۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83133610
T T
۰ نفر
وزیرخارجه انگلیس، پیشرفت درمذاكرات صلح یمن را گامی مهم خواند

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاكرات صلح یمن در سوئد را گامی مهم در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در این كشور و آنچه او بدترین بحران انسانی در جهان خواند، برشمرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، جرمی هانت كه برای شركت در این مذاكرات به سوئد سفركرده بود، گفت: امروز در استكهلم از دو طرف خواستم تا از فرصت به وجود آمده برای رسیدن به توافقی استفاده كنند كه رنج و مصیبت مردم یمن را كاهش داده و ما را به پایان درگیری‌ها نزدیك كند.
وی افزود: اینك مهم است كه طرف‌ها با حسن نیت عمل كرده و گام‌های فوری را برای اجرای توافق‌های صورت گرفته بردارند. ما نیز با شركای خود در نیویورك، درباره اقداماتی كه شورای امنیت بایستی در راستای تحقق دستاورد استكهلم صورت دهد رایزنی خواهیم كرد.
چهارمین دور مذاكرات صلح یمن پنجشنبه گذشته با میانجیگری گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد آغاز شد.
ریاست هیأت مذاكره‌كننده انصار الله را عبدالسلام و ریاست هیأت دولت مستعفی (هیأت ریاض) را «خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن بر عهده داشتند.
«آنتونیو گوترش» دبیركل سازمان ملل امروز اعلام كرد كه با طرف های یمنی به توافقی دست یافتیم كه باتوجه به آن بندر راهبردی الحدیده از نیروهای دو طرف خالی و نیروهای بیطرف در آن مستقر شوند.
وی كه در جلسه اختتامیه مذاكرات چند روزه صلح یمن در استكهلم سوئد حضور یافت، افزود كه طرف های یمنی توافق كردند كه در بندر الحدیده آتش بس برقرار شده و به منطقه بی طرف تبدیل شود.
گوترش همچنین خبر داد كه دور بعدی این مذاكرات در ماه ژانویه آینده برگزار خواهد شد.
وی تاكید كرد كه توافق هایی كه در این مذاكرات بین دو طرف حاصل شده برای مردم یمن بسیار اهمیت دارد.
دبیر كل سازمان ملل متحد تصریح كرد كه در این مذاكرات توافق شد كه نیروهای درگیر در الحدیده از این مناطق خارج و در این استان آتش بس برقرار شود و نیروهای بی طرف در آن حضور داشته و گذرگاه های برای انتقال كمك های انسانی در آن، بوجود آید.
وی افزود كه طرف های یمنی همچنین درباره كاهش تنش ها در شهر تعز و ایجاد گذرگاه های برای انتقال كمك های انسانی با نظارت سازمان ملل متحد و نیز تبادل اسرا توافق كردند.
به گزارش ایرنا، عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این كشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
اروپام ** هـ ن **1908

سرخط اخبار جهان