۴ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83147334
T T
۰ نفر
سند محرومیت زدایی كهگیلویه وبویراحمد تدوین می شود

یاسوج-ایرنا-هیات اقتصادی وزارت كشور با هدف بررسی شرایط اقتصادی، ركود پروژه های عمرانی و جمع آوری مستندات لازم برای تدوین سند محرومیت زدایی استان كهگیلویه و بویراحمد از شهرستان های بویراحمد و دنا بازدید كرد.

به گزارش ایرنا، این هیات پس از بازدید از روستاهای كره، سمرون، احمد غریب و عزیزی دئر شهرستان دنا و حضور در میان ساكنان این روستاها بخشی از مشكلات را از نزدیك رصد كرده و از مسئولان استانی خواستند كه این مشكلات و مستندات آن را برای پیگیری به وزارت كشور ارایه كنند.
در جریان این بازدید تعیین تكلیف روستاهای حریم خطوط سراسری گاز،آنتن دهی موبایل و تلویزیون ، تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار برای طرح تامین آب شرب روستاهای سمرون و احمد غریب،رسیدگی به ریزش و رانش كوه در روستاهای كره از جمله مسائل و مشكلات مطرح شده توسط مردم بود.
هیات اقتصادی وزارت كشور پس از بازدید از روستاها در شورای اداری شهرستانهای بویراحمد و دنا كه در بارگاه امامزاده عبدالقدوس روستای عزیزی برگزار شد، حضور پیدا كردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر كشور در شورای اداری این دو شهرستان گفت: هدف از حضور در روستاها شناسایی موانع توسعه ای استان ها و تمركز برای رفع این موانع است.
بابك دین پرست ادامه داد: شناسایی ظرفیتهای پیشران نیز یكی از اولویت های این سفرهاست كه به نظر می رسد در معرفی ظرفیت های كهگیلویه وبویراحمد كوتاهی شده زیرا به لحاظ زیباییهای طبیعی و مجاورت رودخانه ، جنگل ، كوه و برف موقعیت این استان منحصر به فرد است.
وی بررسی مصوبات سفر روسای جمهور به استان و پروژه هایی كه روی زمین مانده را از دیگر اهداف این بازدید عنوان كرد.
دین پرست یادآوری كرد در نامه ای از استانداران خواسته شد سه پروژه اولویت دار و موانع پیش روی اتمام آنها را در استان ها عنوان كنند كه در 93 پروژه عدم همكاری دستگاه های استان ها و خروج پروژه از حیطه اختیارات استان ها مهمترین مانع عنوان شده است.
وی ادامه داد: سه پروژه سد و نیروگاه چم شیر با پیشرفت فیزیكی بیش از 77 درصد ، تامین آب شرب چهار شهر كهگیلویه با 22 درصد پیشرفت و سد مخزنی تنگ سرخ با 20 درصد پیشرفت فیزیكی به عنوان عمده ترین مشكلات این استان به وزارت كشور اعلام شده است.
وی دیگر هدف وزارت كشور از انجام این بازدیدها را رسیدگی به مشكلات واحد های تولیدی متوسط به بالا عنوان كرد .
دین پرست افزود: اگر برخی استان ها كمتر توسعه یافته اند به دلیل عقب ماندگی های تاریخی است و از اینجا به بعد اگر تلاش نكنیم این فاصله را كم كنیم عمق توسعه نیافتگی این استان ها هزاران برابر بیشتر می شود.
وی گفت كم كردن این شكاف جز با پیگیری جدی مسئولان استانی و كشوری اتفاق نمی افتد كه وزارت كشور بنا دارد به كمك استانداران بیاید و خود حل برخی از این مشكلات را به عهده بگیرد.
وی تاكید كرد: هیچ مدیری حق ندارد با تصمیم انفرادی و به بهانه یك ماده یا تبصره واحد تولیدی را تعطیل كند .
وی با بیان اینكه دوره مامورم و معذور گذشته و حالا همه مسئول هستند و مسئولان فقط اجازه دارند با دزد و متخلف برخورد كنند اما حق تعطیلی هیچ بنگاه تولیدی را ندارند.
در ابتدای این نشست فرمانداران و دهیاران بخشی از مشكلات شهرستان ها را در حضور معاون وزیر كشور مطرح كردند.

