايشگاهي با مزمون معرفي فرهنگ و تمدن چين را به ايران بيارود تا در معرض ديد قرار دهد و اين عمل در حال اتفاق افتادن است.
كارگر تصريح كرد: امروز هم ميزبان اين آثار هستيم و هم امانت دهنده، اين آثار سفيران فرهنگي يك كشور است و نگاه مردم جهان به ويژه مخاطبين اينگونه نمايشگاه ها نگاهشان نسبت به ايران تغيير يافته است.
وي در خصوص احداث زير گذر در تقاطع ورودي شهر شوش نيز گفت: سازمان ميراث فرهنگي در خصوص اين چهار راه و احداث زير گذر يا روگذر اعتقادي ندارد و معتقد است كه با انجام كار كارشناسي مي توان مشكل ترافيك محدوده مذكور را حل كرد تا به ميراث فرهنگي آسيبي وارد نشود. تصميمي كه گرفته شده در آينده مورد نقد قرار خواهد گرفت.
كارگر تصريح كرد: در حال حاضر كاوش هاي باستانشناسي در اين محدوده در حال انجام است و اگر قرار است در آن مكان خاك برداري شود در صورتيكه آثار تاريخي نباشد با اجراي طرح در آن محدوده همراهي مي شود.
وي در خصوص خسارت ناشي از بارندگي به بناهاي تاريخي در استان خوزستان گفت: بناهاي تاريخي مانند انسان هاي مسني هستند كه نياز به رسيدگي دارند و از اين دست مسائل به طور تقريبي در كشور اتفاق مي يفتد و به طور حتم سازمان ميراث فرهنگي وظيفه خود مي داند كه در بازآفريني اين بناها ورود كند.
كارگر در خصوص اولويت سازمان ميراث فرهنگي در بحث مرمت بناهاي تاريخي، فرهنگي در كشور گفت: بخشي از اين بناها متعلق به ميراث فرهنگي است و بخشي نيز به افراد حقيقي و حقوقي تعلق دارد. آن بخش از اين آثار كه به سازمان ميراث فرهنگي تعلق دارد مرمت مي شوند ولي قريب به اتفاق آثار متعلق به ميراث فرهنگي نيست اما وظيفه حمايت از آنها را داريم.
وي تصريح كرد: اقدامات كارشناسي و ارائه كمك هاي بلاعوض به آثاري كه متعلق به افراد حقيقي و حقوقي مي باشد انجام مي شود تا مالكان آنها نسبت به مرمت آثار اقدام كنند.
7104/6068

سرخط اخبار استان‌ها