۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84075403
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفر عبدالله به ایران؛ سنگ بنایی برای توسعه روابط تهران - کابل

کابل - ایرنا - عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان صبح امروز برای انجام یک سفر سه روزه وارد تهران شد تا با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران درباره صلح و ثبات افغانستان بحث و تبادل نظر کند، چرا که به باور آگاهان سیاسی افغانستان نقش جمهوری اسلامی ایران در روند صلح افغانستان راهگشاست و ایران می‌تواند در صلح و تأمین ثبات پایدار افغانستان نقش تعیین کننده داشته باشد.

به گزارش ایرنا، آگاهان سیاسی و اقتصادی هر دو کشور ایران و افغانستان معتقدند که با توجه به روابط فرهنگی، زبانی، تاریخی و اشتراکات تمدنی؛ مردم افغانستان و ایران یک ملت به‌هم تنیده اند که در دو کشور دارای جغرافیای مشخص زندگی می کنند که تاریخ آن تفکیک ناپذیر است.

«مجیب الرحمن رحیمی» مشاور ارشد شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این رابطه می گوید که عبدالله عبدالله در این سفر مقام‌های ایرانی را در جریان آخرین تحولات و پیشرفت‌های گفت‌ وگوی صلح این کشور قرار خواهد داد.

وی افزود که رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همچنین در این سفر از مقام‌های ایرانی خواهد خواست که با دولت و مردم افغانستان همکاری و از روند صلح حمایت کنند تا صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه مستقر شود.

در این سفر، عبدالله عبدالله را شماری از مقام‌های دولتی، وزارت امور خارجه و شماری از اعضای مجلس نمایندگان همراهی می‌کنند.

ایران و افغانستان که دارای ریشه کهن و مشترکی در بخش های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی هستند، روابط میان دو کشور همواره حرکتی رو به جلو داشته و طی ۱۹ سال گذشته نسبت به هر زمان دیگری تسریع شده و به نفع هر دو دولت و ملت بوده و هست.

به همین دلیل بیگانگان و در واقع دشمنان دو کشور مصمم هستند در روابط دو کشور برادر رخنه کرده و آنها را از هم دور کنند، اما این تلاش‌ها به دلیل نزدیکی و یکی بودن آنها همواره با شکست مواجه شده و نتیجه ای برای دشمنان دو کشور نداشته است.

از طرف دیگر دولت‌های ایران و افغانستان طی دو دهه گذشته با وجود حضور نظامیان آمریکا و همپیمانان غربی آنها در افغانستان، از دسایس فراوان و اتهام‌های واهی دشمنان برای ایجاد دشمنی بین مردم افغانستان و ایران رو به رو بوده اند، با این وجود آنها هیچگاه موفق نشدند به اهداف شوم خود دست یابند.

دو ملت و دولت طی ۱۹ سال گذشته در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری پیشرفت‌های خوبی داشتند و حتی به تازگی نشست‌هایی بین دو کشور نیز برگزار شده و یا در حال برگزاری است که افق روابط کابل و تهران را روشن‌تر از پیش خواهد ساخت.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه جنگ و ناامنی به عنوان یک همسایه همراه، همواره در کنار مردم و دولت افغانستان حضور داشته و از میلیون‌ها مهاجر به صورت شایسته مهمان نوازی کرده که نقش آنها در دو دهه تحول اخیر افغانستان درخشان است.

در همین رابطه، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، سفر عبدالله عبدالله به تهران را امیدوار کننده خواند و آن را در شرایطی که بن بست گفت وگوهای صلح در دوحه قطر ادامه دارد، با اهمیت دانست.

«سیدجمال فکوری بهشتی» در گفت‌ وگو با ایرنا، اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی را در روند صلح افغانستان، مهم ارزیابی کرد و گفت که اگر یک کشور یا حلقه‌ای در این روند مفقود باشد، موفقیت صلح با خطر مواجه می شود.

وی گفت که در روند ملی تا حدودی اجماع وجود دارد اما در سطح منطقه‌ای و بین المللی این اجماع چنانچه انتظار می رفت ایجاد نشده و هدف آمریکایی‌ها برای صلح پایدار، افغان ها را با شک و تردید مواجه کرده است.

بهشتی گفت: نقش ایران در روند صلح افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ایران همواره از دولت و ملت افغانستان حمایت و پشتیبانی کرده است.

نماینده استان بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان گفت: با توجه به گذشته همکاری و حمایت ایران از دولت و ملت ما، این بار نیز از حمایت ایران از صلح در افغانستان اطمینان داشته و امیدواریم ایران بتواند بن بست کنونی مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر را بشکند.

بهشتی با بیان اینکه سفر عبدالله به ایران، راهگشا و فوق العاده مؤثر خواهد بود، اظهار کرد: این سفر می تواند ارمغانی برای برقراری صلح باشد و از ایران توقع داریم در روند صلح افغانستان همکاری کند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در حالی امروز به ایران سفر می کند که بدنبال ایجاد وقفه در مذاکرات دوحه، طی روزهای گذشته در سفر به پاکستان و هند برای بوجود آوردن اجماع منطقه‌ای با مقامات این کشورها نیز دیدار داشت.

مذاکرات صلح بین افغانستانی دولت و گروه طالبان ۲۲ شهریور با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه قطر آغاز شد و اکنون با وجود گذشت بیش از یک ماه، هیچ نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نمی شود.

بیش از یک ماه بحث بی‎ نتیجه بر سر چارچوب مذاکرات صلح افغانستان بیانگر دوری دیدگاه‌های هیأت دولت و گروه طالبان در دوحه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha