اتفاقی نادر با تغییر اقلیم؛ «تلیله بلوطی» در خراسان شمالی
عکس از بابک قویدل نامانلو

بجنورد- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرنده «تلیله بلوطی» که در مناطق گرمسیر زیست می کند برای نخسیتین بار در منطقه کوهستانی و سرد "گلیل و سرانی" شهرستان شیروان مشاهده شد.

روح الله لایق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: نخستین بار است که اینگونه پرنده در زیستگاه های استان گذر کرده و ثبت و مشاهده آن توسط محیط بانان شهرستان شیروان انجام شد.

وی افزود: دامنه تحمل تلیله بلوطی در دمای بالا و در عرض های جنوبی کشور و خلیج فارس مشاهده می شود و اکنون با دمای مناسب این استان و منطقه به زیستگاه های منطقه "گلیل و سرانی" شهرستان شیروان مهاجرت کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه کرد: تغییر اقلیم، بارندگی، دما و خشکسالی از جمله مواردی است که باعث شده این پرنده نخستین بار در این استان و شهرستان مشاهده شود.

به گزارش ایرنا، «تلیله بلوطی» پرنده‌ای است آبچر از خانواده آبچلیک با بدنی کوچک، قوز کرده و دوکی شکل و گردنی کوتاه که به واسطه رنگ بلوطی بدن و منقار بلند خمیده اش، قابل تشخیص است.

این پرنده در سواحل دریاها و سواحل گلی و همچنین آب‌های داخل خشکی به سر می‌برد و از حشرات و سخت پوستان کوچک و نرمتنان تغذیه می‌کند.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۶۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

خراسان شمالی زیستگاه دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور است و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در این استان زیست می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha