۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83140184
T T
۰ نفر

لاریجانی: «مكران» آینده كشور را تغییر می دهد

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83140184
لاریجانی: «مكران» آینده كشور را تغییر می دهد

بندرعباس - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نسبت به «مكران» حساسیت دارم و معتقدم توجه به این منطقه آینده كشور را تغییر می دهد و مسیر پیشرفت را هموار می كند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان جاسك استان هرمزگان افزود: هم نزد مقام معظم رهبری هم در سیاستگذاری ها و هم برنامه ششم؛ مكران جزو مناطق راهبردی قرار گرفته كه این نشانه آینده نگری نظام برای كشور است.
وی ادامه داد: امكاناتی كه برای پرش اقتصاد كشور در این منطقه است نشانه هوشمندی به كار رفته در خصوص انتخاب آن به عنوان نقطه اتكای پیشرفت كشور است.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: اینجا (مكران) منطقه بسیار مهمی برای كشور است و مطالبی كه مطرح شد را با دقت گوش كردم و لذا قصد داریم در این سفرها سخنان مردم را بشنویم و مشكل ها و ایده ها را برای ایده سازی بشناسیم.
او با اشاره به وجود تفاوت در بخش های قدیم و جدید جاسك اضافه كرد: نگرانی ها و ایده های خوبی برای پیشرفت منطقه وجود دارد كه باید به هر دو محور توجه شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه توجه جدی به مكران وجود دارد، گفت: به هیچ وجه نباید ناامید بود، نمایندگان مجلس فعالانه كارهای استان را پیگیری و دغدغه ها را بیان كنند.
لاریجانی ادامه داد: در مورد استقرار دبیرخانه در جاسك، استقرار بخشی از آن در منطقه خوب است ولی بخشی هم در مركز باشد تا كارها را پیگیری كند.
رییس مجلس تاكید كرد: باید بتوان بخش های مختلف را به كار گرفت تا طرح پیشرفت سواحل مكران به نتیجه برسد و ساختار آن هم باید به نحوی تقویت شود كه بتواند كار را با شتاب پیش ببرد.

** استقرار ارتش در جاسك پرش اقتصاد و فرهنگ منطقه است
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: استقرار ارتش در جاسك نشانه اهمیت منطقه است، خود این سكوی پرش برای اقتصاد و فرهنگ منطقه است.
لاریجانی افزود: طرح های بسیار بزرگی مانند خط انتقال نفت به این منطقه با هدف راهبردی در حال انجام است و برای ساكنان بسیار سود آور خواهد بود، ساخت بزرگترین پایانه نفتی در جاسك و ایجاد پالایشگاه ها ظرفیت های اشتغالزای زیادی ایجاد می كند.
وی ادامه داد: این ها می طلبد تغییر در اشتغال و درآمد سرانه منطقه ایجاد كند، نیروگاه سیریك بسیار مهم است و وام آن را در مجلس تصویب كردیم.
او یاد آور شد: با برخی كشورهای دیگر مذاكره هایی برای این بخش داشتم، برای این كه حجم سرمایه گذاری را بتوان اضافه كرد، البته منابع داخلی خوبی وجود دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توسعه امكانات رفاهی مردم جاسك شد و در این خصوص به احداث بیمارستان و بازسازی مدرسه اشاره كرد.
لاریجانی اضافه كرد: برخی مطالب در خصوص مراكز تاریخی كه در مناطق نظامی قرار گرفته در صورت امكان انجام می شود.
وی بیان كرد: جاسك برای تبدیل به منطقه آزاد ظرفیت های خوبی دارد و این موضوع در دستور كار مجلس قرار دارد ضمن این كه شورای نگهبان در خصوص مناطقی دیگر كه به این موضوع ضمیمه شده ملاحظه هایی دارد اما بحث منطقه آزاد جاسك باید پیگیری شود.
لاریجانی در خصوص مبادلات كالایی نیز گفت: موافق انجام این كار هستیم و باید كشاورزان از مزیت نزدیكی به كشورهای دیگر بهره مند شوند و شرط آن این است كه در یك چارچوب این كار انجام شود.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از زمینه ها در صادرات و واردات نیز می توانیم توافق هایی داشته باشیم چون نمی خواهیم كسانی كه در این منطقه زندگی می كنند از مزیت های منطقه محروم باشند اما به اقتصاد كشور هم باید كمك شود.
لاریجانی افزود: در حوزه فعالیت های تجاری و مبادلات مرزی تجار باید اصول كار را رعایت كنند تا برای همه افراد سود داشته باشد؛ ضمن این كه اگر ضوابطی نیاز باشد كه باعث منفعت كشور و تجار باشد، آن را فراهم می كنیم.
وی تاكید كرد: در مورد سكونتگاه ها و جاهایی كه مردم به صورت بومی زندگی می كنند توجه شود و تضاد ایجاد نشود ضمن آنكه نمی خواهیم دو بخش فقیر و غنی در جامعه ایجاد شود، بافت شهرها باید موزون رشد كند.
رییس مجلس در خصوص پرواز جاسك نیز گفت: باید در نظر داشت بسیاری از شركت های هواپیمایی بخش خصوصی هستند، اگر شرایط اقتصادی فعال تر شود پروازها راه می افتد.
لاریجانی بهره گیری از صاحب نظران بومی برای پیشرفت منطقه را منطقی دانست و افزود: از مشورت نخبگان محلی برای احداث طرح ها استفاده شود زیرا باعث رشد مناطق و هم تسهیل كارها می شود.
او در خصوص صادرات میوه از این منطقه گفت: بعید می دانم جلوی صادرات میوه را بگیرند، ولی نیازهای داخلی هم باید تامین شود كه اكنون شرایط تحریمی را هم باید در نظر گرفت.
وی اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب به تازگی نكاتی را به مجلس و دولت فرمودند كه بودجه در زمان تحریم با شرایط عادی متفاوت است، صادرات میوه برای این منطقه مزیت است ولی نباید از نیازهای داخلی نیز غفلت شود.
رییس مجلس شورای اسلامی یكی از مزیت های منطقه جاسك را وحدت و همزیستی اهل سنت با شیعیان دانست و افزود: امام راحل تاكید فراوانی بر وحدت داشتند و نباید اجازه داد عده ای آن را تخریب كنند و موجب سوءتفاهم شد.
لاریجانی با بیان این كه برخی كشورهای دون پایه به دنبال بر هم زدن این همزیستی و تعامل هستند، یادآور شد: اگر وفاق بین مذاهب باشد عمران و آبادانی انجام می شود و باید قدر آن را دانست.
وی گفت: حفظ وحدت به عنوان پایه مدنیت انسانی بسیار ارزشمند است و برخی بی سلیقگی ها در طرفین وجود دارد كه آن را تخریب می كند.
لاریجانی افزود: اگر تخصص و آمادگی لازم وجود داشته باشد، بسیاری از كارها شتاب می گیرد و ساده می شود بنابراین آموزش های دانشگاهی باید متناسب با نیازهای كنونی و آینده باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: اصرار داریم دولت الكترونیك ایجاد شود تا مردم برای استعلام مسافت های طولانی نپیمایند و كارها با سرعت انجام شود آینده اینجا درخشان است و فرزندان خود را برای آینده تربیت كنید.
3219/9887 /6048
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد