۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 83157315
T T
۰ نفر
نماينده مجلس: دولت در بودجه 98 به معيشت مردم توجه ويژه دارد

شيراز- ايرنا- نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت در لايحه بودجه سال 98 نسبت به بودجه امسال توجه بيشتري به حوزه خدمات و معيشت مردم داشته و سعي كرده است در بخش هاي حمايتي نيز توجه ويژه اي به قشرهاي آسيب پذير صورت گيرد.

علي اكبري پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در بودجه سال 98 سعي شده است بودجه مربوط به كاركنان دولت و بازنشستگان بيشتر از قبل مورد حمايت هاي دولتي واقع شود و دولت برنامه جديدي براي مددجويان نهادهاي حمايتي از جمله كميته امداد امام خميني (ره) ارائه كرده است.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط فراروي كشور و تحريم هاي خصمانه، دولت در لايحه بودجه سال 98 برنامه ريزي كرده است كه قدرت خريد قشر آسيب پذير جامعه و مستمري بگيران در اين سال كاهش نيابد.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس همچنين اظهار داشت: نگاه دولت در بخش حمايتي نگاه مثبتي است اميدواريم كه ساير نمايندگان نيز به بخش حمايتي بودجه سال 98 نگاه ويژه اي داشته باشند تا همه مردم بتوانند به نوعي از برنامه هاي حمايتي دولت در سال 98 بهره مند شوند.
اكبري گفت: در حوزه تامين كالاهاي مورد نياز جامعه، دولت در نظر دارد بر اساس لايحه بودجه سال 98 كالاهاي اساسي را با ارز 4200 توماني وارد بازار كند.
نماينده مردم شيراز در مجلس در ادامه لايحه بودجه سال 98 را بودجه اي كاملاً انقباضي توصيف كرد و گفت: بودجه فعاليت هاي عمراني در اين لايحه محدود شده است.
سياست‌هاي پولي انقباضي به تدابيري اطلاق مي‌گردد كه از طريق كاهش در عرضه پول، اهداف عمومي سياست‌هاي پولي را برآورده مي‌سازد يا به عبارت ديگر هر نوع تدابير كاهنده عرضهٔ پول را سياست پولي انقباضي گويند.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفت: برخي از دستگاه ها همچون سازمان حفاظت از محيط زيست رشد قابل توجه اي در بودجه ريزي داشته اند و حوزه فعاليت هاي اين سازمان حوزه حاكميتي، سياستگذاري و نظارت است از اين رو نبايد در تعيين بودجه اين سازمان درصد در نظر گرفته شود.
به عقيده اكبري، بودجه امسال و سال هاي گذشته سازمان حفاظت از محيط زيست با توجه به حوزه فعاليت بودجه قابل توجهي نبوده است از اين رو، افزايش بودجه اين سازمان اقدامي صحيح بوده است.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در خصوص لزوم ايجاد شفافيت در لايحه بودجه نيز بيان كرد: يكي از مصاديق ايجاد شفافيت در دسترس بودن اطلاعات براي تمامي مردم است از اين رو چون لايحه بودجه در دسترس همگان قرار دارد مي توان گفت كه يكي از مصاديق شفاف سازي را دولت ايجاد كرده است.
وي ادامه داد: نگراني كه وجود دارد اين است كه 67 درصد بودجه به شركت هاي دولتي اختصاص مي يابد.
اكبري با بيان اين كه بسياري از شركت هاي دولتي در حوزه خدمات عمومي فعاليت مي كنند، اضافه كرد: اگر تكليف اين شركت هاي دولتي مشخص شود و فرايند خصوصي سازي نيز سرعت داده شود شاهد هستيم كه تحرك قابل قبولي در عملياتي كردن برنامه ها توسط دولت ايجاد خواهد شد.
رئيس جمهوري سه شنبه چهارم دي ماه جاري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر شد و لايحه بودجه 1398 را با سقف 17 ميليون و 32 هزار و 332 ميليارد و 270 ميليون ريال ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) تقديم مجلس كرد.
كاهش تهديدهاي ناشي از تحريم هاي ظالمانه آمريكا، افزايش تاب آوري اقتصاد ايران و دستيابي به اهداف مورد نظر در برنامه ششم توسعه از ويژگي هاي لايحه بودجه 98 بيان شده است.
كميسيون‌هاي تخصصي مجلس موظف هستند حداكثر تا 15 روز پس از چاپ و توزيع لايحه، گزارش خود را به كميسيون تلفيق تقديم كنند و كميسيون تلفيق نيز موظف است حداكثر ظرف 15 روز پس از پايان مهلت گزارش كميسيون تخصصي، ضمن رسيدگي به گزارش كميسيون‌ هاي تخصصي، گزارش نهايي خود را تنظيم و به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند. مهلت رسيدگي كميسيون تلفيق حداكثر تا پانزده روز با موافقت هيات رئيسه قابل تمديد است.
ع.پ / 2027

سرخط اخبار استان‌ها