۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 83053564
T T
۰ نفر

45 درصد از برنامه سند توسعه كردستان محقق شده است

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 83053564
45 درصد از برنامه سند توسعه كردستان محقق شده است

سنندج- ایرنا - استاندار كردستان گفت: 45 درصد از سند توسعه این استان در حوزه زیر بخش های آب محقق شده است و پیگیر تحقق میزان بیشتری از آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كردستان با حضور اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در استانداری كردستان برگزار شد.
بهمن مرادنیا در این نشست اظهار داشت: میزان تحقق برنامه سند توسعه استان كردستان و همچنین برنامه های سفر رئیس جمهوری در این استان تا كنون برآورد نشده و پیش بینی می شود تا سفر آینده وزیر كشور برآورد و نسبت به مطالبه خواهی از وی برای تحقق نیز اعلام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مردم استان كردستان همواره در دفاع از این نظام مردانه ایستادگی كرده اند و در این راستا یكی از تعابیر زیبایی كه برای استان گفته شده از رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرزمین مجاهدت های خاموش است.
مرادنیا اضافه كرد: از این رو با توجه به مجاهدت های انجام شده، با عدم توسعه یافتگی استان در بخش های مختلف در حق آن كم لطفی شده است.
وی افزود: این مساله باعث بروز برخی مشكلات از جمله سرانه در آمد پایین، بیكاری و كولبری شده كه اگر این روند ادامه داشته باشد كماكان شاهد كولبری، قاچاق، بیكاری و حضور گروهك های تروریستی در منطقه خواهیم بود.
استاندار كردستان گفت: دولت در این راستا توجه خود را برای توسعه كردستان در عرصه های مختلف از جمله كشاورزی معطوف كرده كه تدوین توسعه 100 هزار هكتاری اراضی آبی و توسعه تولید گوشت قرمز، تخصیص آب با توجه به میزان نیاز توسعه استان و توسعه باغات از جمله برنامه های دولت برای توسعه محوری كردستان است.
وی با اشاره به ظرفیت های كشاورزی استان كردستان افزود: در سال گذشته حدود 9.5 درصد گندم كشور در این استان تولید شده كه این میزان در سال جاری با بیش از 1.2 میلیون تُن به حدود 12 درصد گندم كشور رسیده است كه این رشد نشان از قابلیت كشاورزی كردستان دارد.
استاندار كردستان اظهار داشت: به جهت بعضی مشكلات و بی توجهی ها متاسفانه كشاورزی در این استان توسعه پیدا نكرده است و می طلبد كمیسیون كشاورزی عنایت خاصی در راستای تحقق برنامه های توسعه ای به این استان داشته باشند تا بتوان با افزایش درآمد سرانه استان در راستای كاهش مهاجرت نیز گام برداشت.
مرادنیا اضافه كرد: یكی از اقدامات لازم در این استان بحث تخصیص آب است كه هم اكنون پیشنهاد توسعه 100 هزار هكتاری آراضی آبی در وزارت جهاد كشاورزی و نیرو به تصویب رسیده و انتظار می رود كمیسیون كشاورزی نیز در این راستا توجه ویژه به كردستان داشته باشند.
وی افزود: این استان با 500 میلیمتر بارندگی سالانه بیش از 2 برابر میانگین كشوری بارندگی دارد اما میزان اراضی آبی آن حدود نصف میانگین كشوری است.
استاندار كردستان با اشاره به اینكه این مساله باعث شده كردستان نتواند از منابع آبی خود استفاده كند گفت: به همین دلیل افزایش میزان تخصیص آب در این استان هم اكنون به یك مطالبه عمومی تبدیل شده است.
مرادنیا تاكید كرد: اگر طرح توسعه اراضی 100 هزار هكتاری دیم به آبی در این استان طی برنامه ای چند ساله میانگین اراضی آبی از 12 درصد فعلی كه نصف حدود یك چهارم 46 درصد كشور است به 22 درصد می رسد.
وی اظهار داشت: همچنین توسعه باغات در شهرستان های مختلف از جمله بانه، مریوان، سروآباد و سنندج از دیگر طرح های مورد تصویب وزارت جهاد كشاورزی است كه انتظار می رود با اجرای این طرح ها گامی دیگر در راستای توسعه استان برداشته شود.
استاندار كردستان افزود: طرح دیگر تولیدی برای توسعه این استان افزایش گوشت قرمز از 27 هزار تُن فعلی به 47 هزار تُن در بازده زمانی پنج ساله بوده كه با توجه به منابع استان طرحی قابل توجیه است.
مرادنیا گفت: استان كردستان از عدم وجود صنایع بزرگ رنج می برد كه لازم است در بخش كشاورزی توجه ویژه ای به توسعه صنعت شود.
به گزارش ایرنا، نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كردستان با حضور اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونین وزرای جهاد كشاورزی و نیرو و مسئولان و مدیران اجرایی این استان برگزار شد.
اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسایل و مشكلات حوزه كشاورزی امروز به كردستان سفر كردند و در سفر سه روزه خود در شهرستان های استان نیز حضور پیدا خواهند كرد.
شركت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله برنامه های نمایندگان عضو كمیسیون كشاورزی در روز اول این سفر است.
كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یكی از كمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.
این كمیسیون بر اساس ماده 62 برای انجام وظایف محوله درمحدوده كشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آیین‏نامه تشكیل می‏شود.
كردستان با داشتن بیش از یك میلیون و 200 هزار هكتار زمین قابل كشت مرغوب و مستعد یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی كشور است و باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم كشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی كردستان است.
3034/6108

سرخط اخبار استان‌ها