۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83096733
T T
۰ نفر
قديمي ترين موقوفه مهاباد از 350 سال قدمت برخوردار است

مهاباد- ايرنا- رييس اداره اوقاف و امور خيريه مهاباد گفت: زمين هاي كشاورزي واقف صاحب نام و مشهور مرحوم «بداق سلطان» با 350 سال قدمت، عنوان قديمي ترين موقوفه اين شهرستان را داراست.

سيدحسين مقتدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين موقوفه شامل 6 روستا از جمله «بوزه»، «خاتون باغ»، «كپه كند» و «برده ميش» در مهاباد و «كهريزه ايوبي» و «باغلوجه» در سقز بوده كه وقف مسجد جامع مهاباد است.
وي ادامه داد: بداق سلطان در دوره شاه عباس صفوي و در سال ۱۰۸۹ هجري قمري نزديك به 2 هزار هكتار از حاصلخيزترين اراضي مزروعي خود را در اين روستاها به صورت شش دانگ وقف اين مسجد كرد.
مقتدر همچنين با اشاره به با ارزش ترين موقوفه هاي مهاباد، اظهار داشت: موقوفه حاج صالح شاطري با 9 هكتار مساحت و ارزش بيش از يكهزار ميليارد ريال در داخل اين شهرستان وقف مسجد شده است.
وي اضافه كرد: امسال با كمك مردم خيّر، 20 مورد موقوفه جديد به ارزش 28 ميليارد ريال در نقاط مختلف اين شهرستان براي ساخت مسجد، خانه عالم، خانه قرآني و مدرسه به ثبت رسيد.
مقتدر با بيان اينكه امسال 40 رقبه در مهاباد سنددار شده و 600 رقبه ديگر نيز تا پايان سال سند دار مي شود، افزود: 138 موقوفه هم اكنون در اين شهرستان انتفاعي و درآمدزاست و عوايد آن صرف امور خيريه مي شود.
به گزارش ايرنا، 15 تا 25 آبان ماه جاري مصادف با 27 صفر تا هفتم ربيع الاول به نام دهه وقف نامگذاري شده است؛ سنت حسنه وقف يكي از افتخارات مكتب اسلام و نيز از موثرترين اھرم ھاي اعتقادي و فرھنگي براي جبران بخشي از نيازھاي مادي و معنوي جامعه است.
مردم مومن مهاباد براي فرايض ديني اهميت زيادي قايل بوده و در اداي آن همواره پيشگام هستند؛ مردم اين شهرستان علاوه بر وقف شمار زيادي از اموال خود در پرداخت زكات نيز همواره رتبه نخست آذربايجان غربي را به خود اختصاص داده اند.
9903/6185/3072

سرخط اخبار استان‌ها