**حاشیه نشینی و كمبود فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد
فرماندار بویراحمد با اشاره به كمبود فضای فیزیكی آموزشی در این شهرستان گفت: امسال جمعیت دانش آموزی بویراحمد با رشد 20 درصدی 13 هزار نفر افزایش داشته با این حال فضای فیزیكی آموزشی متناسب با این جمعیت رشد نكرده است.
شاهرخ كناری با بیان اینكه مشكل شهرستان بویراحمد حاشیه نشینی است افزود: شهر یاسوج به عنوان مركز استان 65 هزار نفر حاشیه نشین دارد كه زیرساختهای موجود پاسخگوی این رشد جمعیت نیست و رشد زیرساخت ها به نسبت افزایش جمعیت شهرستان، كند است.
وی ادامه داد: یكی از مشكلات شهرستان بویراحمد با 579 روستای دارای سكنه و 144 هزار نفر جمعیت روستایی، عدم تكمیل طرحهای هادی روستایی است.
كناری با بیان اینكه به دلیل خشكسالی های اخیر و خسارات وارده، كشاورزان نتوانسته اند اقساط تسهیلات خود را پرداخت كنند ابراز امیدواری كرد دولت بتواند راه حلی برای كمك به روستائیان پیدا كند.
وی گفت: بیش از 38 هزار نفر از جمعیت 70 هزار نفری عشایر استان در شهرستان بویراحمد اتراق می كنند كه به دلیل خشكسالی های اخیر چشمه های آب این عشایر خشك شده است.
وی نرخ بیكاری در شهرستان بویراحمد را 13 درصد عنوان كرد و گفت تعداد جمعیت بیكار در این شهرستان نگران كننده است.
وی ادامه داد: تعداد پنج پل، تصفیه خانه و تقاطع های غیر همسطح نیمه تمام بخشی از مشكلات زیر ساختی شهر یاسوج است.
كناری استفاده از وسایل گرمایشی نفت سوز در 1500 كلاس درس استان و استفاده از فضاهای استیجاری برای ایجاد فضای آموزشی را از مشكلات استان و شهرستان بر شمرد.

**تكمیل جاده ملی پاتاوه دهدشت به توسعه روستایی كمك می كند
فرماندار شهرستان دنا نیز گفت: با توجه به پراكندگی روستاها كمك به تامین اعتبار برای تكمیل جاده پاتاوه دهدشت می تواند به توسعه روستایی منطقه كمك شایانی كند.
نادیا صداقت افزود: 11 روستای شهرستان دنا با بیش از 200 خانوار در مسیر خطوط سراسری انتقال گاز قرار گرفته كه حدود 10 سال است مردم این روستاها بلاتكلیف مانده اند و نمی توانند ساخت و سازی انجام بدهند.
وی كمك به ساخت بیمارستان سی سخت، تخصیص اعتبار برای ایجاد طرح ها و صنایع تبدیلی محصولات كشاورزی را از دیگر مطالبات مردم شهرستان عنوان كرد.
این هیات كه با سرپرستی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر كشور به كهگیلویه وبویراحمد سفر كرده در مدت 2 روز با حضور در هشت شهرستان كهگیلویه و بویراحمد به بررسی مشكلات ویژه هر شهرستان می پردازد.
این هیات پیش از این نیز با حضور در سیستان و بلوچستان و احصای مشكلات و موانع پیش روی توسعه این استان، سند محرومیت زدایی آن را در 486 بند تدوین كرده است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با داشتن هشت شهرستان ، 17شهر و بیش از 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9929/1662

سرخط اخبار استان‌ها