۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۲۲
کد خبر: 83099944
T T
۰ نفر
یك تیرو دو نشان دولت در اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر

یاسوج- ایرنا- دولت تدبیر و امید با رویكرد مشاركتی و اجتماعی كردن مبارزه با شیوع مصرف مواد مخدر به جای نگاه های حاكمیتی، علاوه برحساس كردن جامعه در این زمینه،سبب تقویت و بازسازی سرمایه های اجتماعی، نهادها و تشكل های مردمی نیز شده است.

به گزارش ایرنا، با نگاهی به منشور اخلاقی دولت از سال 92 تقویت رفتارهای اجتماعی مطلوب و بهبود آسیبهای اجتماعی در فهرست برنامه ها و اولویت های حوزه اجتماعی و فرهنگی آن قرار داشت.
یكی از رویكردها و راهبردهایی كه حوزه وزارت كشور و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای منشور اخلاقی و راهبرد دولت تدبیر و امید با اعتقاد راسخ آن را دنبال كرد موضوع اجتماعی كردن مبارزه با این بلای خانمان سوز بود.
راهبردی كه با تعمیم و تاكید آن در استان های مختلف اكنون به شیوه ای راهبردی ، عملیاتی و قابل تحقق در امر مبارزه جدی با شیوع مصرف و قاچاق مواد مخدر تبدیل شده است.
شیوه ای كه اكنون علاوه بر دستاوردهای خاص آن در راستای حساس سازی و ارتقای سطح آگاهی و مشاركت پذیری بیش از پیش قشرهای مختلف جامعه در امر مقابله جدی با مواد مخدر، تحقق راهبرد تقویت نهادها و ساختارهای اجتماعی را نیز از سوی دیگر به دنبال داشته است.
**كهگیلویه و بویراحمد پیشرو در مشاركتی كردن مبارزه با مواد مخدر
استان كهگیلویه وبویراحمد نیز تاكنون یكی از استان های پیشرو و موفق در راستای تحقق این سیاست راهبردی بوده و با برگزاری همایش های مختلف استانی، منطقه ای و ملی و مشاركت دادن گروه ها، افراد و نهادهای گوناگون مدنی و اجتماعی نقش ممتازی در جهت گیری افكار عمومی و حساس سازی جامعه داشته است.
**نخستین همایش ملی سفیران اجتماعی مبارزه با مواد مخدر در یاسوج
برگزاری نخستین همایش ملی سفیران اجتماعی با رویكرد مشاركتی كردن مبارزه با مواد مخدر با حضور 25 استان كشور امروز چهارشنبه در یاسوج مركز كهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد در این همایش (كارگاه آموزشی) بر ضرورت مشاركت قشرهای مختلف مردمی اعم از نخبگان علمی ، هنری، قهرمانان ورزشی و ایجاد حساسیت بیشتر در جامعه برای مقابله جدی با این پدیده شوم تأكید كرد.
علی محمد احمدی بر این نكته نیز اذعان كرد كه دولت تدبیر و امید اعتقاد عملی و راسخ بر موضوع اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر دارد و بر ادامه این راهكار و راهبرد همچنان تأكید كرده است.
وی یادآور شد: یكی از مهمترین مسائلی كه دولت بیش از سایر موضوع ها بر آن تأكید دارد و به دنبال اجتماعی كردن آن است مساله سوء مصرف مواد مخدر و مقابله جدی با این معضل اساسی است كه نقش تاثیرگذار تشكل های مردم نهاد در این زمینه تعیین كننده است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت و مجموعه مدیریت اجرایی استان و سایر متولیان امر با تمامی توان از تشكل های فعال و افزایش كارآمدی و تاثیرگذاری آنها در این حوزه حمایت خواهند كرد.
هم اینك افزون بر 80 تشكل مردم نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مسایل فرهنگی در سطح استان فعالیت می كنند.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام شورای مبارزه با مواد مخدر استان روزانه افزون بر پنج هزار معتاد برای فرآیند ترك و رهایی از این معضل اجتماعی به كمپینگ ها و مراكز ترك اعتیاد مراجعه می كنند.
احمدی تاكید كرد: یكی از معضلات اساسی در این راستا بازگشت پذیری مجدد معتادان بهبود یافته پس از دوره درمان به چرخه این معضل اجتماعی است كه یكی از وظایف تشكل های مردم نهاد حمایت و ساماندهی این وضعیت است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ایجاد شغل پایدار برای بهبود یافتگان اعتیاد، گفت: از ابتدای امسال تاكنون برای 50 نفر بهبود یافته اشتغال ایجاد شده كه این میزان در سال گذشته 35 نفر بود.
اهدای تابلوی زیبایی از طبیعت بكر استان كهگیلویه و بویراحمد توسط «شورش نصیری» معلول هنرمند اهل آذربایجان غربی و سریعترین نقاش آسیا و جهان به علی محمد احمدی استاندار كهگیلویه و بویراحمد از حاشیه های جالب این همایش بود.
این هنرمند خوش ذوق بارها در جشنواره ها و مسابقات نقاشی در سطحی آسیایی و جهانی صاحب رتبه و افتخار برای كشورمان شده است. **ایجاد حساسیت در جامعه، راهكار مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یكی از راهبردها و اولویت های این نهاد برای مقابله با سوء مصرف مواد مخدر و كاهش این معضل اساسی اجتماعی كردن و استفاده از توانمندی های سمن هاست.
سید ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش را ایجاد حساسیت در بین قشرهای مختلف مردمی و فرهنگی، تشكل های مردمی، نخبگان، هنرمندان، قهرمانان ورزشی و ارتقای دانسته های آنان در راستای مبارزه با این معضل اجتماعی دانست.
وی یادآور شد كه بر اساس بررسی های انجام شده بیش از 80درصد از معتادان و مراجعه كنندگان به كمپین ها و مراكز ترك اعتیاد پس از مراحل درمان، بازگشت مجدد به چرخه این معضل را تجربه می كنند.
رضایی گفت كه ضعف اعتماد به نفس، بیكاری، پذیرش نشدن اجتماعی و طرد فرد معتاد از سوی خانواده از مهمترین دلایل بازگشت مجدد معتادان به ورطه خانمانسوز اعتیاد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر تغییر الگو و كاهش سن اعتیاد در كشور بویژه در سال های اخیر از 23 سال به كمتر از 15 سال هشدار داد و گفت: میانگین سن مبتلایان در این استان بالای 20 (بین 20 تا 40)است.
وی اظهار داشت: در حالی كه رویكرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاك و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در كشور رو به افزایش بوده، اما در این استان همچنان بیشترین میزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.
رضایی گفت: البته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با همكاری نیروهای امنیتی و انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی ها و برنامه های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین كرده است.
وی ابراز داشت: كهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله ای و شرایط اجتماعی حاكم بر آن در بسیاری از شاخص ها بویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا كاهش سن وضعیت بهتری دارد.
بر اساس طرح شیوع شناسی تاكنون حدود 12 هزار معتاد در كهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
سال گذشته یك هزار و 864 نفر معتاد و فروشنده مواد مخدر در این استان دستگیر و روانه زندان شدند.
میانگین شیوع مصرف مواد مخدر در این استان نسبت به سایر استان‌ ها حدود یك و هشت صدم درصد است.
تعداد معتادان شناسایی شده در كهگیلویه و بویراحمد نیز بر اساس شاخص طرح جامع شیوع شناسی حدود هفت هزار و 500 نفر اعلام شده است.
3016/1662

سرخط اخبار استان‌ها