۶ مهر ۱۳۹۷، ۷:۴۸
کد خبر: 83046831
T T
۰ نفر

جاي بازي هاي آبي در سراب نيلوفر خالي است

۶ مهر ۱۳۹۷، ۷:۴۸
کد خبر: 83046831
جاي بازي هاي آبي در سراب نيلوفر خالي است

كرمانشاه - ايرنا - نداشتن تنوع در ارائه خدمات رفاهي و گردشگري در مجموعه نيلوفرهاي آبي سرزمين سنگ و آب باعث شده كه جاي خالي ايده هاي خلاقانه همچون ورزش هاي آبي و ايجاد برنامه هاي مفرح بخش احساس شود كه ورود منسجم و تخصصي تر براي استفاده از اين ظرفيت گردشگري مي تواند حلال مشكل شود.

به گزارش ايرنا، درياچه و سراب هاي بسياري در دل زمين، جنگل و حتي كوه در منطقه پهناور كرمانشاه به جوشش درآمده و متولد شده اند كه هر كدام از اين منابع بكر مي توانند به منطقه اي براي جذب گردشگران تبديل شوند و زمينه لحظاتي تفرج و آسودگي خيال را فراهم آورند.
در اين بين سراب نيلوفر كه در حدود 20 كيلومتري شمال غرب كرمانشاه واقع شده مجموعه اي كم نظير از گل ها و نيلوفرهاي آبي را در خود جاي داده كه به دليل ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد به عنوان پنجاه و پنجمين اثر ملي ايران در فهرست ميراث طبيعي ايران قرار گرفته است.
بديهي است كه خلاقيت در خدمت رساني از ظرفيت هاي حوزه صنعت گردشگري است، ولي سالهاست كه خدمات رفاهي در اين منطقه به صورت ثابت و يكنواخت باقي مانده و خلاقيت و تحول خاصي براي جذب بيشتر گردشگر در اين درياچه ديده نشده اين در حالي است كه نيلوفرهاي آبي با اجراي برنامه هاي مفرح بخش، گسترش رستوران هاي بزرگ و كوچك و ايجاد زمينه اي براي گسترش ورزش هاي آبي و مفرح بخش حال و هوايي ديگر به خود مي گيرند.

** برنامه جامع گردشگري سراب نيلوفر تهيه نشده است
احسان احمدي نصر دكتراي باستان شناسي و كارشناس حوزه گردشگري در گفت و گو با ايرنا معتقد است، از سال هاي گذشته سراب نيلوفر به عنوان يكي از پايلوت هاي گردشگري استان كرمانشاه مورد توجه قرار گرفته و عمده ترين مشكلي كه براي جذب گردشگر در اين منطقه وجود دارد اين است كه از همان ابتدا برنامه گردشگري به صورت جامع و منسجم در اين منطقه تهيه نشده است.
احمدي نصر از عناويني هچون گهواره تمدن و سرزمين سنگ و آب به عنوان برندهاي كرمانشاه ياد كرد كه به موقعيت كوهستاني و وجود چشمه ساران و سراب هاي بي بديل اين استان اشاره دارد كه هر كدام مي تواند به يك جاذبه گردشگري تبديل شود.
احمدي نصر با بيان اينكه از سال گذشته شهرداري در قالب نگاهي با محوريت برندسازي به استان، نيلوفر را در مركز توجه قرار داده، ادامه داد: نيلوفر نماد زندگاني به حساب مي آيد چنانچه نقش آن در آثار تاريخي ايزد ميترا و يا اردشير در طاق بستان ديده مي شود.
اين استادد دانشگاه اضافه كرد، در ابتدا بايد خواسته ها و برنامه ها در اين منطقه تعريف شود و اين نكته حايز اهميت است كه سراب نيلوفر به واسطه نزديكي كه به شهر كرمانشاه دارد مي تواند به عنوان يك ظرفيت مناسب به جذب گردشگر بپردازد.

** لزوم ورود تخصصي به مقوله گردشگري
وي ادامه داد: اگر جنبه گردشگري اين منطقه را در نظر بگيريم اهداف متعددي همچون ايجاد پيست دوچرخه سواري، حاشيه سازي و كمربند سبز را مي توان دنبال كرد.
احمدي نصر افزود: موسسات متولي گردشگري و ارگان هاي مربوطه در قالب انعقاد تفاهم نامه اي با مالك اصلي مي توانند تخصصي تر در اين حيطه وارد شوند.

** گسترش ظرفيت هاي گردشگري در منطقه دشت گونه نيلوفر
اين كارشناس حوزه گردشگري معتقد است، در اين مجوعه مي توان بازي هاي آبي متعددي را تعريف كرد كه خارج از اين موضوع، وجود سراب مي تواند ظرفيت بكر و ويژه اي باشد تا بسياري از ظرفيت هاي گردشگري با توجه به موقعيت بياباني و دشت گونه آن لحاظ شود همانند بازي هايي كه در شمال كشور مشاهده مي شود.
وي افزود: با اين وجود ساليان بسياري است كه هيچ گونه تغيير و نوآوري در سيماي ظاهري اين منطقه ديده نمي شود از همين رو تعداد بسياري از كرمانشاهيان براي داشتن تنوع گردشگري به ديگر استان ها سفر مي كنند.
به گفته وي، سراب نيلوفر تنها به يك سرمايه گذار با نگاه ويژه و توسعه گرانه نياز دارد همانطور كه نگاه ويژه مديريت ارشد استان به سمت جذب سرمايه گذار است، در واقع اين مجموعه توريستي نيازمند متولي تخصصي است كه مي تواند مثمرثمر باشد و بايد در كارگروه گردشگري استان براي حفظ و توسعه آن تلاش شود و همه پاي كار بيايند.

