۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85477436
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

آغاز جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در کلاله گلستان

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰
کد خبر: 85477436
آغاز جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در کلاله گلستان
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت ۱۵۲ سر اسب از ۱۱ استان کشور امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت به میزبانی روستای «صوفیان» شهرستان کلاله در شرق گلستان آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این جشنواره فرهنگی - ورزشی که هر ساله با هدف به نمایش در آوردن ویژگی‌های اسب اصیل ترکمن در مراتع زیبای روستای «صوفیان» شهرستان کلاله برگزار می‌شود، اسب‌هایی از استان‌های «گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، زنجان، قم، تهران، البرز، مازندران، گیلان و سمنان» شرکت دارند.

دبیر هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اسب‌های شرکت داده شده در این رخداد فرهنگی - ورزشی که با هدف ایجاد نشاط اجتماعی، تقویت اقتصاد روستاها، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال برگزار می‌شود، در ۱۰ کلاس (دور) با هم رقابت خواهند کرد.

علی منصوری افزود: دور اول این جشنواره ویژه کره‌های پای مادر مادیان، دور دوم ویژه کره‌های پای مادر نریان، دور سوم ویژه اسب‌های یک ساله مادیان، دور چهارم ویژه اسب‌های یکساله‌های نریان و دور پنجم ویژه اسب‌های دوساله مادیان است.

وی اضافه کرد: دور ششم این جشنواره ویژه اسب‌های ۲ ساله نریان، دوره هفتم ویژه اسب‌های مادیان سه تا ۶ ساله، دور هشتم ویژه اسب‌های نریان سه تا ۶ ساله نریان، دور نهم ویژه اسب‌های مادیان ۶ سال بالا و دور دهم و پایانی ویژه اسب‌های سیلمی ۶ سال به بالا خواهد بود.

منصوری با بیان اینکه قضاوت هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن بر عهده داورانی از کشور ترکمنستان است، خاطرنشان کرد: به اسب‌های برتر اول تا سوم هر دور جوایز نقدی، قالیچه و خوراک دام اهدا می‌شود.

به گزارش ایرنا، اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

پرورش اسب از دیرباز در بین ترکمن‌های ساکن گلستان از جمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه ویژه‌ای داشته و طبق اعلام کارشناسان حدود ۱۸ هزار راس اسب از نژادهای مختلف در این استان شمالی نگهداری می‌شود که افزون بر سه هزار راس آن از نژاد اصیل ترکمن، حدود هفت هزار راس آن از نژاد دوخون و هزار و ۱۰۰ راس آن هم از نژاد تروبرد است.

اسب اصیل ترکمن یکی از گونه‌ای پرطرفدار ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای نگهداری این گونه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، اسب ترکمن شامل سه زیرتیره «یموت، آخال‌تکه و گوگلان» ‌است که تیره‌های «یموت و آخال‌تکه و آخال‌یموت ترکیبی از ۲ تیره» در کنار نژادهای دوخون و تروبرد در استان گلستان نگهداری و پرورش داده می‌شود و مالکان آنها پای ثابت شرکت در کورس‌های بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن و سایر نقاط کشور هستند.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت، پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۵۰ راس اسب اصیل ترکمن با بیش از ۱۰۰ نفر بهره‌بردار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha