۱ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۴۷
کد خبر: 83143628
T T
۰ نفر
ايران دانشكده زبان و ادبيات فارسي در كابل مي سازد

كابل - ايرنا - رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با رئيس دانشگاه كابل تفاهم نامه اي امضا كرد كه براساس آن ساختمان دانشكده زبان و ادبيات فارسي با هزينه ايران ساخته خواهد شد.

به گزارش ايرنا، «محمدرضا ملكي» عصر شنبه با «حميدالله فاروقي» رئيس دانشگاه كابل اين تفاهم نامه را امضا كرد و قرار است از فروردين ماه سال 1398 عمليات ساخت دانشكده آغاز شود.
ملكي گفت كه تاكنون متراژ زيربناي اين ساختمان مشخص نشده است و فعاليت روي نقشه آن شروع گرديده تا مشخص شود كه زيربنا و هزينه آن چقدر خواهد شد.
در اين مراسم رايزن فرهنگي سفارت ايران دوهزار و 300 عنوان كتاب درسي را نيز به دانشگاه كابل اهداء كرد و گفت كه در آينده نيز اين همكاري ها ادامه خواهد يافت.
ملكي گفت كه اين تعداد كتاب شامل كتاب هاي علمي در بخش دانشگاهي از جمله علوم انساني، مردم شناسي، ادبيات، علوم اجتماعي، اقتصاد، مديريت و رايانه است.
ملكي ادامه داد: رايزني فرهنگي در طول حيات 13 ساله خود همكاريهاي بسيار نزديكي را در حوزه هاي بورسيه ، تاسيس اتاق ايران شناسي، برگزاري دوره هاي دانش ، اعزام اساتيد و گروه هايي از دانشگاه كابل براي سفرهاي علمي با اين دانشگاه داشته است كه اميدواريم در چهارچوب توافق نامه هاي دو كشور اين همكاري ها توسعه يابد.
رايزن فرهنگي ايران افزود: در همين راستا در ابتداي سال جاري اولين دور از گفت وگوهاي فرهنگي و همچنين نمايشگاه كتاب در دانشگاه كابل برگزار شد و قرار است دومين دور آن در اوايل اسفندماه و با حضور 12 تن از روساي دانشگاه هاي دولتي و خصوصي افغانستان در زاهدان ايران برگزار شود و در خردادماه سال آينده سومين دور آن نيز در افغانستان برپا خواهد شد.
حميدالله فاروقي رئيس دانشگاه كابل هم در اين مراسم گفت كه از اينكه امروز با امضاي تفاهم نامه ساخت دانشكده زبان و ادبيات فارسي و اهداي كتاب از سوي ايران به بخش مهمي از نيازهاي علمي و ارتقاي سطح دانش خود دست مي يابيم، خرسند هستيم.
فاروقي ادامه داد: در سال گذشته و به دنبال سفر هيات عالي رتبه دانشگاه كابل به جمهوري اسلامي ايران موضوع ساخت دانشكده به صورت جدي مورد بحث مسئولين علمي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و هيات دانشگاه كابل قرار گرفت و دوستان و همكاران ما در بخش هاي مختلف علمي و اجرايي در ايران قول مساعد براي اجرايي شدن هرچه سريعتر ساخت اين محل دادند.
وي از اهداي كتب موردنياز دانشگاه كابل ابراز قدرداني كرد و از كتابخانه مركزي كابل خواست كه براي حفظ و مراقبت از اين كتاب هاي باارزش به خوبي نگهداري و استفاده كنند.
شبك**آساق*291*1392

سرخط اخبار جهان