** 50 درصد زمين هاي سراب نيلوفر وقف خاص است
در ادامه مديركل ميرث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان كرمانشاه به ايرنا، گفت: نزديك به 50 درصد زمين هاي سراب نيلوفر كه تجهيزات گردشگري در آن وجود دارد وقف خاص است و دادگستري استان كرمانشاه نماينده واقف است و از اختيارات خود استفاده كرده و در چارچوب وظايفي كه داشته آن را به بخش خصوصي واگذار كرده است.
جليل بالايي ادامه داد: هم اكنون اين منطقه تقريبا به يك مسئله حقوقي تبديل شده و با وجود اينكه كل تاسيسات و منابع آن از طرف دولت تامين شده ولي دولت نقشي در ايجاد و گسترش ظرفيت هاي گردشگري آن ندارد.

** اخذ پروانه بهره برداري پيشنهاد مي شود
بالايي معتقد است، اين موضوع كه چه فرد يا ارگاني بهره بردار اين مجموعه تفريحي است تفاوتي ندارد ولي بهره بردار بايد در چارچوب قانون، پروانه اخذ كند تا خدمات با كيفيت بهتري به گردشگران ارائه دهد.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كرمانشاه افزود: چندين بار درخواست داده ايم تا حداقل فردي كه از نظر واقف، بهره بردار اين مجموعه است به ما معرفي شود تا پروانه بهره برداري براي يافتن قابليت نظارت، به وي اعطا شود.
اين مقام مسئول عنوان كرد كه برخورداري از اين امتياز موجب مي شود تا بهره بردار پاسخگوي درخواست هاي مردم در راستاي ارائه خدمات، قيمت گذاري و نظارت بهتر باشد.

** سراب نيلوفر با حقوق موردنظر واقف به شركت توسعه گردشگري باز گردد
وي افزود: پيگير هستيم تا از طريق نمايندگان و كارشناسان رابط، اين بهره برداران شناسايي شوند و پروانه بهره برداري به آنان اعطا شود تا بتوانيم خدمات بهتر با كيفيت بيشتر ارائه دهيم، همانطور كه فرماندار در جلسه اي پيشنهاد داد تا با توجه به تجربه و دولتي بودن شركت توسعه گردشگري، مجموعه تفريحي سراب نيلوفر با همان حقوق و مزايايي كه واقف به دنبال آن است به شركت توسعه گردشگري باز گردد.
وي با بيان اينكه مسئله حقوقي زمين و تاسيسات ايجاد شده در منطقه سراب نيلوفر موضوع جداگانه اي است، افزود: انتخاب بهره بردار به تشخيص مسئولان دادگستري بستگي دارد و ما تنها به دنبال ارائه خدمات بهتر با قيمت مناسب در اين منطقه هستيم.
بالايي يادآور شد، در نهايت چگونگي استفاده از اين مجموعه، به ذوق و توانايي بهره بردار بستگي دارد كه چگونه از اين امكانات با گسترش امكانات و جاذبه هاي تفريحي در جذب گردشگر استفاده كند.

** نتيجه مكاتبات انجام شده با دادگستري اعلام مي شود
در ادامه فرماندار كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به وضعيت نامناسب سراب نيلوفر، گفت: زمين هاي وقفي اين منطقه تحويل دادگستري است كه ساماندهي آن از سوي اين ارگان به شركت خصوصي واگذار شده است.
فضل اله رنجبر اظهار داشت: در روزهاي اخير نامه اي براي دادگستري استان تنظيم كرده ايم و درخواست داده ايم تا اين مجموعه دوباره به شركت توسعه گردشگري باز گردد تا با نظارت بيشتر، مشكلات رفع شود كه در صورت موافقت دادگستري، شركت توسعه گردشگري به ساماندهي بهتر سراب نيلوفر بپردازد.
وي يادآور شد، البته بايد مبلغي تحت عنوان اجاره املاك موقوفات پرداخت شود كه شركت توسعه گردشگري اين آمادگي را دارد تا متناسب با وضعيت درآمدي سراب نيلوفر، رقم اعلام شده را بپردازد.
فرماندار كرمانشاه در پايان عنوان كرد به محض وصول پاسخ از دادگستري، نتيجه براي وضعيت ساماندهي سراب نيلوفر اعلام خواهد شد.
از اواسط دههٔ 80 به علت خشكسالي‌هاي طولاني مدت و برداشت بي‌رويه آب‌هاي زيرزميني، چشمه‌هاي تأمين كننده آب اين درياچه چندين بار به‌ طور كامل خشك شد و همين امر سبب از بين رفتن كامل نيلوفرهاي آبي شد. با اين حال با تلاش ارگان هاي مربوطه در سال 1395 تعدادي بوتهٔ نيلوفر آبي كشت شده و در بستر درياچه كاشته شد تا از نابودي كامل آن جلوگيري به عمل آيد.
گزارش از زهره كريم زاده
7460/8066

سرخط اخبار استان‌ها